Reviving The Turāṡ of Islamic Law: An Uṣūl al-Fiqh Review for Time Value of Money Concept Revitalisasi <i>Turāṡ</i> Hukum Islam: Telaah Usul Fikih atas Konsep Nilai Waktu terhadap Uang

Afif Muhammad(1), Nasih Burhani(2), Humaidi(3)
(1) Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga, Indonesia,
(2) Yarmouk University, Jordan,
(3) Ma'had Aly Krapyak Yogyakarta, Indonesia

Abstract

Abstract: The concept of the time value of money (TVM) is a foundational element in conventional finance, yet its application within Islamic law remains a subject of conceptual and normative debate. This study aims to reassess the notion of TVM through the lens of turāṡ in Islamic legal theory (Uūl al-Fiqh), with particular focus on the perspectives of the four major Sunni schools (anafī, Mālikī, Syāfi‘ī, and anbalī). Employing a normative-legal approach and a library-based research method, this article explores how classical jurists differentiate between the permissibility of time-related value in credit-based sales contracts and its prohibition in loan-based transactions involving riba. The findings suggest that Islamic law recognizes time value only within a limited scope, embedded in the price of goods in deferred sales, but rejects the monetization of time as a stand-alone commodity in loan arrangements. Foundational legal juridical principles derived from Uūl al-Fiqh and the objectives of Islamic law (maqāid asy-sharī‘ah), such as justice, property preservation, and benevolence, provide the ethical and juridical basis for this distinction. The study concludes that TVM is Sharīʿah-compliant only when applied within the framework of real economic transactions, not in exploitative financial mechanisms. This research remains limited to conceptual legal analysis and does not assess practical applications in the Islamic finance industry. Future studies are encouraged to explore TVM implementation in contemporary Islamic financial products and its relevance to international standards and regulatory frameworks.


Abstrak: Konsep nilai waktu uang (TVM) merupakan unsur dasar dalam keuangan konvensional, namun penerapan konsep ini dalam hukum Islam masih menjadi subjek perdebatan konseptual dan normatif. Penelitian ini bertujuan untuk mengevaluasi kembali konsep TVM melalui perspektif turāṡ dalam teori hukum Islam (Uūl al-Fiqh), dengan fokus khusus pada pandangan empat mazhab Sunni utama (anafī, Mālikī, Syāfi‘ī, dan anbalī). Dengan menggunakan pendekatan normatif-hukum dan metode penelitian berbasis perpustakaan, artikel ini mengeksplorasi bagaimana ulama klasik membedakan antara kelayakan nilai waktu dalam kontrak penjualan kredit dan larangan nilai waktu dalam transaksi pinjaman yang melibatkan riba. Temuan menunjukkan bahwa hukum Islam mengakui nilai waktu hanya dalam lingkup terbatas, tertanam dalam harga barang dalam penjualan tertunda, namun menolak monetisasi waktu sebagai komoditas mandiri dalam perjanjian pinjaman. Prinsip-prinsip hukum dasar yang berasal dari Uūl al-Fiqh dan tujuan hukum Islam (maqāṣid asy-sharī‘ah), seperti keadilan, pelestarian harta, dan kebaikan, memberikan dasar etis dan hukum untuk pembedaan ini. Studi ini menyimpulkan bahwa TVM hanya sesuai dengan Syariah jika diterapkan dalam kerangka transaksi ekonomi nyata, bukan dalam mekanisme keuangan yang eksploitatif. Penelitian ini masih terbatas pada analisis hukum konseptual dan tidak mengevaluasi penerapan praktisnya dalam industri keuangan Islam. Studi-studi di masa depan didorong untuk mengeksplorasi implementasi TVM dalam produk keuangan Islam kontemporer dan relevansinya dengan standar internasional dan kerangka regulasi.

Full text article

Generated from XML file

References

‘Abd al-Razzāq. Al-Muṣannaf. Beirut: Dār al-Kutūb al-‘Ilmiyyah, 2000.

Al-‘Amrānī, ‘Abdullah bin Muḥammad. Al-Manfa‘Ah Fī al-Qard: Dirāsah Ta’Siliyyah Taṭbaqīyyah. Kairo: Dār Ibn al-Jawzī, 2003.

Al-Bahūtī, Manṣūr bin Yūnus bin Idrīs. Kasyāf Al-Qinā‘ ‘alā Matan al-Iqnā‘. Beirut-Lubnan: Dār al-Fikr, 1982.

Al-Dasūqī, Muḥammad bin Aḥmad bin ‘Arafah. Ḥashiyah Al-Dasūqī. Beirut: Dār al-Kutub al-‘Ilmiyyah, 1996.

