The Role of Social Workers in Supporting Children with Autism Spectrum Disorder through Activity Daily Living in East Java: Modeling and Behavior Modification Techniques

Authors

  • Novi Kristiana Universitas Wijaya Kusuma Surabaya
  • Yudi Harianto Cipta Utama Universitas Wijaya Kusuma Surabaya
  • Sari Dewi Poerwanti Universitas Wijaya Kusuma Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.14421/welfare.2022.112-04

Keywords:

Autism Spectrum Disorder, Activity Daily Living, Social Workers, pekerja sosial

Abstract

This article examines the role of social workers in the development of children with Autism Spectrum Disorder (ASD) through Activity Daily Living (ADL), which are essential activities needed to achieve independence and build social functioning. The study employs a qualitative approach with a case study method, focusing on children with ASD at the UPT Perlindungan dan Pelayanan Sosial Asuhan Balita Sidoarjo. The approaches used include Bandura's Modelling technique, which emphasizes learning through observation, and Skinner's behavior modification, which relies on positive and negative reinforcement. The findings indicate that consistent implementation of ADL helps children with ASD understand and adhere to daily routines while also enhancing their interest in social interactions with peers. However, using Modelling and reinforcement techniques also carries risks, such as the emergence of negative behaviors due to uncontrolled emotional reactions when routines are disrupted. On the positive side, ADL training has increased children's independence, such as making beds and drinking independently. However, continued support from social workers remains necessary. The combination of Modelling and behavior modification techniques, applied sequentially or alternately, has proven effective in maximizing the outcomes of ADL training for children with ASD. However, individual adjustments are required based on each child's responses and needs throughout the training process. This study highlights the importance of a comprehensive and adaptive approach in supporting the development of greater independence in children with ASD.

Keywords: Autism Spectrum Disorder, Activity Daily Living, Social Workers

 

Artikel ini mengkaji peran pekerja sosial dalam perkembangan anak dengan Autism Spectrum Disorder (ASD) melalui Activity Daily Living (ADL), yang merupakan aktivitas penting yang dibutuhkan untuk mencapai kemandirian dan membangun keberfungsian sosial. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode studi kasus, yang berfokus pada anak dengan ASD di UPT Perlindungan dan Pelayanan Sosial Asuhan Balita Sidoarjo. Pendekatan yang digunakan termasuk teknik Modelling Bandura, yang menekankan pembelajaran melalui observasi, dan modifikasi perilaku Skinner, yang mengandalkan penguatan positif dan negatif. Temuan menunjukkan bahwa penerapan ADL yang konsisten membantu anak-anak dengan ASD memahami dan mematuhi rutinitas sehari-hari sekaligus meningkatkan minat mereka dalam interaksi sosial dengan teman sebaya. Namun, menggunakan teknik pemodelan dan penguatan juga memiliki risiko, seperti munculnya perilaku negatif karena reaksi emosional yang tidak terkendali ketika rutinitas terganggu. Sisi positifnya, pelatihan ADL telah meningkatkan kemandirian anak, seperti kemampuan merapikan tempat tidur dan minum secara mandiri. Namun, dukungan berkelanjutan dari pekerja sosial tetap diperlukan. Kombinasi teknik pemodelan dan modifikasi perilaku, yang diterapkan secara berurutan atau bergantian, telah terbukti efektif dalam memaksimalkan hasil pelatihan ADL untuk anak-anak dengan ASD. Namun, penyesuaian individu diperlukan berdasarkan respons dan kebutuhan masing-masing anak selama proses pelatihan. Penelitian ini menyoroti pentingnya pendekatan yang komprehensif dan adaptif dalam mendukung pengembangan kemandirian yang lebih besar pada anak-anak dengan ASD.

Kata kunci: Autism Spectrum Disorder, Activity Daily Living, Pekerja sosial

Author Biography

Novi Kristiana, Universitas Wijaya Kusuma Surabaya

Faculty of Social and Political Sciences / Social Welfare Study Program

Abstract viewed: 127 times | PDF downloaded = 95 times

References

Aal Ismail, H., Weglarz-Ward, J. M., & Sarisahin, S. (2022). Teaching social initiations to elementary-aged children with autism: A systematic review. Behavioral Interventions, 37(4), 1181–1205. https://doi.org/10.1002/bin.1898

Ahmad, A., Azam, A., Shameen, A., Uzlifat, Y., Arif, U., & Tariq, M. (2023). Effects of Sports, Play, and Active Recreation for Kids (Spark) Versus Fundamental Motor Skill Training on Social Skill Development in Children with Autism Spectrum Disorder. Journal of Health and Rehabilitation Research, 3(2), Article 2. https://doi.org/10.61919/jhrr.v3i2.300

Ahmed, S., Waseem, H., Sadaf, A., Ashiq, R., Basit, H., & Rose, S. (2021). Daily Living Tasks Affected by Sensory and Motor Problems in Children with Autism Aged 5-12 Years. Journal of Health, Medicine and Nursing, 92(0), 7.

