Abstract
Micro, Small, and Medium Enterprises (MSMEs) play a vital role in the national economic growth, contributing significantly to the Gross Domestic Product (GDP) and employment. However, access to financial resources and markets remains a challenge for MSMEs, especially those operating in the Moyudan Subdistrict. This research aims to analyze the role of Generation Z in addressing these challenges through the digitalization of MSMEs. This study is a qualitative descriptive research that involves observations and the collection of primary and secondary data. The research findings reveal that Generation Z plays an innovative role in the development of MSMEs through digitalization. Through digital transformation, MSMEs can enhance their visibility and efficiency through e-commerce platforms and online promotions. This digital transformation is supported by the high internet penetration and social media usage in Indonesia. The government also plays a role in developing digital skills among Generation Z through various programs. Digitally savvy Generation Z individuals can actively contribute to the growth of MSMEs, as seen in the success of the "KKN Konversi" event in marketing Moyudan's MSME products. As seen in the results of this research, the role of Generation Z can be a hope for the progress of MSMEs in the Mayudan Subdistrict region.
References
A Bernadin Dwi M, M. M., Ruth Bunga Wadu, and S. E. Anita Nopiyanti. Daya Dukung Penta Helix terhadap Kinerja Manajemen UMKM Di Serang Banten. Deepublish, 2021.
Aji, Taufiq, et al. "Rancang Bangun Modul Rak Portabel Untuk Pajang Pameran: Studi Kasus Kelompok Usaha UMKM Kapanewon Moyudan, Sleman." Jurnal Bakti Saintek: Jurnal Pengabdian Masyarakat Bidang Sains dan Teknologi 6.1 (2022): 1-6.
Amalia, A. C., & Sagita, G. (2019). Analisa Pengaruh influencer social media terhadap keputusan pembelian konsumen generasi z di kota surabaya. JURNAL SOSIAL Jurnal Penelitian Ilmu-Ilmu Sosial, 20(2), 51-59.
Cavallo, A., Ghezzi, A., Dell'Era, C., & Pellizzoni, E. (2019). Membina kewirausahaan digital dari startup ke scaleup: Peran dana modal ventura dan kelompok malaikat.Peramalan Teknologi dan Perubahan Sosial,145(2), 24–35. https://doi.org/10.1016/j.techfore.2019.04.022
Darmastuti, S., Juned, M., Susanto, F. A., & Al-Husin, R. N. (2021). COVID-19 dan Kebijakan dalam Menyikapi Resesi Ekonomi: Studi Kasus Indonesia, Filipina, dan Singapura. Jurnal Madani: Ilmu Pengetahuan, Teknologi, Dan Humaniora, 4(1), 70-86.
Fachrunnisa, O., Adhiatma, A., Ab Majid, MN, & Lukman, N. (2020). Menuju transformasi digital UKM: Peran kepemimpinan yang gesit dan fleksibilitas strategis.Jurnal Strategi Usaha Kecil, 30(3), 65–85. https://libjournals.mtsu.edu/index.php/jsbs/article/view/1610
Ghezzi, A., & Cavallo, A. (2020). Inovasi model bisnis yang gesit dalam kewirausahaan digital: pendekatan Lean startup. Jurnal Riset Bisnis,110, 519–537. https://doi.org/10.1016/j . jbusres.2018.06.013
Nawangsari, Ertien Rining. "Analisis Program Pemberdayaan Masyarakat Pada Usaha Menengah Kecil Dan Mikro (UMKM)(Studi di UMKM Pengrajin Batik Kampoeng Jetis dan Pengrajin Koperasi Intako Tanggulangin Sidoarjo)." JPSI (Journal of Public Sector Innovations) 1.1 (2016): 12-16.
Rahmawati, E., Wardhanie, A. P., Wulandari, S. H. E., & Effendi, P. M. (2023). Pelatihan Perancangan Prototype Aplikasi Pemasaran untuk Mendukung Keikutsertaan Gen Z pada Festival Inovasi dan Kewirausahaan Siswa Indonesia (FIKSI). Jurnal Abdi Insani, 10(2), 1002-1011.
Riniwati, Harsuko. Manajemen sumberdaya manusia: Aktivitas utama dan pengembangan SDM. Universitas Brawijaya Press, 2016.
Rizal, Muhamad, Erna Maulina, and Nenden Kostini. "Fintech sebagai salah satu solusi pembiayaan bagi UMKM." AdBispreneur: Jurnal Pemikiran dan Penelitian Administrasi Bisnis dan Kewirausahaan 3.2 (2018): 89-100.
Setiyani, Asri, Tri Yuliyanti, and Dida Rahmadanik. "Pengembangan UMKM di Desa Pekarungan Kabupaten Sidoarjo." ULIL ALBAB: Jurnal Ilmiah Multidisiplin 1.3 (2022): 425-433.
Sleman, P. K. (2022). Mengukur Tingkat Literasi Digital Masyarakat Kabupaten Sleman.
Soemartini, S. (2020, December). Resesi Perekonomian Indonesia dan Globalisasi Dampak dari Covid 19. In Prosiding Seminar Nasional Statistika| Departemen Statistika FMIPA Universitas Padjadjaran (Vol. 9, pp. 31-31).
Steininger, DM (2019). Menghubungkan sistem informasi dan kewirausahaan: Tinjauan dan agenda untuk penelitian kewirausahaan terkait TI dan digital.Jurnal Sistem Informasi, 29(2), 363–407. https://doi.org/10.1111/isj.12206
Suandi, E., & Susilo, Y. S. (2011). Strategi Pengembangan Usaha Mikro Kecil dan Menengah di Provinsi Daerah Istimewa Yogyakarta *. 12, 45–55.
Suparmoko, M. (2020). Konsep pembangunan berkelanjutan dalam perencanaan pembangunan nasional dan regional. Jurnal Ekonomika dan Manajemen, 9(1), 39-50.
Wardiningsih, R. (2022). Analisis Pengembangan Usaha Mikro Kecil dan Menengah dalam Meningkatkan Kesejahteraan Masyarakat di Kecamatan Pujut. Yasin, 2(3), 383-392.
Wearesocial, hootsuite. (2023). Digital in 2023 Indonesia: The Essential Guide to The Latest Connected Behaviours. wearesocial.
Windusancono, B. A. (2021). Upaya Percepatan Pertumbuhan Usaha Mikro Kecil Dan Menengah (UMKM) Di Indonesia. Mimbar administrasi, 18(1), 01-14.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright (c) 2023 The copyright of published articles belongs to the author(s)