Paradigma Baru Pendidikan Islam Berbasis Pemberdayaan Peserta Didik
DOI:
https://doi.org/10.14421/al-bidayah.v2i1.8985Keywords:
Paradigma, Pendidikan Islam, Pemberdayaan.Abstract
Paradigma lama pendidikan Islam yang telah terbangun sejak abad pertengahan (periode Islam), dengan mengkaji dan mempelajari teks-teks keagamaan dengan metode hafolan, bersifot mekanis, mengutamakan pengkayaan materi, sudah harus ditinggalkan untuk menuju paradigma baru pendidikan. Pendidikan dan pengajaran dalam Islam bukanlah sekedar kegiatan untuk mewariskan harta kebudayaan dari generasi terdahulu kepada generasi penggantinya yang hanya memungkinkan bersifot reseptif, pasif, menerima begitu saja.
Artikel ini ditulis dengan tujuan sebagai tukar pikiran dan sekaligus memberikan sumbangan pemikiran bagi dunia pendidikan Islam, dengan harapan semoga menjadi pencerahan/wacana bagi pendidikan Islam dalam mengembangkan dan melatih peserta didik untuk lebih bersifot direktif, mendorong agar selalu berupaya maju, kreatif dan berjiwa membangun.
Downloads
References
al-Attas, al-Nauquib, Muhmmad, Konsep Pendidikan dlam Islam, Suatu Rangka Pikir Pembinaan Filsafot Pendidikan Islam, Bandung: Mizan, 1984.
Djohar, "Soal Reformasi Pendidikan Omong Kosong,Tanpa Mengubah UU No.2/89," Kedaulatan Rakyat, 4 Mei 1999.
Fakih, Mansour, Pendidikan Popular Membangun Kesadaran Kritis, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2002.
Ismail, Faisal, Paradigma Kebudayaan Islam Studi Kritis dan Refleksi Historis, Yogyakarta: Tiara Ilahi Press, 1998.
Jalal, Fasli, Reformasi Pendidikan dalam Konteks Otonomi Daerah, Yogyakarta: Aditi, 2001.
Mastuhu, Pemberdayakan Sistem Pendidikan Islam, Jakarta: Logos, 1999.
Purbo, W, Onno, "Tantangan Bagi Pendidikan Indonesia," Diakses pada http://www.detik. com/netonnoljurnal200041aplikasi/pendidikanlp-19.shtml. 2000, pada tanggal 6 Juni 2000.
Sanaky AH, Hujair, "Studi Pemikiran Pendidikan Islam Modern," Jurnal Pendidikan Islam, Konsep dan Implementasi, Vol.5. No.4, ISSN: 0853 - 7437, FIAI UII Yogyakarta, (Agustus, 1999).
Tafsir, Ahmad, Ilmu Pendidikan dalam Perspektif Islam, Bandung: Remaja Rosdakarya, 1994.
Tilaar, R, A, H, Pendidikan, Kebudayaan, dan Masyarakat Madani Indonesia, Strategi Reformasi Pendidikan Nasional, Bandung: Remaja Rosdakarya Offset, 1999.
Zamroni, Paradigma Pendidikan Masa Depan, Yogyakarta: Bigraf Publishing, 2000.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Jurnal Al Bidayah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors hold and retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Al-Bidayah: jurnal pendidikan dasar Islam is openly accessible which means that all available content is freely accessible at no charge, either to the user or to his or her agency.
Users who are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or submit to the full text of the article should not seek permission from publishers or authors first with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.