Bakare, M. O., Taiwo, O. G., Bello-Mojeed, M. A., & Munir, K. M. (2019). Autism Spectrum Disorders in Nigeria: A Scoping Review of Literature and Opinion on Future Research and Social Policy Directions. Journal of Health Care for the Poor and Underserved, 30(3), 899–909.

Bradshaw, J., Gillespie, S., Klaiman, C., Klin, A., & Saulnier, C. (2019). Early emergence of discrepancy in adaptive behavior and cognitive skills in toddlers with autism spectrum disorder. Autism, 23(6), 1485–1496. https://doi.org/10.1177/1362361318815662

Casmini, M. (n.d.). Activity of Daily Living (ADL). Retrieved Maret 2021, from Activity of Daily Living (ADL) :http://file.upi.edu/Direktori/FIP/JUR._PEND._LUAR_BIASA/195403101988032-MIMIN_CASMINI/Aktivity_Of_Daily_Living.pdf

Choldjaroh. (2021, Agustus 25). (N. kristiana, Interviewer)

Chomaria, N. (2013). 25 Perilaku Anak dan Solusinya. Jakarta: PT Elex Media Komputindo.

Duncan, A., Ruble, L. A., Meinzen-Derr, J., Thomas, C., & Stark, L. J. (2018). Preliminary efficacy of a daily living skills intervention for adolescents with high-functioning autism spectrum disorder. Autism, 22(8), 983–994. https://doi.org/10.1177/1362361317716606

Fajriyati, R., Djoehaeni, H., & Romadona, N. F. (2024). Meningkatkan Keterampilan Sosial Anak dengan Autism Spectrum Disorder (ASD) dengan metode DIR Floortime: Systematic Literature Review. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo : Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Anak Usia Dini, 11(1), Article 1. https://doi.org/10.21107/pgpaudtrunojoyo.v11i1.25103

Firdiana, A. D. (2019). Panduan Dalam Membimbing Toilet Training Menggunakan Gambar Berseri untuk Anak Autism Spectrum Disorder (ASD). (Intranspublishing, Ed.) Malang: Selaksa Media. Retrieved Juni 2021

Fisipol. (2020). Perkembangan Teori dan Perkembangan Anak. Retrieved from https://fisipol.uma.ac.id/perkembanganteori-dan-perkembangan-anak/

Handojo, Y. (2003). Autisma : Petunjuk Praktis dan Pedoman Materi untuk Mengajar Anak Normal, Autis dan Perilaku Lain (VI ed.). Jakarta: PT. Bhuana Ilmu Populer. Retrieved April 27, 2021

Halimatussa’diah, Y., & Napitupulu, R. H. M. (2023). Penerapan Metode Pembiasaan untuk Mendorong Perkembangan Kemandirian Anak. Jurnal Pelita PAUD, 8(1). http://jurnal.upmk.ac.id/index.php/pelitapaud/article/view/3147

Hayati, S., & Surya, M. A. (2020). Peran Dinas Sosial Dalam Pemberdayaan Penyandang Disabilitas di Kota Binjai. Jurnal Pemberdayaan Masyarakat, 6(2), Article 2. https://doi.org/10.37064/jpm.v6i2.6893

Huijnen, C. A. G. J., Lexis, M. A. S., Jansens, R., & de Witte, L. P. (2017). How to Implement Robots in Interventions for Children with Autism? A Co-creation Study Involving People with Autism, Parents and Professionals. Journal of Autism and Developmental Disorders, 47(10), 3079–3096. https://doi.org/10.1007/s10803-017-3235-9

Husmiati, H. (2017). Peranan Pekerja Sosial Dalam Penanganan Anak Korban Kekerasan Seksual Sodomi. Sosio Informa, 3(2), Article 2. https://doi.org/10.33007/inf.v3i2.892

Indonesia. (2002, Oktober 22). Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 23 Tahun 2002 tentang Perlindungan Anak, Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 2002 Nomor 109. Sekretaris Negara Republik Indonesia. Jakarta: 22 Oktober 2002.

Indonesia. (2014). Undang-Undang Republik Indonesia No 35 Tahun 2014 tentang Perubahan Atas Undang-Undang Nomor 23 Tahun 2002 tentang Perlindungan Anak, Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 2014 Nomor 297. Menteri Hukum dan Hak Asasi Manusia Republik Indonesia . Jakarta: 17 Oktober 2014.

Indonesia. (2016). Undang-Undang Republik Indoensia No 8 Tahun 2016 tentang Penyandang Disabilitas, Lembaran Negara Republik Indonesia Tahun 2016 Nomor 69. Menteri Hukum dan Hak Asasi Manusia Republik Indonesia. Jakarta: 15 April 2016.

