Psychological Well-Being pada Mahasiswa Santri Ditinjau dari Dukungan Sosial & Stress Akademik
DOI:
https://doi.org/10.14421/jpsi.v10i2.2526Keywords:
Psychological well-being, Dukungan sosial, Stres akademik, Mahasiswa santriAbstract
Santri students are individuals who simultaneously study at universities and Islamic boarding schools. Students are vulnerable to experiencing academic stress caused by the burden of responsibility to carry out knowledge in two places and demands for academic achievement. The purpose of this study is to ascertain how social support and academic stress relate to the psychological well-being of santri students. Three research instruments and a quantitative methodology were employed in this study. In this study, 200 santri students from Special Region of Yogyakarta served as the sample. Employing Pearson product moment correlation analysis approaches for quantitative analysis. According to the study's findings, social support and academic stress significantly influence psychological well-being, with a combined effective contribution of 47,4%. Academic stress was negatively connected with psychological well-being (p=0,001) and favorably correlated with social support (p=0,001), with an effective contribution of 25,7% for each independent variable, according to an analysis of each independent variable.
Mahasiswa santri adalah individu yang secara sekaligus menuntut ilmu di perguruan tinggi dan pondok pesantren. Mahasiswa rentan mengalami stres akademik yang disebabkan oleh beban tanggung jawab untuk mengemban ilmu di dua tempat dan tuntutan prestasi akademik. Ketersediaan dukungan sosial yang dimiliki juga dapat mempengaruhi tinggi-rendahnya tingkat psychological well-being mahasiswa santri. Tujuan dari penelitian ini adalah mengetahui hubungan psychological well-being mahasiswa santri ditinjau dari dukungan sosial dan stress akademik. Metode kuantitatif digunakan sebagai metode penelitian. Terdapat 200 mahasiswa santri di Daerah Istimewa Yogyakarta yang menjadi sampel sampel penelitian. Instrument yang digunakan ada 3 skala. Kemudian teknik analisis korelasi pearson product moment digunakan sebagai analasis data penelitian. Menurut output penelitian, dukungan sosial dan stres akademik memiliki dampak yang cukup besar terhadap psychological well-being, dengan sumbangan efektif sebesar 47,4%. Analisis masing-masing variabel independen menunjukkan bahwa stres akademik berhubungan negatif dengan kesejahteraan psikologis (p=0,001), dengan sumbangan efektif sebesar 25,7%. Sedangkan dukungan sosial berkorelasi positif dengannya (p=0,001), dengan kontribusi efektif sebesar 22,2%, menurut analisis masing-masing variabel independen.
Downloads
References
Adawiyah, W. N. (2016). Terapi Spiritual Emotional Freedom Technique(Seft) Untuk Menurunkan Tingkat Stres Akademik Pada Siswamenengah Atas Di Pondok Pesantren. Jurnal Ilmiah Psikologi Terapan, 228–245.
Agolla, J. E., & Ongori, H. (2009). An Assessment Of Academic Stress Among Undergraduate Students: The Case Of University Of Botswana. Educational Research And Reviews, 4(2), 063–070.
Akhtra, M. (2009). Applying Positive Psychology To Alcohol-Misusing Adolescents. : A Pilot Intervension. Disertation. United Kingdom : Msc Applied Positive Psychology On University Of East London.
Astuti, M. D. N. (2021). Korelasi Stres Akademik Dengan Kesejahteraan Psikologis (Psychological Wellbeing) Mahasiswa Di Masa Pandemi Covid-19. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Aulia, S., & Panjaitan, R. U. (2019). Kesejahteraan Psikologis Dan Tingkat Stres Pada Mahasiswa Tingkat Akhir. Jurnal Keperawatan Jiwa, 7(2), 127. Https://Doi.Org/10.26714/Jkj.7.2.2019.127-134
Barseli, M., & Ifdil, I. (2017). Konsep Stres Akademik Siswa. Jurnal Konseling Dan Pendidikan, 5(3), 143. Https://Doi.Org/10.29210/119800
Bintari, A. G. & D. R. (2021). Kesejahteraan Psikologis, Stres, Dan Regulasi Emosi Pada Mahasiswa Baru Selama Pandemi Covid-19. Jurnal Penelitian Dan Pengukuran Psikologi, 10(1), 51–64.
Chen, H., Wong, Y. C., Ran, M. S., & Gilson, C. (2009). Stress Among Shanghai University Students: The Need For Social Work Support. Journal Of Social Work, 9(3), 323–344. Https://Doi.Org/10.1177/1468017309334845
Desmita. (2009). Psikologi Perkembangan Peserta Didik. Remaja Rosdakarya.
Diener, E., Wirtz, D., Diener, R. B., Tov, W., Prieto, C. K., & Choi, D. W. (2009). New Measures Of Well-Being. 247–263.
Eva, N., Shanti, P., Hidayah, N., & Bisri, M. (2020). Pengaruh Dukungan Sosial Terhadap Kesejahteraan Psikologis Mahasiswa Dengan Religiusitas Sebagai Moderator. Jurnal Kajian Bimbingan Dan Konseling, 122–131.
