Belajar Matematika dalam Perspektif Islam

Authors

  • M. Imamuddin Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
  • Isnaniah Isnaniah Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
  • Januar Januar Universitas Islam Negeri Sjech M. Djamil Djambek Bukittinggi
  • Hadini Hadini Universitas Islam Negeri Ar-Raniry Banda Aceh
  • Andryadi Andryadi Institut Agama Islam Yasni Bungo Jambi
  • Zaharuddin M. Universitas Islam Negeri Fatmawati Sukarno Bengkulu
  • Weti Susanti Sekolah Tinggi Ilmu Tarbiyah Yastis Padang

DOI:

https://doi.org/10.14421/kaunia.5333

Keywords:

Learning Mathematics, Islamic Perspective

Abstract

This study examines the importance of learning mathematics from an Islamic perspective, arguing that
this discipline is not only a cognitive tool, but also a spiritual means of understanding the greatness of
Allah SWT. In Islam, mathematics has a unique position as the Qur’an implicitly refers to order, balance
and careful calculation in the creation of the universe, as seen in the movement of celestial bodies or the
division of inheritance. Hadiths of the Prophet Muhammad also encourage the pursuit of knowledge and
the use of reason, which broadly includes the study of mathematics as a foundation for the advancement
of science. Through the library research method, the researcher collected and analyzed various literature
sources, including journal articles, academic books, books of tafsir, and Hadith, both in digital and print
formats. To ensure validity and depth of analysis, the researcher applied data triangulation, comparing and
confirming findings from various sources. The results of the analysis show that learning mathematics can
foster tafakur (contemplation) and tadabbur (deep appreciation) of Allah’s creation, thus increasing faith and
piety. The study concludes that mathematics, from an Islamic perspective, is a way to uncover the secrets of
the universe and witness the signs of divine power, making it a worshipful activity with a spiritual dimension.

References

Abdussakir (2006). Matematika dalam al-qur’an. In Relasi Kajian Islam dan Sains dalam Merespons Tantangan Lokal dan Global.

Aji, R. (2020). Matematika dalam rasionalitas al-qur’an; bukti perenialisme atas nalar saintifik. Salam; Jurnal

Sosial Budaya Syar-i, 7.

Alyyah, A. (2024). Perspektif islam dalam meningkatkan spiritualitas melalui kajian matematika. Maliki Interdisciplinary Journal, 2.

Halawa, I. I. (2023). Menelusuri keajaiban deret fibonacci dalam kehidupan sehari-hari. https://kumparan.com/intanhalawa2/menelusuri-keajaiban-deret-fibonacci-dalam-kehidupan-sehari-hari-21mup7Vqep8/2.

Hidayat, L. (2022). Kehendak bebas dan terbatas manusia menurut penafsiran imam al-nafasi dalam tafsir taisir fi al-tafsir. Mafhum, 7.

Imamuddin, M. & Isnaniah (2023). Peranan integrasi nilai-nilai islam dalam pembelajaran matematika. Kaunia: Integration and Interconnection of Islam and Science Journal, 19.

Imamuddin, M. & Isnaniah (2024). Integration of islam and mathematics: Religious and mathematics education in grand mosque of west sumatra. Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan, 16.

Kemenag (2019). Al-Qur’an dan Terjemahannya Edisi Penyempurnaan 2019. Kementerian Agama RI.

Lutfi (2024). Mengenal tokoh-tokoh muslim inspiratif dalam sain. https://darulabroribs.sch.id/mengenal-tokoh-muslim-inspiratif-dalam-sains/.

Moleong, L. J. (2016). Metodologi Penelitian Kualitatif. Rosda.

Mukormin (2019). Resensi kitab ta’limul muta’alim. Manarul Qur’an, 19.

Nurfajriani, W. V., Ilhami, M. W., Mahendra, A., Sirodj, R. A., & Afgani, M. W. (2024). Triangulasi data dalam analisista kualjurnal ilmiah wahana pendidikan. 10, DOI: https://doi.org/10.5281/zenodo.13929272.

Purba, Z. A. (2017). Kehendak mutlak tuhan dan keadilannya analisa perbandingan antar aliran. Yurisprudentia: Jurnal Hukum Ekonomi, 2.

Rizal, A. E. & Charles, C. (2022). Pendidikan qadha dan qadar dalam al-quran surat al-hadid ayat 22-23 menurut tafsir al-azhar (studi kasus ispa pada anak). Jurnal Penelitian Ilmu Pendidikan Indonesia, 1(2):285–293.

Soedjadi, R. (2000). Kiat pendidikan matematika di Indonesia: konstatasi keadaan masa kini menuju harapan masa depan. Direktorat Jenderal Pendidikan Tinggi, Departemen Pendidikan Nasional, ISBN: 9789798439148, https://books.google.co.id/books?id=lEUoAAAACAAJ.

Suherman, E. et al. (2003). Strategi pembelajaran matematika kontemporer. Bandung: Universitas Pendidikan Indonesia.

Supriyadi, K. (2021). Matematika dalam al-quran. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam dan Manajemen Pendidikan Islam, 3(1):35–51.

Wulandari, K. & Supriyono, S. (2015). Komparasi kemampuan pemecahan masalah antara pembelajaran arias dan nht pada geometri smp. Unnes Journal of Mathematics Education, 4(1).

Yosia, A. (2024). Matematika dan teologi penciptaan sebagai bahasa semesta: suatu kajian eksploratif-reflektif interdisipliner terhadap matematika dan teologi penciptaan berdasarkan kejadian 1: 1-2: 4a sebagai dialog antara dua bidang ilmu. Aletheia Christian Educators Journal, 5(1):8–16, DOI: https://doi.org/10.9744/aletheia.5.1.8-16.

Downloads

Published

2025-08-29

How to Cite

Imamuddin, M., Isnaniah, I., Januar, J., Hadini, H., Andryadi, A., M., Z., & Susanti, W. (2025). Belajar Matematika dalam Perspektif Islam. Kaunia: Integration and Interconnection Islam and Science Journal, 21(1), 41–48. https://doi.org/10.14421/kaunia.5333

Issue

Section

Articles