Al-Gazālī, Abū Ḥāmid Muḥammad bin Muḥammad. Ihyā’‘Ulūm al-Dīn. Maroko: Dār al-Rasyād al-Ḥadīṡah-Dār al-Baiḍā’, 1993.

Al-Jazāirī, ‘Abd al-Majīd Raj‘ah. Al-Qawā‘id al-Fiqhiyyah al-Mustakhrajah Min Kitāb ‘Ilām al-Muwaqqi‘īn. Kairo: Dār al-Ibn al-Qayyim, 2001.

Al-Kasānī, ‘Alā’a al-Dīn Abū Bakr bin Mas‘ūd. Badāi‘u al-Ṣanāi‘i Fī Tartībi al-Syarāi‘i. 2nd ed. Beirut: Dār al-Kutub al-‘Ilmiyyah, 1986.

Al-Khaṡlān, Sa‘ad Turkī. “Al-Zamān Fī al-Duyūn Wa Ahkāmihī al-Fiqhiyyah.” Accessed November 18, 2024. https://saad-alkthlan.com/.

Al-Mardāwī, ‘Alā’a al-Dīn ‘Alī bin Sulaimān. Al-Inṣāf Fī Ma‘rifah al-Rājiḥ Min al-Khilāf ‘alā Mażhab al-Imām Aḥmad Bin Ḥanbal. 1st ed. Beirut: Dār al-Kutūb al-‘Ilmiyyah, 1997.

Al-Masrī, Rafīq Yūnus. Al-Jāmi’ Fī Usūl-al-Ribā. Damaskus: Dār al-Qalām, 2001.

———. Al-Ribā Wa al-Ḥasm al-Zamanī Fī al-Iqtiṣād al-Islāmī. Damaskus: Dār al-Maktabī, 2000.

Al-Muzanī. Mukhtaṣar Al-Muzanī Dan al-Umm. Beirut: Dār al-Ma‘rifah, 1973.

Al-Nawawī, Yaḥyā bin Syarf. Rauḍah Al-Ṭālibīn. 3rd ed. Beirut: al-Maktab al-Islāmī, 1991.

Al-Qarḍāwī, Dr. Yūsuf. Dirāsah Fī Fiqh Maqāṣid Al-Syarī‘ah: Al-Jam‘ Baina al-Nuṣūṣ al-Juzi’Yyah Wa al-Maqāṣid al-Kulliyyah. Kairo: Dār al-Syurūq, 2007.

Al-Qurṭubī, Abū al-Walīd Muḥammad bin Aḥmad bin Rusyd. Al-Bayān Wa al-Taḥṣīl. 2nd ed. Beirut: Dār al-Magrib al-Islāmī, 1988.

———. Fatāwā Ibn Rusyd. 1st ed. Beirut: Dār al-Magrib al-Islāmī, 1987.

Al-Rahūnī. Ḥāsyiah Al-Rāhūnī ‘alā al-Zarqānī Li Mukhtaṣar Khalīl. Beirut: Dār al-Fikr, 1978.

Al-Ramlī, Syams al-Dīn Muḥammad bin Abī al-‘Abbās Aḥmad bin Ḥamzah bin Syihāb al-Dīn. Nihāyah Al-Muhtāj Ilā Syarḥ al-Minhāj. Mesir: Maktabah wa Maṭba‘ah Muṣtafā al-Bābī al-Ḥalbī, 1959.

Al-Razī, Abū al-Ḥusain Aḥmad Ibn Fāris. Ḥilyah Al-Fuqahā’. Beirut: Dār al-Kutūb al-‘Ilmiyyah, 2000.

Al-Sarakhsī, Syams al-Dīn Abū Bakr Muḥammad bin Aḥmad bin Abī Sahl. Al-Mabsūṭ. Beirut: Dār al-Kutūb al-‘Ilmiyyah, 2001.

al-Shawkānī. Al-Sayl al-Jarrār al-Mutadaffiq ‘Ala Hadāi’q al-Azhār. Beirut: Dār al-Kutūb al-‘Ilmiyyah, n.d.

Al-Ṣiddīqī, Syaraf al-Ḥaq Muḥammad Asyraf. ‘Awn al-Ma‘būd Syarḥ Sunan Abī Dāwūd. Kairo: Dār al-Hadīṡ, 2001.

Al-Suyūṭī, Jalāl al-Dīn ‘Abd al-Raḥmān. Al-Asybāh Wa al-Naẓā’ir Fī Qawā‘Id Wa Furū’ Fiqh al-Syāfī‘iyyah. Beirut: Dār al-Kutūb al-‘Ilmiyyah, 2001.

