Peran Regulasi Diri dalam Belajar terhadap Prokrastinasi Akademik pada Siswa Madrasah Tsanawiyah
DOI:
https://doi.org/10.14421/jpsi.v11i1.2757Keywords:
Prokrastinasi Akademik, Self Regulated Learning, Siswa MadrasahAbstract
Academic procrastination is a detrimental behavior, including in the context of students at Madrasah Tsanawiyah. This study aims to analyze the role of self-regulated learning towards academic procrastination in Madrasah Tsanawiyah students. The study population was students from class VII to class IX at Madrasah Tsanawiyah IB, totaling 215 students consisting of 111 male students and 104 female students. Determination of research samples using cluster random sampling technique and obtained a sample of 140 students. The research data was obtained using a self-regulation scale in learning with a reliability value of 0.899 and an academic procrastination scale with a reliability value of 0.903. Simple linear regression was chosen as the research data analysis. Based on the results of the analysis it is known that self-regulation in learning is negatively related to academic procrastination with a regression coefficient of -0.817 with a value of p = 0.000 (p <0.05). The role of self-regulation in learning towards academic procrastination is shown by the R-Square of 0.421, meaning that the variable of self-regulated learning plays a role of 42.1% on the variable of academic procrastination.
Prokrastinasi akademik merupakan perilaku yang merugikan, tidak terkecuali dalam konteks siswa di Madrasah Tsanawiyah. Penelitian ini bertujuan untuk emnganalisis peran regulasi diri dalam belajar terhadap prokrastinasi akademik pada siswa Madrasah Tsanawiyah. Populasi penelitian adalah para siswa kelas VII sampai dengan kelas IX Madrasah Tsanawiyah, berjumlah 215 orang yang terdiri dari 111 orang siswa laki-laki dan 104 orang siswa perempuan. Penetapan sampel penelitian menggunakan teknik cluster random sampling dan didapatkan sampel sebanyak 140 siswa. Data penelitian diperoleh menggunakan skala regulasi diri dalam belajar dengan nilai reliabilitas sebesar 0,899 dan skala prokrastinasi akademik dengan nilai reliabilitas sebesar 0,903. Regresi linier sederhana dipilih sebagai analisis data penelitian. Berdasarkan hasil analisis diketahui bahwa regulasi diri dalam belajar berhubungan negative dengan prokrastinasi akademik dengan koefisien regresi sebesar -0,817 dengan nilai p = 0,000 (p < 0,05). Peran regulasi diri dalam belajar terhadap prokrastinasi akademik ditunjukkan R-Square sebesar 0,421, bermakna variabel regulasi diri dalam belajar berperan sebesar 42,1% terhadap variabel prokrastinasi akademik.
References
Aditiantoro, M., & Wulanyani, N. M. S. (2019). Pengaruh Problematic Internet Use dan Regulasi Diri terhadap Prokrastinasi Akademik Mahasiswa Program Studi Psikologi Fakultas Kedokteran Universitas Udayana. Jurnal Psikologi Udayana,205-215.https://ojs.unud.ac.id/index.php/psikologi/article/view/52547
Anisa., & Ernawati. (2018). Pengaruh Prokrastinasi Akademik Terhadap Hasil Belajar Biologi Siswa Sma Negeri Di Kota Makassar. Jurnal Biotek, 6(2), 88-95. https://doi.org/10.24252/jb.v6i2.6256
Ardiansyah, A., & Indrawati, E. S. (2013). Hubungan Antara Penyesuaian Diri Dengan Prokrastinasi Akademik Pada Santri Asrama Mts Pondok Pesantren Pabelan Magelang. Jurnal EMPATI, 2(4), 33-42. https://doi.org/10.14710/empati.2013.7389
Arum, A,. & Konradus, N. (2022). Pengaruh Self Regulated Learning terhadap Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa yang Mengikuti Kuliah Daring di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Kesehatan Dan Kedokteran, 1(2), 1–8. https://doi.org/10.56127/jukeke.v1i2.67
Asri, D. N., Setyosari, P., Hitipeuw, I., & Chusniyah, T. (2017). The influence of project-based learning strategy and self-regulated learning on academic procrastination of junior high school students’ mathematics learning. American Journal of Educational Research, 5(1), 88-96. https://doi.org/10.12691/education-5-1-14.