Indonesia. (2019). Undang-Undang Nomor 14 Tahun 2019 tentang Pekerja Sosial, Penjelasan dalam Tambahan Lembaran Negara Republik Indonesia Nomor 6397. Plt. Menteri Hukum dan Hak Asasi Manusia Republik Indonesia. Jakarta: 2 Oktober 2019.

Iskandar. (2009). Metodologi Penelitian Kualitatif. Jakarta: Gaung Persada.

Joharini, M. (2021, Agustus 25). (N. Kristiana, Interviewer)

Kamps, D., Thiemann-Bourque, K., Heitzman-Powell, L., Schwartz, I., Rosenberg, N., Mason, R., & Cox, S. (2015). A Comprehensive Peer Network Intervention to Improve Social Communication of Children with Autism Spectrum Disorders: A Randomized Trial in Kindergarten and First Grade. Journal of Autism and Developmental Disorders, 45(6), 1809–1824. https://doi.org/10.1007/s10803-014-2340-2

Kurniawati, Y., Faizah, F., & Rahma, U. (2018). Dukungan Sosial Dan Empati Pada Siswa Berkebutuhan Khusus Berdasar Jenjang Sekolah Menengah Dan Perguruan Tinggi. Insight : Jurnal Pemikiran dan Penelitian Psikologi, 14(2), Article 2. https://doi.org/10.32528/ins.v14i2.1393

Lakes, K. D., Neville, R., Vazou, S., Schuck, S. E. B., Stavropoulos, K., Krishnan, K., Gonzalez, I., Guzman, K., Tavakoulnia, A., Stehli, A., & Palermo, A. (2019). Beyond Broadway: Analysis of Qualitative Characteristics of and Individual Responses to Creatively Able, a Music and Movement Intervention for Children with Autism. International Journal of Environmental Research and Public Health, 16(8), Article 8. https://doi.org/10.3390/ijerph16081377

Makplus, O. (2015, November 7). Definisi dan Pengertian Perilaku Menurut Para Ahli. Retrieved Maret 2021, from Definisi dan Pengertian Perilaku Menurut Para Ahli: http://www.definisi-pengertian.com/2015/07/definisi-pengertian-perilaku-menurut-ahli.html

Mardiyani, R. D. N. R., & Widyasari, C. (2023). Interaksi Teman Sebaya dalam Mengembangkan Perilaku Sosial Anak Usia Dini. Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 416–429. https://doi.org/10.37985/murhum.v4i2.329

Mattew B.Miles dan A.Michael Huberman. (1992). Analisis Data Kualitatif. (T. R. Rohidi, Trans.) Jakarta: UI-Press.

Muniroh Munawar dan Mursid. (2020). Desain Pembelajaran Perilaku Pada Satuan PAUD. (N. NM, Ed.) Bandung: PT Remaja Rosdakarya. Retrieved Januari 2021

Murdiyanah, D. T. (2021, Juni 27). (N. Kristiana, Interviewer)

Myburgh, L., Condy, J., & Barnard, E. (2020). Pedagogical approaches to develop social skills of learners with Autism Spectrum Disorder: Perceptions of three Foundation Phase teachers. Perspectives in Education, 38(2), Article 2. https://doi.org/10.38140/pie.v38i2.4388

Ningsih, T. W. R. (2022). Pola Prosodi Pada Anak Autism Spectrum Disorder Menggunakan Pendekatan Fonetik Eksperimental. Ranah: Jurnal Kajian Bahasa, 11(2), Article 2. https://doi.org/10.26499/rnh.v11i2.2452

Nithy, T. (2020). 10 Teknik Untuk Membentuk Perilaku Anak yang Baik Sejak Dini. Retrieved from The Asian Parent Indonesia: https://id.theasianparent.com/membentuk-perilaku-anak

Nono Sutisna, Meity Subardhini, Krisna Dewi. (2012). Pengubahan Perilaku Dalam Pekerjaan Sosial. Bandung: Sekolah Tinggi Kesejahteraan Sosial (STKS) Bandung.

Notoatmodjo, S. (2003). Pendidikan dan Perilaku Kesehatan. In N. S. Jakarta: Rineka Cipta.

Peraturan Gubernur Jawa Timur Nomor 71 Tahun 2016 tentang Kedudukan, Susunan Organisasi, Uraian Tugas dan Fungsi Serta Tata Kerja Dinas Sosial Provinsi Jawa Timur (2016).

Peraturan Gubernur Jawa Timur Nomor 85 Tahun 2018 tentang Nomenklatur, Susunan Organisasi, Uraian Tugas dan Fungsi serta Tata Kerja Unit Pelaksana Teknis Daerah Dinas Sosial Provinsi Jawa Timur (2018).