———. Al-Durr al-Manṡūr Fī al-Tafsīr al-Ma’ṡūr. 5 vols. Beirut: Dār al-Kutūb al-‘Ilmiyyah, 2000.

Al-Syāfi‘ī, Muḥammad bin Idrīs. Al-Um. 2nd ed. Beirut: Dār al-Fikr, 1983.

Al-Syarbīnī, Muḥammad al-Khaṭīb. Mugnī Al-Muhtāj Ilā al-Ma‘rifah al-Ma‘āni Alfāẓ al-Minhāj. Beirut: Dār al-Fikr, 2003.

Al-Syīrāzī, Abū Isḥāq Ibrāhīm bin ‘Alī. Al-Muhażżab Fī Fiqh al-Imām al-Syāfi‘ī. Vol. 3. Damaskus: Dār al-Qalām, 1996.

Al-Ṭabarī, Abū Ja’fār Muḥammad bin Jarīr. Tafsīr Al-Ṭabārī. Damaskus: Dār al-Qalam, 1997.

Al-Turkī, Sulaimān. Bay‘ al-Taqṣīt Wa Aḥkāmuhu. Riyadh: Dār Ishbiliyā, 2003.

Al-Zaila‘ī al-Ḥanafī, Fakhr al-Dīn bin ‘Uṡmān bin ‘Alī. Tabyīn Al-Ḥaqā’iq Syarḥ Kanzu al-Daqā’iq. 1st ed. Kairo: al-Maṭba‘ah al-Kubrā al-Amīriyah bi Būlāq, 1896.

Al-Zuḥailī, Muḥammad Wahbah. Al-Mu‘āmalāt al-Māliyyah al-Mu‘āṣirah. Damaskus: Dār al-Fikr, 2008.

———. Al-Qawā‘id al-Fiqhiyyah ‘alā al-Mażhab al-Hānafī Wa al-Syafi‘ī. Kuwait: Lajnah al-Naṣr al-‘Ilm, 1999.

Bahūtī, Manṣūr bin Yūnus bin Idrīs al-. Sharḥ Muntahā Al-Irādāt. Vol. 2. Beirut: Dār al-Fikr, 1996.

Bāsyā, Muḥammad Qadrī. Mursyid Al-Ḥairān Ilā Ma’rifah Aḥwāl al-Insān. 1st ed. Kairo: al-Maṭba‘ah al-Amīriyah, 1987.

Ibn ‘Abd al-Barr, Abū ‘Umar Yūsuf Ibn ‘Abdullāh Ibn Muḥammad. Al-Istiżkār. Kairo: Maktabah al-Ṡaqāfah al-Dīniyyah, 1993.

Ibn ‘Ābidīn. Ḥashiyah Ibn ‘Ābidīn. Beirut: Dār al-Fikr li al-Ṭibā‘ah wa al-Nashr, 2000.

Ibn ‘Ābidīn, Muḥammad Amīn. Radd Al-Mukḥtār ‘ala Dur al-Mukhtār Wa Sharḥ Tanwīr al-Abṣār. Beirut: Dār al-Fikr, 1995.

———. Tanbīh Al-Ruqūd ‘Alā Masā’Il al-Nuqūd. Suria: Maṭba‘ah Ma‘ārif Wilāyah Sūriah, 1883.

Ibn al-‘Arabī, Abū Bakr Muḥammad bin ‘Abdullāh. Aḥkām Al-Qur’ān. Beirut: Dār al-Kutūb al-‘Ilmiyyah, 2003.

Ibn al-Humām, Kamāl al-Dīn Muḥammad bin ‘Abd al-Wāhid al-Sīwāsī. Syarḥ Fath Al-Qadīr. 1st ed. Mesir: al-Maṭba‘ah al-Kurā al-Amīriyah bi Būlāq, 1898.

Ibn Hajar Al-‘Asqalānī. Fatḥ Al-Bārī Syarḥ Ṣaḥīḥ al-Bukhārī. Beirut: Dār al-Kutūb al-‘Ilmiyyah, 2003.

Ibn Mufliḥ, Abū Isḥāq Burhān al-Dīn Ibrāhīm bin Muḥammad bin ‘Abdullāh bin Muḥammad. Al-Mubdi’ Syarḥ al-Muqni‘. Beirut: Dār al-Kutūb al-‘Ilmiyyah, 1997.

Ibn Nujaim, Zain al-Dīn bin Ibrāhīm. Al-Asybah Wa al-Naẓā’ir ‘alā Mażhab Abī Hanīfah al-Nu‘mān. Beirut: Dār al-Kutūb al-‘Ilmiyyah, 1999.

Ibn Qayyim al-Jawziyyah, Syams al-Dīn Abī ‘Abdillāh Muḥammad bin Abī Bakr. Igāṡatu Al-Lahfān Fī Maṣāyidi al-Shayṭān. 2 vols. Beirut: Dār al-Fikr, 2003.