Candra, U., Wibowo, M. E., & Setyowani, N. (2014). Faktor-Faktor Penyebab Prokrastinasi Akademik Pada Siswa Kelas XI SMA Negeri Kabupaten Temanggung. Journal Of Guidance Counseling 3 (3). https://doi.org/10.15294/ijgc.v3i3.3787
Fathoni, A., & Indrawati, E. . (2022). Pengaruh Self-Regulated Learning dan Motivasi Berprestasi Terhadap Perilaku Prokrastinasi Akademik Siswa. Jurnal Indonesia Sosial Sains, 3(07), 1018–1026. https://doi.org/10.36418/jiss.v3i7.646
Hasim, F., Rahman, I. K., & Hakiem, H. (2019). Hubungan Regulasi Diri Dengan Prokrastinasi Akademik Siswa Sman 6 Kota Bogor. Annual Conference On Islamic Education And Social Sains 1(1). http://pkm.uika-bogor.ac.id/index.php/ACIEDSS/article/view/313
Kusaeri, K., & Mulhamah, U. N. (2016). Kemampuan regulasi diri siswa dan dampaknya terhadap prestasi belajar matematika. JRPM (Jurnal Review Pembelajaran Matematika), 1(1), 31-42. https://core.ac.uk/download/pdf/294833888.pdf
Limone, P., Sinatra, M., Ceglie, F., & Monacis, L. (2020). Examining procrastination among university students through the lens of the self-regulated learning model. Behavioral Sciences, 10(12), 184. https://doi.org/10.3390/bs10120184
Lubis, I. S. L. (2018). Hubungan Regulasi Diri dalam Belajar dan Efikasi Diri dengan Prokrastinasi Akademik Mahasiswa. Jurnal Diversita, 4(2), 90-98. https://doi.org/10.31289/diversita.v4i2.1884.
Mardhiyah, K. Z., & Indianti, W. (2018). Mediasi Konsep diri akademik dalam peran regulasi diri belajar terhadap komitmen kepada pilihan karir siswa SMA. Jurnal Psikologi Insight, 2(2), 67-83. https://ejournal.upi.edu/index.php/insight/article/view/15169
Motie, H., Heidari, M., & Sadeghi, M. A. (2012). Predicting academic procrastination during self-regulated learning in Iranian first grade high school students. Procedia-Social and Behavioral Sciences, 69, 2299-2308. https://doi.org/10.1016/j.sbspro.2013.02.023
Munawaroh, M. L., Alhadi, S., & Saputra, W. N. E. (2017). Tingkat Prokrastinasi Akademik Siswa Sekolah Menengah Pertama Muhammadiyah 9 Yogyakarta. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, 2(1), 26–31. http://journal2.um.ac.id/index.php/jkbk/article/view/314
Nisva, L., & Okfrima, R. (2019). Hubungan antara Regulasi Diri dengan Prokrastinasi Akademik pada Mahasiswa Korps Sukarela Palang Merah Indonesia (KSR PMI) di Universitas Negeri Padang. Psyche 165 Journal, 155-164. https://doi.org/10.35134/jpsy165.v12i2.35
Nitami, M., Daharnis, D., & Yusri, Y. (2015). Hubungan motivasi belajar dengan prokrastinasi akademik siswa. Konselor, 4(1), 1-12. https://doi.org/10.24036/02015416449-0-00
Noviyanti, N., Yusmansyah, Y., & Utaminingsih, D. (2019). Hubungan antara self regulated learning dan prokrastinasi akademik.ALIBKIN(Jurnal Bimbingan Konseling),7(3).http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/ALIB/article/view/19285
Purwaningsih, A. Y., & Herwin, H. (2020). Pengaruh regulasi diri dan kedisiplinan terhadap kemandirian belajar siswa di sekolah dasar. Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan, 13(1), 22-30. https://doi.org/10.21831/jpipfip.v13i1.29662.
