STRATEGI PERENCANAAN PADA PELAYANAN JEMAAH UMRAH LANJUT USIA DI PPIU AMANA TOUR & TRAVEL PT. AMANA BERKAH MANDIRI UMBULHARJO YOGYAKARTA TAHUN 2020

Abstract

The increasing number of elderly people will affect various aspects of life related to the decline in physical, psychological and social conditions. This requires a planning strategy that must be carefully prepared, especially in the process of serving elderly Umrah pilgrims, so that elderly Umrah pilgrims get maximum service. As in the Indonesian Law No. 13 of 1998 concerning Elderly Welfare, one of which is social protection. This study aims to determine the planning strategy for the service of elderly Umrah pilgrims at PPIU Amana Tour & Travel PT Amana Berkah Mandiri Umbulharjo Yogyakarta in 2020. This research is a descriptive qualitative field research. Data collection uses observation, interview, and documentation methods. The data analysis method is data collection, data reduction, data presentation, and conclusion drawing. The results of this study indicate that the service of elderly Umrah pilgrims carried out by Amana Tour & Travel is quite good. Judging from the employees or mentors are responsible for the elderly Umrah pilgrims, have good knowledge and abilities, try to understand the needs of the congregation, and are able to provide trust. The planning strategies carried out by Amana Tour & Travel in the service of elderly Umrah pilgrims are optimizing facilities and infrastructure, maximizing the role of elderly Umrah pilgrims both in quality and quality.

https://doi.org/10.14421/jmd.2022.82.04
PDF

References

Abdul, M. (2021). Kepuasan Calon Jemaah Haji Terhadap Manajemen Pelayanan Pada Kelompok Bimbingan Ibadah Haji (KBIH) Alfalah Saadah Kota Gajah. 1(1), 28–38.

Batinggi, A. (1998). Manajemen Pelayanan Umum. STIA LAN.

Dirgantoro, C. (2001). Manajemen Stratejik, konsep, kasus, dan implementasi.

Grasindo.

Fauzi, T. H. (2010). Analisis Lingkungan Eksternal dan Internal Terhadap

Kebijakan Perbankan Nasional.

Fred R. David. (2011). Manejemen Strategi Kasus. Salemba Empat.

Gaspersz, V. (1997). Manajemen Kualitas Dalam Industri Jasa. Gramedia Pustaka Utama.

Hubeis, Musa & Najib, M. (2008). Manajemen Strategik dalam Pengembangan Daya Saing Organisasi. PT Alex Media Kompotindo.

Indonesia, R. (1997). Undang-undang Republik Indonesia No. 13 Tahun 1998

tentang Kesejahteraan Lanjut Usia, pasal 1 ayat 2.

Jayanti, S. H. (2021). Etika Bisnis Islam dalam Pelayanan pada Jemaah Umrah (PT Garislurus Lintas Semesta Travel Umrah dan Haji Plus). Juni, 1(1), 73.

Kasmir. (2012). Manajemen Perbankan. Rawajali Pers.

Kurniati, I. D., Setiawan, R., Rohmani, A., Lahdji, A., Tajally, A., Ratnaningrum, K., Basuki, R., Reviewer, S., & Wahab, Z. (2015). Buku Ajar Manajemen Pelayanan Publik.

Maharani, M., & Susanti, L. D. (2022). Peningkatan Pelayanan Pada PT. Saudi Patria Wisata Kota Metro Dilihat Dari Analisis SWOT. Multazam : Jurnal Manajemen Haji Dan Umrah, 1(1), 54–62.

Manafe, L. A., & Berhimpon, I. (2022). Hubungan Tingkat Depresi Lansia Dengan Interaksi Sosial Lansia di BPSLUT Senja Cerah Manado. Jurnal Ilmiah Hospitality 749, 11(1), 749–758.

Meilani, L. F. (2021). Manajemen Pelayanan Manasik Haji Terhadap Kepuasan Calon Jamaah Haji Pada Kbih Al-Hikmah Metro Pusat. Juni, 1(1), 82. https://doi.org/https://doi.org/10.32332/multazam.v1i1.4634

Moenir. (2010). Manajemen Pelayanan Umum Di Indonesia. Bumi Aksara. Nurdin, I. (2019). Kualitas Pelayanan Publik (Perilaku Aparatur Dan

Komunikasi Birokrasi Dalam Pelayanan Publik). Journal Artikel, 20.

Philip Kotler. (1997). Marketing Manajemen. Pren Hallindo.

R. David. (2010). Manajemen Strategi Konsep. Salemba Empat.

Ramli, M. (2014). Manajemen Stratejik Sektor Publik. Alauddin, University.

Rangkuti, F. (1999). Analisis SWOT Teknik Membedah Kasus Bisnis. PT Gramedia Utama.

Rangkuti, F. (2006). Freddy Rangkuti, Analisis SWOT Teknik Membedah Kasus Bisnis. Gramedia Pustaka Utama.

Robert, B., & Brown, E. B. (2004). Keterampilan Berbicara (Issue 1).

Sahgala, S. (2013). Manajemen Strategi dalam Peningkatan Mutu Pendidikan.

Refika Aditama.

Sirhan, F., Wahyu, W., & Agung, S. (2016). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Dan Loyalitas Mahasiswa (Studi pada Mahasiswa Strata I Fakultas Ilmu Sosial dan Ilmu PolitikUniversitas Merdeka Malang). Jurnal Bisnis Dan Manajemen, 3(1), 120–134. https://doi.org/https://doi.org/10.26905/jbm.v3i1.80

Suardiman, S. P. (2011). Psikologi Lanjut Usia. Gajah Mada University Press. Sugiyono. (2009). Metode Penelitian Pendidikan. CV. Alfabeda.

Surahmad, W. (1990). Pengantar Penelitian Ilmiah. Tarsito.

Tamara, A. (2016). Implementasi Analisis Swot Dalam Strategi Pemasaran Produk Mandiri Tabungan Bisnis Angelica Tamara. Jurnal Riset Bisnis Dan Manajemen, 4(3), 395–406.

Tjiptono, F. (2005). Prinsip-Prinsip Total Quality Service,. cv. Andi Offset.

Tjiptono, F. (2012). Service Management Mewujudkan Layanan Prima. Andi.

Wibowo, S. E., Ruswanti, E., Januarko, U., Ekonomi, F., Unggul, U. E., & Jeruk, K. (2013). Pengaruh Persepsi Kualitas Pelayanan Terhadap Niat Pembelian Ulang Pada Toko Buku Gramedia Yogyakarta. Jurnal Ekonomi, 56–64.

Yatminiwati, M. (2019). Manajemen Strategi: Buku Ajar Perkuliahan Bagi Mahasiswa. In Widya Gama Press.

Creative Commons License

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.

Copyright (c) 2022 Jurnal MD