Optimalisasi Pendekatan Saintifik Dengan Model Discovery-Inquiry Untuk Meningkatkan Kreativitas di Madrasah Ibtidaiyah
DOI:
https://doi.org/10.14421/al-bidayah.v9i1.119Keywords:
Pendekatan Saintifik, Model Discovery-Inquiry, Kreativitas.Abstract
Pendidikan dalam jangka panjang adalah faktor tunggal paling menentukan melebarnya jurang kesenjangan, oleh karena itu investasi dalam bidang pendidikan adalah cara logis untuk menghilangkan kesenjangan tersebut. Saat ini pengembangan Kurikulum 2013 sudah memasuki tahap implementasi. Pendekatan Saintifik adalah salah satu cara dalam mencapai tujuan kurikulum 2013. Pembelajaran merupakan hal yang sangat penting untuk mempercepat pemahaman dan keterampilan peserta didik dalam mengimplementasikan kurikulum tersebut. Tetapi masih banyak ditemukan proses pembelajaran belum menjadi sarana untuk memberdayakan keterampilan berpikir kreatif peserta didik karena masih bersifat teacher centered, sehingga guru mendominasi di kelas. Rendahnya berpikir kreatif peserta didik ditunjukkan dengan jawaban yang diberikan terpaku pada jawaban-jawaban yang ada di buku sehingga peserta didik hanya menghafalkan jawaban di buku dan kurang memahami makna jawaban yang di sebutkan. Oleh karena itu diperlukan model pembelajaran yang tepat. Sejalan dengan itu, model pembelajaran discovery-inquiry merupakan model yang cocok diterapkan dalam pembelajaran di Madrasah Ibtidaiyah.
Downloads
References
Dyer, J, H et al, The Innovator’s DNA, USA: Harvard Business Review press, 2011, Hal. 17-133.
Fauziyah, N,”Analisis kemampuan guru dalam mengembangkan ketrampilan berfikir kreatif siswa dasar kelas V pada pembelajaran ilmu pengetahuan alam”. UPI. Jurnal Pedagogik Pendidikan Dasar, Volume 3 No. 1.Fullan, I, M, G, 2001, The New Meaning of Educational Change,London: RoutledgeFalmer.
Karim J, Nasr, C, Duane Thomas, “Student-centered, Conceptembedded Problem-based Engineering Thermodynamics”. International Journal Engineering Education, Volume 20 No. 4, 2004.
Kemdikbud, Pendekatan Saintifik (Ilmiah) dalam Pembelajaran. Jakarta: Pusbangprodik, 2013b.
Mulyasa, E, Kurikulum Tingkat Satuan Pendidikan Sebuah Panduan Praktis, Bandung: Bumi Aksara. 2010.
Nana S Sukmadinata, Pengembangan Kurikulum Teori dan praktek.Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2014.
Puccio, G, J (Ed.), Creativity on Demand: Historical Approaches and Future Trends, New York: Cambridge University Press, 2010.
Russ, S, W, “Play and Creativity: Developmental Issues”, Scandinavian Journal of Educational Research, Volume 47 No. 3, 2012.
Sharp, C, “Developing Young Children’s Creativity through the Arts: What Does Research Have to Offer?” InvitationalSeminardi Chadwick Street Recreation Centre, London, 14 Februari, 2001.
Suciati, Belajar dan Pembelajaran 2,Jakarta: Universitas Terbuka, 2007.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Jurnal Al Bidayah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors hold and retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Al-Bidayah: jurnal pendidikan dasar Islam is openly accessible which means that all available content is freely accessible at no charge, either to the user or to his or her agency.
Users who are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or submit to the full text of the article should not seek permission from publishers or authors first with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.