Pengaruh Penggunaan Media Big Book Writing terhadap Keterampilan Menulis Bahasa Indonesia Siswa Kelas 5 SD Negeri 1 Pilangbango Madiun
DOI:
https://doi.org/10.14421/al-bidayah.v9i1.114Keywords:
Keterampilan Menulis, Media Pembelajaran, Big Book Writing.Abstract
Keterampilan Menulis adalah salah satu kemampuan berbahasa yang harus dikuasai oleh siswa. Menumbuhkembangkan untuk berani mengekspresikan gagasan atau gagasan siswa dalam bentuk tertulis dapat dikembangkan melalui pendidikan. Namun, sayangnya habituasi ini tidak ditanggapi secara serius dalam sistem pendidikan, sehingga budaya penulisan pada siswa tetap rendah dan masih banyak siswa yang merasa kesulitan untuk melakukan penulisan cerita. Tujuan menulis keterampilan di sekolah adalah agar siswa dapat berbicara bahasa Indonesia untuk mengembangkan ide atau gagasan secara tertulis melalui esai yang mereka buat. Salah satu media yang dapat meningkatkan media pembelajaran menulis adalah Big Book Writing. Media Big Book Writing adalah salah satu media yang dapat merangsang siswa untuk menulis. Big Book Writing adalah buku bacaan dengan ukuran, teks, dan grafis yang hebat.
Downloads
References
Arikunto, Suharsimi, Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik(Cetakan Kelima belas), Jakarta: Rineka Cipta, 2013.
Arsyad, Azhar, Media Pembelajaran, Jakarta: PT Grafindo Persada.Depdiknas. (2006), Peraturan Menteri, 2009.
Pendidikan Nasional Nomor 22 Tahun 2006 Tentang Standar Isi untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah, Jakarta: Depdiknas.
Fitriani, Ika dan Bambang Yudi Cahyono, “The Effectiveness of Implementing Big-Book and NarrativeScaffold on the Students’ Achievement in Writing Narrative Texts,” Jurnal Universitas Negeri Malang (Vol. 1 Nomor 1). 2012, Hlm. 1-13
Lynch, A Guide for Using Big Books in the Classroom. Jurnal Scholastic Canada Ltd, 2008, Hlm. 1-6.
Nambiar, Mohana, “Early Reading Instruction-Big Books in the ESL Classroom,” Jurnal The English Teacher (Vol XXII), 1993, Hlm. 1-7.
Rusman, Kurniawan, Deni, Riyana, Cepi, Pembelajaran BerbasisTeknologi Informasi dan Komunikasi Mengembangkan Profesionalitas Guru, Jakarta: Rajagrafindo Persada, 2012.
Suprihatiningrum, Jamil, Guru Professional, Yogyakarta: Delta Press, 2013.
Susilana, Rudi dan Cepi Riyana, Media Pembelajaran, Bandung: Jurusan Kurikulum dan Teknologi Pendidikan, FIP, UPI, 2008.
Suyanto, Kasihani K, E, English for Young Learners, Jakarta: PT Bumi Aksara, 2007.
Tarigan, H, G, Menulis Sebagai Suatu Keterampilan Berbahasa, Bandung: Angkasa Bandung,
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Jurnal Al Bidayah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors hold and retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Al-Bidayah: jurnal pendidikan dasar Islam is openly accessible which means that all available content is freely accessible at no charge, either to the user or to his or her agency.
Users who are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or submit to the full text of the article should not seek permission from publishers or authors first with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.