Rahman, I. K., Indra, H., & Kasman, R. (2018). Perilaku Prokrastinasi Akademik Dan Layanan Bimbingan Dan Konseling. Tadbir Muwahhid, 2(2), 111-119. https://pdfs.semanticscholar.org/73a0/b163cdcf1d75250f64fa10b7950438df6c85.pdf
Rakes,G., & Dunn,K. (2010). The Impact of Online Graduate Students' Motivation and Self-Regulation on Academic Procrastination.Journal of interactive online learning,9(1).https://citeseerx.ist.psu.edu/viewdoc/download?doi=10.1.1.611.2177&rep=rep1&type=pdf
Rifa’i, H. R., & Syahrina, I. A. (2019). Hubungan Antara Self Regulated Learning Dan Self Compassion Dengan Prokrastinasi Akademik Pada Siswa Kelas Xi Di Man 2 Solok. Jurnal PSYCHE 165 Fakultas Psikologi, 12(2), 134-143. https://core.ac.uk/download/pdf/229586501.pdf
Rizanti, F. D. (2013). Hubungan Antara Self Regulated Learning Dengan Prokrastinasi Akademik Dalam Menghafal Al-Qur’an Pada Mahasantri Ma’had ‘Aly Masjid Nasional Al-akbar Surabaya. Character: Jurnal Penelitian Psikologi., 2(1). https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/40/article/view/4582
Rochillah, A., & Khoirunnisa, R. N. (2020). Hubungan antara Regulasi Diri dengan Prokrastinasi Akademik pada Siswa SMA Kelas XI Sunan Giri Gresik. Character: Jurnal Penelitian Psikologi., 7(1). https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/character/article/view/38920
Rohmaniyah, A. (2018). Hubungan Antara Self Regulated Learning dengan Prokrastinasi Akademik pada Anggota BEM Universitas X. Character: Jurnal Penelitian Psikologi., 5(2). https://jurnalmahasiswa.unesa.ac.id/index.php/40/article/view/24847
Ruminta, R., Tiatri, S., & Mularsih, H. (2018). Perbedaan regulasi diri belajar pada siswa Sekolah Dasar kelas VI ditinjau dari jenis kelamin. Jurnal Muara Ilmu Sosial, Humaniora, dan Seni, 2(1), 30-38. https://doi.org/10.24912/jmishumsen.v2i1.2059
Santika, W. S., & Sawitri, D. R. (2017). Self Regulated Learning dan Prokrastinasi Akademik pada Siswa Kelas XI SMA Negeri 2 Purwokerto. Jurnal EMPATI, 5(1), 44-49. https://doi.org/10.14710/empati.2016.14946
Saputra, M. A., Rosra, M., & Andriyanto, R. E. (2019). Relationship Self Regulation Learning With Interpersonal Comunication In Students. ALIBKIN (Jurnal Bimbingan Konseling), 7(3). http://jurnal.fkip.unila.ac.id/index.php/ALIB/article/view/19074
Saputra, W. N. E., Alhadi, S., Supriyanto, A., Wiretna, C. D., & Baqiyatussolihat, B. (2018). Perbedaan Self-regulated Learning Siswa Sekolah Menengah Kejuruan berdasarkan Jenis Kelamin. Jurnal Kajian Bimbingan dan Konseling, 3(3), 131-138. https://doi.org/10.17977/um001v3i32018p131
Saputri, D., & Ilyas, A. (2020). The Relationship Of Self Regulation With Academic Procrastination Of Students. Jurnal Neo Konseling Vol. 2 No 2. https://garuda.kemdikbud.go.id/documents/detail/1738889
Saraswati, P. (2017). Strategi Self Regulated Learning Dan Prokrastinasi Akademik Terhadap Prestasi Akademik. Jurnal Psikologi Ilmiah Vol. 9 No 3. https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/INTUISI/article/view/14112
Setiawan, S. (2017). Pengaruh Bentuk Pola Asuh Orangtua dan Regulasi Diri terhadap Disiplin Siswa. Psikoborneo, 5(2), 310-319. https://file:///C:/Users/user/Downloads/4372-12007-1-PB-2.pdf
