KONTROVERSI PRAKTEK TAJDI

Authors

  • Syaiful Bahri STAIN KEDIRI, JAWA TIMUR

DOI:

https://doi.org/10.14421/ahwal.2013.06204

Keywords:

Tajdi>d an-Nika>h}, Ahli Fikih Klasik

Abstract

Tajdi>d an-nika>h} is a common tradition practiced by some communities in Indonesia. A controversy on the idea of whether or not the first ‘Akad is married by the second ‘Akad occurs among classical Muslim scholars. This paper attempts to explain the controversy, mainly from point of view of Syafi'iah jurists in various existing references. Therefore, the author did a library research. The author studied various books on Syafi'iah fiqh dealing with the practice of tajdi>d an-nika>h}. The study concluded that the majority of Syafi'iah scholars allowed it and the practice did not destroy the existence of the first contract. The one who rejects the validity of tajdi>d an-nika>h}  practice is Yusuf Ibrahim al-Ardabili. In his book, al-Anwa>r, al-Ardabili states that tajdi>d an-nika>h} practice has an affects the status of the first contract, which undermines the existence of the first ‘akad.

[Tajdi>d an-nika>h} merupakan tradisi yang lumrah dipraktekkan oleh sebagian masyarakat Indonesia. Ada kontroversi di balik praktek yang populer di kalangan para sarjana Muslim klasik. Kontroversi tersebut terletak pada akad yang pertama apakah dirusak oleh akad yang kedua. Tulisan ini mencoba untuk mengurai kontroversi tersebut, utamanya dilhat dari pandangan para ahli fikih Syafi’iah dalam pelbagai literatur yang ada. Untuk itu, penulis melakukan kajian kepustakaan dengan mengkaji dan meneliti pelbagai literatur fikih Syafi’iah yang berhubungan dengan praktek tajdi>d an-nika>h} ini. Studi ini menghasilkan kesimpulan bahwa mayoritas ulama Syafi’iah berpendapat bahwa hukum tajdi>d an-nika>h} diperbolehkan dan praktek tersebut tidak merusak keberadaan akad yang pertama. Adapun yang menolak keabsahan praktek tajdi>d an-nika>h} ini adalah Yusuf Ibrahim al-Ardabili. Dalam kitabnya, al-Anwar, al-Ardabili menyatakan bahwa praktek tajdi>d an-nika>h} mempunyai dampak terhadap status akad yang pertama, yaitu merusak eksistensi akad pertama tersebut.]

References

Aibak, Kuthbuddin, Metodologi Pembaruan Hukum Islam, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2008.

Al-Ardabili, Yusuf Ibn Ibrahim, Al-Anwa>r li a’ma>l al-Abra>r, Juz. II, Beirut: Da>r-Al-Diya>’, 2006.

Al-‘Asqalani, Ibnu Hajar, Fath}ul Ba>ri>, Juz. XX, Beirut: Da>r al-Kutub al-‘Ilmiyah, tt.

Al-Baralisi, Syihab al-Din Ahmad ibn Ahmad ibn Salamah al-Qalyubi dan Syihab al-Din ‘Umairah, Hasyiyata> Qalyu>bi wa al-‘Umairah, Juz. III, Beirut: Da>r al-Kutub al-Ilmiyah, 2003.

al-Damiri, Kamal al-Din, Al-Najm al-Wahha>j fi Syarh} al-Minha>j, Juz. VII, Beirut: Dar al-Minha>j, 2004.

Al-Dawalibi, Ma’ruf, Al-Madkhal ila ‘Ilmi al-Us}u>l al-Fiqh, Damaskus: Dar al-‘Ilm li al-Malabin, 1361 H.

Al-Dimyati, Sayyid Abi Bakar, Hasyiyah I’a>nah al-Ta>libi>n ‘Ala H}illi alfa>dzi Fath} al-Mu’i>n bi Syarh} Qurratul ‘Ain bimuhimmati al-Di>n, Juz. III, Indonesia: Dar Ih}ya>’ al-Kutub al-‘Arabiah, tt.

Al-Haytami, Ibnu Hajar, Tuh}fatul Muh}ta>j bisyarh} al-Minha>j, Juz. V, Beirut: Da>r al-Fikr al-‘Arabi, tt.

Al-Jamal, Sulaiman bin Umar bin Mansur al-Ujaili al-Azhari, Hasyiyah al-Jamal ‘ala Syarh} al-Minha>j, Juz. IV, Beirut: Da>r Ih}ya>’ al-Tura>s}, tt.

Al-Khatib, Abdul Latif, An-Nafah}a>t ‘ala Syarh al-Waraqa>t, Indonesia: al-Haramain, tt.

Al-Sayuthi, Jalaluddin, Al-Asyba>h wa an-Nadza>ir fi Qawa>’id wa Furu>’ Fiqh al-Syafi’iyah, Rembang: PP. Al-Anwar, tt.

Al-Yamani, Abi Hasan al-‘Imrani al-Syafi’i, Al-Baya>n fi Maz}hab al-Ima>m al-Sya>fi’i, Juz. 9, Beirut: Dar al-Minha>j, tt.

Lukito, Ratno, Tradisi Hukum Indonesia, Yogyakarta: Teras, 2008.

Mahfudz, Muhammad Sahal, Tari>qah al-H}us}u>l ‘Ala> Gayah al-Wus}u>l, Surabaya: Diyantama, 2000.

Munawwir, Ahmad Warson, Al-Munawwir Kamus Arab-Indonesia, Surabaya: Pustaka Progressif, 1997.

Qattan, Manna’ Khalil, Maba>his} fi ‘Ulu>m al-Qur’a>n, Surabaya: al-Hidayah, 1973.

Sayyid Sabiq, Muhammad, Fiqh Sunnah, Kairo: Dar al-Fath li al-I’lam al-Arabi, 1995.

Tohan, Mahmud, Taysi>r Mus}talah} al-Hadi>s}, Beirut: Dar al-Fikr, tt.

Usman al-Yamani al-Makki, Ismail, Qurratul ‘Ai>n bifata>wi Ismail al-Zain, Indonesia: Maktabah al-Barakah, tt.

Zaidan, Abdul Karim, Al-Waji>z fi> Us}u>l al-Fiqh, Oman:Maktabah al-Bas}air, 1994.

Downloads

Published

2021-02-05

Issue

Section

Article

How to Cite

KONTROVERSI PRAKTEK TAJDI. (2021). Al-Ahwal: Jurnal Hukum Keluarga Islam, 6(2), 157-168. https://doi.org/10.14421/ahwal.2013.06204

Similar Articles

1-10 of 73

You may also start an advanced similarity search for this article.