Hadi, S. (2015). Statistik. Pustaka Plajar Offset.
Ismail, R. G., & Indrawati, E. . (2013). Hubungan Dukungan Sosial Dengan Psychological Well Being Pada Mahasiswa Stie Dharmaputera Program Studi Ekonomi Manajemen Semarang. Jurnal Fakultas Psikologi Universitas Diponegoro.
Kurniasari, E., Rusmana, N., & Budiman, N. (2019). Gambaran Umum Kesejahteraan Psikologis Mahasiswa. Journal Of Innovative Counseling: Theory, Practice, And Research, 52–58.
Kurniawan, S. R., & Eva, N. (2020). Hubungan Antara Dukungan Sosial Dengan Kesejahteraan Psikologis Pada Mahasiswa Rantau. Prosiding Seminar Nasional Dan Call Paper, 152–162.
Lisnawati, L., & Al Rahmah, I. A. D. (2019). Kesejahteraan Psikologis Ditinjau Dari Spiritualitas Siswa Di Lembaga Pendidikan Berbasis Agama Pesantren Dan Non Pesantren. Jurnal Psikologi Integratif, 6(2), 190. Https://Doi.Org/10.14421/Jpsi.V6i2.1499
Mabruroh, D. L. (2020). Esejahteraan Psikologis Ditinjau Dari Kematangan Emosi Dan Dukungan Sosial Dari Keluarga Pada Remaja Awal Di Pondok Pesantren. Uin Sunan Kalijaga.
Munawarah, U. (2018). Hubungan Antara Tawadhu Dan Kesejahteraan Psikologis Pada Mahasiswa Santri. Universitas Islam Indonesia.
Nashich, T. M. (2020). Hubungan Antara Dukungan Sosial Dengan Kesejahteraan Psikologis Pada Mahasiswa Yang Bekerja Paruh Waktu Di Universitas “X” Surabaya. Universitas Airlangga.
Nezlek, J. B., Krejtz, I., Rusanowska, M., & Holas, P. (2019). Within-Person Relationships Among Daily Gratitude, Well-Being, Stress, And Positive Experiences. Journal Of Happiness Studies, 20(3), 883–898. Https://Doi.Org/10.1007/S10902-018-9979-X
Nugraha, A. R. (2020). Hubungan Antara Dukungan Sosial Dengan Kesejahteraan Psikologis Narapidana Di Lapas Narkotika. Universitas Mercu Buana Yogyakarta.
Oktavia, L. (2021). Hubungan Dukungan Sosial Dengan Kesejahteraan Psikologis Pada Mahasiswa Di Masa Pandemi Covid-19. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Ryff, C. D. (1989). Happiness Is Everything, Or Is It? Explorations On The Meaning Of Psychological Well-Being. Journal Of Personality And Social Psychology, 57(6), 1069–1081. Https://Doi.Org/10.1037/0022-3514.57.6.1069
Ryff, C. D., & Keyes, C. L. M. (1995). The Structure Of Psychological Well-Being Revisited. Journal Of Personality And Social Psychology, 69(4), 719–727. Https://Doi.Org/10.1037/0022-3514.69.4.719
Sarafino, E. P. (2006). Healh Psychology: Biopsychosocial Interactions (Fifth). John Wiley & Sons.
Sarafino, E. P., & Smith, T. W. (2011). Health Psychology: Biopsycososial Interactions(7th Ed.). Nj: John Wiley & Sons, Inc.
Sarina, N. Y. (2012). Hubungan Antara Stres Akademis Dan Psychological Well-Being Pada Mahasiswa Tahun Pertama Universitas Indonesia. Fpsi Ui.
Selian, S. N., Hutagalung, F. D., & Rosli, N. A. (2020). Pengaruh Stres Akademik, Daya Tindak Dan Adaptasi Sosial Budaya Terhadap Kesejahteraan Psikologi Pelajar Universiti. Jurnal Kepimpinan Pendidikan, 7(2), 36–57. Http://Umrefjournal.Um.Edu.My/Filebank/Published_Article/6255/Template 4.Pdf
Utami, W. (2016). Pengaruh Kecenderungan Neurotik Dan Self-Efficacy Terhadap Psychological Well Being Pada Mahaiswa Psikologi Universitas Muhamdiyah Malang. Journal An-Nafs.
Vanida, I. W., & Dewi, K. S. (2014). Hubungan Antara Dukungan Sosial Dengan Psychological Well-Being Careginer Penderita Gangguan Skizofernia. Empati, 226–278.
Yusof, H. M., Rahman, R. H. A., Noordin, N. F. M., Patah, S. A., Yunus, W. M. A. W. M., & Fei, G. C. (2019). Does University Students’ Stress Have An Impact On Their Psychological Well-Being? Indian Journal Of Public Health Research And Development, 10(6), 1290–1294. Https://Doi.Org/10.5958/0976-5506.2019.01473.6
Downloads
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).