———. I’lām al-Muwaqqi’īn ’an Rabb al-Ālamīn. 3 vols. Beirut: Dār Al-Kutub Al-‘Ilmiyah, 1991.

Ibn Qudāmah, Maufiq al-Dīn Abū Muḥammad ‘Abd bin Aḥmad bin Qudāmah al-Maqdisī. Al-Mugnī. Beirut: Dār al-Fikr, 1994.

Ibn Rusyd, Muḥammad bin Aḥmad. Bidāyah Al-Mujtahid Wa Nihāyah al-Muqtasid. Beirut: Dār Al-Kutub Al-‘Ilmiyah, 2004.

Ibn Taimiyah, Majd al-Dīn Abū al-Barakāt ‘Abd al-Salām bin ‘Abdullāh bin al-Khuḍri. Al-Muḥarrar Fī al-Fiqh ‘alā Mażhabi al-Imām Aḥmad Bin Ḥanbal. 1st ed. Beirut: Dār al-Kutub al-‘Ilmiyah, 1999.

Ibn Taymiyyah. Fatāwā Al-Imām Ibn Taymiyyah Fī al-Mu‘āmalāt Wa Aḥkām al-Māl. Kairo: Dār al-Salām, 2005.

Khan, Muhammad Akram. “Time Value of Money Dalam Sheikh Ghazali Sheikh Abod et al. (Eds.),” Vol. 2008. Kuala Lumpur: CERT Publications Sdn. Bhd, n.d.

Mālik bin Anas. Al-Muwaṭṭa’. Beirut: Dār Iḥyā’ al-Turāṡ al-‘Arabī, 1997.

Masrī, Rafīq Yūnus al-. Bay’ al-Taqsīt: Ta’lil Fiqhī Wa Iqtiṣādī. Damaskus: Dār al-Qalām, 1990.

Mufti Shafi dan Mufti Muḥammad Taqi Usmani. The Issue of Interest. Pakistan: Dārul-Ishaat, 1997.

Muḥammad bin ‘Isā al-Tirmiżī, Abu Nisā. Sunan Al-Tirmiżī, “Kitab al-Buyū’ ‘an Rasul Allah". Saudi: Bayt al-Afkar al-Dawliyyah, 2004.

Rafīq Yūnus Al-Masrī dan Muḥammad Riyād al-Abrasy. Al-Ribā Wa al-Fai’dah: Dirāsah Iqtiṣādiyyah Muqāranah. Beirut: Dār al-Fikr, 1999.

Tahānawī, Ẓafar Aḥmad al-‘Uṡmānī al-. ‘Ilā’ al-Sunan. Beirut: Dār Al-Kutub Al-‘Ilmiyah, 1997.

Ulaisy, Abū ‘Abdullāḥ Muḥammad bin Aḥmad bin Muḥammad. Manḥu Al-Jalīl ‘alā Mukhtaṣar al-Khalīl. Beirut: Dār al-Fikr, 1984.

‘Uqlah, Muḥammad. Ḥukm Bay‘ al-Taqṣīt Fi al-Syarī‘ah Wa al-Qānūn. Oman: Maktabah al-Risālah al-Hadīṡah, 1987.

Zahrah, Muḥammad Abū. Al-Imam Zayd: Ḥayātuh, Wa ‘Aṣruh, Arā’Uh Wa Fiqhuh. Kairo: Dār al-Fikr al-‘Arabī, n.d.

Authors

Afif Muhammad
197309232008011004@uin-suka.ac.id (Primary Contact)
Nasih Burhani
Humaidi
Muhammad, A., Burhani, N., & Humaidi, H. (2025). Reviving The Turāṡ of Islamic Law: An Uṣūl al-Fiqh Review for Time Value of Money Concept: Revitalisasi Turāṡ Hukum Islam: Telaah Usul Fikih atas Konsep Nilai Waktu terhadap Uang. Az-Zarqa’: Jurnal Hukum Bisnis Islam, 16(2), 224-252. https://doi.org/10.14421/az-zarqa.v16.i2.4119

Article Details

How to Cite

Muhammad, A., Burhani, N., & Humaidi, H. (2025). Reviving The Turāṡ of Islamic Law: An Uṣūl al-Fiqh Review for Time Value of Money Concept: Revitalisasi Turāṡ Hukum Islam: Telaah Usul Fikih atas Konsep Nilai Waktu terhadap Uang. Az-Zarqa’: Jurnal Hukum Bisnis Islam, 16(2), 224-252. https://doi.org/10.14421/az-zarqa.v16.i2.4119