Setiawan, A. D., & Mamahit, H. C. (2020). Hubungan Antara Kemampuan Mengelola Waktu Dan Prokrastinasi Akademik Siswa Kelas Viii Smp Kristoforus 1 Jelambar Tahun Ajaran 2018/2019. Jurnal Psiko-Edukasi Vol 18 No 2. Hlm 121-136. https://garuda.kemdikbud.go.id/documents/detail/2000194
Sholehah, S., Sangka, K. B., & Hamidi, N. (2019). Pengaruh Self-Regulated Learning Dan Motivasi Berprestasi Terhadap Prokrastinasi Akademik Mahasiswa Pendidikan Akuntansi Fakultas Keguruan Dan Ilmu Pendidikan Universitas Sebelas Maret. Tata Arta: Jurnal Pendidikan Akuntansi, 5(1). https://jurnal.uns.ac.id/tata/article/view/39826
Supriyadi, Y., & Wibowo, D. E. (2019). Efektivitas Konseling Kelompok Dengan Teknik Time Management Untuk Menimalisir Prokrastinasi Menghafal Al-Qur’an Di Pondok Pesantren Khusus Yatim As-Syafi’iyah. Guidance: Jurnal Bimbingan dan Konseling, 16(02), 29-34. https://doi.org/10.34005/guidance.v16i02.726
Triyono. (2018). Prokrastinasi Akademik Siswa Sma (Dampak Psikologis Dan Solusi Pemecahannya Dalam Perspektif Psikologi Pendidikan Islam). Jurnal Al Qalam, 19(2), 57-74. https://ojs.unsiq.ac.id/index.php/al-qalam/article/view/517
Ulum, M. I. (2016). Strategi self-regulated learning untuk menurunkan tingkat prokrastinasi akademik siswa. Psympathic: Jurnal Ilmiah Psikologi, 3(2), 153-170. https://journal.uinsgd.ac.id/index.php/psy/article/view/1107
Wardani, A. K., & Nurwardani, M. (2019). Prokrastinasi akademik ditinjau dari regulasi diri dan adversity quotient pada mahasiswa yang bekerja di Perguruan Tinggi “X” Yogyakarta. Jurnal Psikologi Integratif, 7(1), 14-21. https://garuda.kemdikbud.go.id/documents/detail/1202554
Yamada, M., Goda, Y., Matsuda, T. et al. How does self-regulated learning relate to active procrastination and other learning behaviors?. J Comput High Educ 28, 326–343 (2016). https://doi.org/10.1007/s12528-016-9118-9
Yasdar, M., & Muliyadi, M. (2018). Penerapan Teknik Regulasi Diri (self-regulation) untuk Meningkatkan Kemandirian Belajar Mahasiswa Program Studi Bimbingan Konseling STKIP Muhammadiyah Enrekang. Edumaspul: Jurnal Pendidikan, 2(2), 50-60. https://doi.org/10.33487/edumaspul.v2i2.9
Yulianti, P., Sano, A., & Ifdil, I. (2016). Self Regulated Learning Siswa Dilihat dari Hasil Belajar. Jurnal EDUCATIO: Jurnal Pendidikan Indonesia, 2(1), 98-102. https://doi.org/10.29210/12016240
Zacks, S., & Hen, M. (2018). Academic interventions for academic procrastination: A review of the literature. Journal of prevention & intervention in the community, 46(2), 117-130. https://doi.org/10.1080/10852352.2016.1198154
Zahra, Y., & Hernawati, N. (2015). Prokrastinasi akademik menghambat peningkatan prestasi akademik remaja di wilayah perdesaan. Jurnal Ilmu Keluarga & Konsumen, 8(3), 163-172. https://doi.org/10.24156/jikk.2015.8.3.163
Zhou, M., Lam, K. K. L., & Zhang, Y. (2022). Metacognition and Academic Procrastination: A Meta-Analytical Examination. Journal of Rational-Emotive & Cognitive-Behavior Therapy, 40(2), 334-368. https://doi.org/10.1080/026999394084089421994
Downloads
Additional Files
Published
Issue
Section
License
Authors who publish with this journal agree to the following terms:- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).