Strategies to Improve Oral Communication Ability through Early Children's Show and Tell Method
DOI:
https://doi.org/10.14421/joyced.2022.21-01Keywords:
Show and Tell, Communicating Oral, Early ChildhoodAbstract
Oral communication has an important aspect in early childhood. There are various activities that can be carried out in developing oral communication for early childhood, but sometimes children feel bored and bored in class because teachers teach only focused on magazines which causes the development of oral communication has not developed. The purpose of this study was to develop children's oral communication through the show and tell method at Karana Jaya Kindergarten, Lampung. This research is a descriptive research with a qualitative approach. The research subjects were 19 children aged 5-6 years. Data collection techniques using observation, interviews and documentation. The results showed that in addition to the activities contained in the magazine to develop children's creativity, This show and tell activity is one of the right activities to do in developing children's oral communication. The conclusion of this research is to develop and improve oral communication skills through the show and tell method.
Downloads
References
Afnilaswati, Desi Mariani, Erniwati, Junaida Sari Hasibuan, W. F. (2020). Peningkatan Kreativitas Anak TK Pada Masa Covid-19 Melalui Permainan Kolase Dengan Menggunakan Bahan Alam. Yaa Bunayya: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2). https://doi.org/https://doi.org/10.24853/yby.4.2.99-107
Ariska, K., & Suyadi. (2020). Penggunaan Metode Show and Tell Melalui Media Magic Box Untuk Meningkatkan Kemampuan Bahasa Dalam Pendidikan Anak Usia Dini. SELING: Jurnal Program Studi PGRA, I, 137–145.
El Rahmah, W., & Ray, D. (2019). Pengaruh Penggunaan Metode Show and Tell Terhadap Kemampuan Berbicara Anak Usia 4-5 Tahun Di Ra Istiqomah Medan T.a 2018/2019. Jurnal Usia Dini, 5(1), 13–28.
Fajar Marhaeni. (2009). Ilmu Komunikasi Teori & Praktek Edisi Pertama. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Habibatullah, S., Darmiyanti, A., & Aisyah, D. S. (2021). Potensi Bahasa Anak Usia Dini 5-6 Tahun Melalui Metode Bercerita. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(02), 1–7. https://doi.org/10.31849/paud-lectura.v4i02.5315
Harpriyanti, H., & Kamariah, K. (2018). Meningkatkan Keterampilan Berbicara Anak dengan Metode Bercerita di Tk Negeri Pembina Banjarmasin. STILISTIKA: Jurnal Bahasa, Sastra, Dan Pengajarannya, 3(1). https://doi.org/10.33654/sti.v3i1.506
Hazwani, M., Adityawarman, Pahrul, Y., & Fauziddin, M. (2021). Optimalisasi Kemampuan Berbicara dengan Metode Berbicara pada Anak Usia Dini. Jurnal Pelita PAUD, 6(1), 135–140. https://doi.org/10.33222/pelitapaud.v6i1.1424
Hoerr, T. R. (2007). Buku Kerja Multiple Intelligences. Bandung: Kaifa.
Irtia, F. (2017). Pengaruh Show and Tell Terhadap Percaya Diri Anak 4-5 Tahun di TK Pembina Tebas. Journal of Chemical Information and Modeling, 110(9), 1689–1699.
Isna, A. (2019). Perkembangan Bahasa Anak Usia Dini. Jurnal Al Athaf, 2(2), 62–69.
Kornelia Endolia, Fadillah, S. (2013). PENINGKATAN KEMAMPUAN BERKOMUNIKASI LISAN MELALUI METODE BERMAIN PERAN PADA ANAK USIA 5-6 TAHUN. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.
Laela, I., Muliasari, D. N., & Silawati, E. (2019). Mengembangkan Kemampuan Berbicara Anak Dalam Menceritakan Kembali Dengan Metode Show and Tell. Cakrawala Dini: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 10(1), 76–82. https://doi.org/10.17509/cd.v10i1.17441
Laras Pangestuti. (2018). Pengaruh Metode Show And Tell Terhadap Kemampuan Berbicara Anak Kelompok B Taman Kanak-Kanak. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini Undiksha, 6(2), 952–962. https://doi.org/10.23887/paud.v6i2.15324
Lestari, T., Yasbiati, Y., & Mustika, B. N. (2017). Penggunaan Metode Show and Tell untuk Meningkatkan Keterampilan Berkomunikasi Anak Usia Dini. Jurnal Paud Agapedia, 1(1), 129–136. https://doi.org/10.17509/jpa.v1i1.7169
Musfiroh, T. (2011). Show And Tell Edukatif Untuk Pengembangan Empati , Tadkiroatun Musfiroh Educative Show And Tell For Developing Empathy , Conflict Resolution Affiliation , And Positive Habits Of. Jurnal Kependidikan, 41(2), 129–143.
Na’imah, U. N. M. dan. (2020). PENERAPAN MEDIA AUDIO-VISUAL DALAM MENINGKATKAN PEMBELAJARAN ANAK USIA DINI KELAS AKHIR YANG TEPAT DI PAUD TSABITA KALIANDA LAMPUNG SELATAN. Jurnal Buah Hati, 7(2), 125–137.
Nazla, T., & Fitria, N. (2021). Pengembangan Kepercayaan Diri Melalui Metode Show and Tell Pada Anak. Jurnal Anak Usia Dini Holistik Integratif (AUDHI), 3(1), 31. https://doi.org/10.36722/jaudhi.v3i1.590
Ningsih Okki Ristya Mutasi. (2014). Meningkatkan Percaya Diri Melalui Metode Show and Tell Pada Anak Kelompok A Marsudi Putra Dagaran Palbapang Bantul. 31.
Nyoman, N., & Handayani, L. (2021). IMPLEMENTASI METODE SHOW AND TELL RARE DIATMIKA DESA BELATUNGAN KECAMATAN. 1, 21–30.
Putriyanti, D., & Selvi, I. D. (2021). Increasing The Character Of Courage In Early Childhood Through Mother Tongue. JOYCED: Journal of Early Childhood Education, 1(2), 88–114. https://doi.org/10.14421/joyced.2021.12-04
Setyawan, F. H. (2016). Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Anak Usia Dini Melalui Model Pembelajaran Audio Visual Berbasis Android. Jurnal PG-PAUD Trunojoyo, 3(2), 92–98.
Sri Nur Rahmawati Intan Pertiwi. (2016). PENGARUH BERMAIN SHOW AND TELL TERHADAP KEMAMPUAN BERKOMUNIKASI LISAN ANAK USIA DINI KELOMPOK B DI PAUD MITRA TERPADU NATAR LAMPUNG SELATAN. Bulletin of the Seismological Society of America, 106(1), 6465–6489.
Suyadi, S., & Selvi, I. D. (2019). Implementasi Mainan Susun Balok Seimbang Berbasis Kearifan Lokal Yogyakarta untuk Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(1). https://doi.org/10.31004/obsesi.v4i1.345
Suyadi, & Selvi, I. D. (2022). Online learning and child abuse: the COVID-19 pandemic impact on work and school from home in Indonesia. Heliyon, 8(1), e08790. https://doi.org/10.1016/j.heliyon.2022.e08790