ITEM ANALYSIS USING RASCH MODEL ON GEOMETRY FOR GRADE 1

Authors

  • Jesi Alexander Alim Universitas Riau https://orcid.org/0000-0002-4898-5983
  • Neni Hermita Universitas Riau
  • Nila Safitri Universitas Riau
  • Tommy Tanu Wijaya School of Mathematical Sciences, Beijing Normal University
  • Zetra Hainul Putra Universitas Riau
  • Jerito Pereira Dept. of Mathematics and Statistics, Guangxi Normal University
  • Melvi Lesma Alim Dept. of Elementary Education University of Pahlawan Pekanbaru

DOI:

https://doi.org/10.14421/al-bidayah.v13i2.697

Keywords:

Item Analysis, Introduction to Geometry, Rasch Model

Abstract

The purpose of this research is to analyse the problem associated with the geometry instructional materials for grade 1 students using the Rasch model. This is a descriptive research with a quantitative approach used to obtain information on the Wright map, item measure, and fit for instructors. Data were obtained by distributing a questionnaire containing 10 questions to 30 first-grade students in 192 Public Elementary Schools in Pekanbaru through Google form. The data collected were analysed using the Rasch model assisted by the Winstep or ministep version 3.73 application. The result showed that items 2 and 3 contained very difficult and easy questions, with a 0.30 indicating difficulty level. In conclusion, the test items used are valid and generally not difficult for students

Downloads

Download data is not yet available.

References

Elviana, ElvianaElviana, Elviana “Analisis Butir Soal Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Menggunakan Program Anates, "Jurnal Mudarrisuna: Media Kajian Pendidikan Agama Islam 10, no.2 (2020): 58–74.14

Farah, R., And B. Budiyono. “Pembelajaran Matematika Materi Geometri Di Sd Al Hikmah Surabaya.” Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar 6, no. 3 (2018): 254923.

Hadiana, Deni. “Penilaian Hasil Belajar Untuk Siswa Sekolah Dasar.” Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan 21, no. 1 (2015): 15. https://doi.org/10.24832/jpnk.v21i1.173.

Hadiana, Deni. “Penilaian Hasil Belajar Untuk Siswa Sekolah Dasar.” Jurnal Pendidikan Dan Kebudayaan 21, no. 1 (2015): 15. https://doi.org/10.24832/jpnk.v21i1.173.

Ibnu, Mohamad, Bening Indriyani, Husnaini Inayatullah, and Yudi Guntara. “Aplikasi Rasch Model: Pengembangan Instrumen Tes Untuk Mengukur Miskonsepsi Mahasiswa.” Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP 2, no. 1 (2019): 205–10.

Ibnu, Mohamad, Bening Indriyani, Husnaini Inayatullah, and Yudi Guntara. “Aplikasi Rasch Model: Pengembangan Instrumen Tes Untuk Mengukur Miskonsepsi Mahasiswa.” Prosiding Seminar Nasional Pendidikan FKIP 2, no. 1 (2019): 205–10.

Negeri, Islam, and Ar- Raniry Banda. “Analisis Butir Soal Evaluasi Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Menggunakan Program Pendahuluan Evaluasi Merupakan Proses Mengukur Dan Menilai , Dua Hal Ini Sangat Erat Kaitannya Dengan Sistem Evaluasi . Pengukuran Merupakan Sebuah Proses Perbandingan An” 10, no. 2 (2020): 58– 74.

Rahayu, Tika Dwi, Bambang Hari Purnomo, and S Sukidin. “Analisis Tingkat Kesukaran Dan Daya Beda Pada Soal Ujian Tengah Semester Ganjil Bentuk Pilihan Ganda Mata Pelajaran Ekonomi Kelas X Di Sma Negeri 5 Jember Tahun Ajaran 2012- 2013.” Edukasi 1, no. 1 (2014): 39–43. https://jurnal.unej.ac.id/index.php/JEUJ/article/view/1032/829.

Rizky.Farah, and B. Budiyono. “Pembelajaran Matematika Materi Geometri Di Sd Al Hikmah Surabaya.” Jurnal Penelitian Pendidikan Guru Sekolah Dasar 6, no. 3 (2018): 254923.

Rosida Nur Aziza, Dhizllan Dzhalila. “Metode Kuantitatif Dengan Pendekatan Klasik Pada Aplikasi Analisis Butir Soal Sebagai Media Evaluasi Penentuan Soal Yang Berkualitas.” Kilat 7, no. 9 (2018): 1689–99.

Rosida Nur Aziza, Dhizllan Dzhalila. “Metode Kuantitatif Dengan Pendekatan Klasik Pada Aplikasi Analisis Butir Soal Sebagai Media Evaluasi Penentuan Soal Yang Berkualitas.” Kilat 7, no. 9 (2018): 1689–99.

Sugiyono. “Metlit Sugiyono.Pdf,” 2015.

Sumintono, Bambang, and Wahyu Widhiarso. “Aplikasi Pemodelan RASCH Pada Assessment Pendidikan.” AplikAsi RascH PemodelAn Pada Assessment Pendidikan, 2015, 1–142.

Tanwir. “Dasar-Dasar Dan Ruang Lingkup Evaluasi Pendidikan.” Al-Ishlah: Jurnal Pendidikan Islam 13, no. 1 (2015): 56–57.

Tennant, Alan, Stephen P. McKenna, and Peter Hagell. “Application of Rasch Analysis in the Development and Application of Quality of Life Instruments.” Value in Health 7, no. SUPPL. 1 (2004): S22–26. https://doi.org/10.1111/j.1524- 4733.2004.7s106.x.

Weller, Joshua A., Nathan F. Dieckmann, Martin Tusler, C. K. Mertz, William J. Burns, and Ellen Peters. “Development and Testing of an Abbreviated Numeracy Scale: A Rasch Analysis Approach.” Journal of Behavioral Decision Making 26, no. 2 (2013): 198–212. https://doi.org/10.1002/bdm.1751.

Wirandani, Tari, Ayu Cendra Kasih, and Latifah. “Analisis Butir Soal Hots ( High Order Thinking Skill ) Pada Soal Ujian Sekolah Kelas Xii Mata Pelajaran Bahasa Indonesia Di Smk an-Nahl.” Parole:Pendidikan Bahasa Dan Sastra Indonesia 2, no. 4 (2019): 485–94.

Yusuf, Irfan, and Sri Wahyu Widyaningsih. “Profil Kemampuan Mahasiswa Dalam Menyelesaikan Soal Hots Di Jurusan Pendidikan Fisika Universitas Papua.” Jurnal Komunikasi Pendidikan 2, no. 1 (2018): 42. https://doi.org/10.32585/jkp.v2i1.63.

Downloads

Published

2021-12-27

How to Cite

Alim, J. A., Hermita, N., Safitri, N., Wijaya, T. T., Putra, Z. H., Pereira, J., & Alim, M. L. (2021). ITEM ANALYSIS USING RASCH MODEL ON GEOMETRY FOR GRADE 1. Al-Bidayah : Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 13(2), 321–330. https://doi.org/10.14421/al-bidayah.v13i2.697