Puji, A. (2019, Juli 6). Mengenali Perilaku Normal Anak Berdasarkan Usianya. Retrieved Maret 2021, from https://hellosehat.com/parenting/tips-parenting/sikap-perilaku-normal-anak-usia/

Pujileksono, S. (2016). Metode Penelitian Komunikasi (2 ed.). Malang: Kelompok Intrans Publishing.

Purwanti, E. (2021, Desember 16). (N. Kristiana, Interviewer)

Rianda, E. C., Dhinantia, A. A., & Nuriyah, E. (2023). Penerapan Perspektif Psikososial Pada Pekerja Sosial Sekolah Dalam Menangani Anak Korban Perang. Share : Social Work Journal, 13(1), Article 1. https://doi.org/10.24198/share.v13i1.40159

Riyanti. (2021, Agustus 25). (N. Kristiana, Interviewer)

Royke Tony Kalalon dan Sasanti Yuniar. (2019). Gangguan Spektrum Autisme Informasi untuk Orang Tua dalam Bentuk Modul Psikoedukasi. Surabaya, Jawa Timur: Airlangga University Press.

Sa’diyah, R. (2017). PENTINGNYA MELATIH KEMANDIRIAN ANAK. Kordinat: Jurnal Komunikasi Antar Perguruan Tinggi Agama Islam, 16(1), 31–46. https://doi.org/10.15408/kordinat.v16i1.6453

Sari, A. N., Budiman, B., & Hadinata, E. O. (2021). Interaksi Sosial Anak Autis di Sekolah Inklusi SD Harapan Mandiri Palembang. Indonesian Journal of Behavioral Studies, 1(1), Article 1. https://doi.org/10.19109/ijobs.v1i1.9266

Saputra, B. (Oktober 2020). Disabilitas di Tanah Air. Infografis. Sumber : simpd.kemsos.go.id, Susenas 2018.

Sobur, A. (2016). Psikologi Umum (cetakan edisi ke 6 ed.). (April, Ed.) CV Pustaka Setia.

Sugeng Pujileksono dan Mira. (2017). Impelementasi Teori, Teknik, dan Prinsip Pekerjaan Sosial (Cetakan Pertama ed.). Malang: Intrans Publishing. Retrieved 2021

Sugiono. (2008). Metode Penelitian Pendidikan, Pendekatan Kuantitatif, Kualitatif dan R&D (Vol. Cetakan 6). Bandung: Alfabeta.

Usup, U., Madi, M. S., Hataul, S., & Satiawati, C. (2023). Pengaruh Teman Sejawat Terhadap Anak Berkebutuhan Khusus (ABK). Jurnal Pendidikan Indonesia, 4(02), 196–204. https://doi.org/10.59141/japendi.v4i02.1612

Wahyuni, R. (2016). Perkembangan Psikologis pada Masa Kanak-Kanak. Bimbingan Teknis Parenting bagi Pekerja Sosial PSAA dan LKSA. Malang. Retrieved Mei 19, 2016

Webb, S. J., Jones, E. J. H., Kelly, J., & Dawson, G. (2014). The motivation for very early intervention for infants at high risk for autism spectrum disorders. International Journal of Speech-Language Pathology, 16(1), 36–42. https://doi.org/10.3109/17549507.2013.861018

Whalon, K. J., Conroy, M. A., Martinez, J. R., & Werch, B. L. (2015). School-Based Peer-Related Social Competence Interventions for Children with Autism Spectrum Disorder: A Meta-Analysis and Descriptive Review of Single Case Research Design Studies. Journal of Autism and Developmental Disorders, 45(6), 1513–1531. https://doi.org/10.1007/s10803-015-2373-1

Widati, S. (n.d.). Modul Pengajaran Bina Diri dan Bina Gerak. Modul Pengajaran Bina Diri dan Bina Gerak, 2. Retrieved Maret 2021

Widya, M. (n.d.). Bina Diri Untuk ANak Berkebutuhan Khusus. Bina Diri Untuk ANak Berkebutuhan Khusus, hlm 1.

Widyastuti, A. (2019). 77 Permasalahan Anak dan Cara Mengatasinya. Elex Media Komputindo.

Yan, Y. W. (2023). Comparative Analysis of Autism Education Policies in Mainland China and Hong Kong. Journal of Education, Humanities and Social Sciences, 22, 282–287. https://doi.org/10.54097/ehss.v22i.12436

Downloads

Published

2022-12-30

How to Cite

Kristiana, N., Cipta Utama, Y. H., & Poerwanti, S. D. (2022). The Role of Social Workers in Supporting Children with Autism Spectrum Disorder through Activity Daily Living in East Java: Modeling and Behavior Modification Techniques. WELFARE : Jurnal Ilmu Kesejahteraan Sosial, 11(2). https://doi.org/10.14421/welfare.2022.112-04