Forming Independence in Young Children Through The Habituation Method
DOI:
https://doi.org/10.14421/joyced.2022.22-07Keywords:
Independence, Young Children, Habituation MethodAbstract
This study aims to examine the method of habituation in getting used to the attitude of independence in early childhood in Malahayati Kindergarten, which can be seen in the early days of schooling early childhood in school have behavior that cannot be separated from parents and the existence of bad attitudes that exist in children when children at home, then through this study the researchers wanted to see how the adoption of the habituation method applied in Malahayati Kindergarten in shaping the attitude of independence in children. The type of research used in this study is qualitative research with a descriptive approach. Furthermore, the data collection tools used are interviews aimed at class teachers as those who plan and implement learning activities for children and observations aimed at class B children with documentation as complementary data. The research results show that the formation of independence in children with the habituation method can change children's behavior with the help of teachers who become role models.
Downloads
References
Ardi, W. O. (2019). Proses Pengembangan Kemandirian Anak Usia 3-4 Tahun Di Tpa Beringharjo Yogyakarta Widya. 2.
Ardianti, Marmawi R, L. (n.d.). Peranan Guru Dalam Penanaman Kemandirian Anak Usia 5-6 Tahun Di Tk Mazmur 21 Pontianak Selatan Ardianti,. 1–12.
Atik Yuliani, Achmad Hufad, S. (2007). Penanaman Nilai Kemandirian Pada Anak Usia Dini (Studi Pada Keluarga di RW 05 Kelurahan Sindangkasih Kecamatan Beber Cirebon). 4, 0–4.
Ema Ambar Sari. (2020). Penigkatan Kemandirian Anak Melalui Metode Pembiasaan USIA 4-5 Tahun DI TK Mujahidin. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini.
Ihsan, H. I. dan F. (2001). Filsafat Pendidikan Islam. CV Pustaka Setia.
Khalifatul Ulya. (2020). Pelaksanaan Metode Pembiasaan Di Pendidikan Anak Usia Dini Bina Generasi Tembilahan Kota. 1(April), 49–60.
Maemunawati, S., & Alif, M. (2020). Peran Guru, Orang Tua, Metode dan Media Pembelajaran: Strategi KBM di Masa Pandemi Covid-19. In Laboratorium Penelitian dan Pengembangan FARMAKA TROPIS Fakultas Farmasi Universitas Mualawarman, Samarinda, Kalimantan Timur (Issue April).
Miftakhul Jannah. (2000). Perkembangan Kemandirian Anak Usia Dini (Usia 4-6 Tahun) Di Taman Kanak- Kanak Assalam Surabaya.
Ngalim Purwanto. (2007). Ilmu Pendidikan Teoritis Dan Praktis. Pt Remaja Rosdakarya.
Oktaviana, A. (2022). Pendidikan Akhlak Pada Anak Usia Dini Melalui Metode Pembiasaan.
Omar Hamalik. (2011). Kurikulum Pembelajaran. Bumi Aksara.
Paruha, B.E., Aswandi, Yuniarni, D. (2011). Peran Guru dalam Melatih Kemandirian Anak Usia 5-6 Tahun di TK Immnuel II Sungai Raya. Paud UNTAN, 1–10.
Pratiwi, S. V. (2019). Mendidik Kemandirian Anak. Fakultas Pendidkan Dan Ilmu Keguruan Institut Agama Islam Nusantara Batanghari, Jambi, VI, 172–184.
Rika Sa’diyah. (n.d.). Pentingnya Melatih Kemandirian Anak. 31–46.
Sa’ida, N. (2016). Kemandirian Anak Kelompok a Taman Kanak-Kanak Mandiri Desa Sumber Asri Kecamatan Nglegok Kabupetn Blitar. Jurnal Pedagogi, 2, 88–95.
Sugiyono. (2012). Memahami Penelitian Kualitatif. : Alfabeta.
Sukiman. (2017). Menumbuhkan Kemandirian pada Anak. Kementerian Pendidikan Dan Kebudayaan, 1–149. http://repositori.kemdikbud.go.id/9762/1/MENUMBUHKAN KEMANDIRIAN PADA ANAK.pdf
Syah, M. (2000). Psikologi Pendidikan Dengan Pendekat Baru. Remaja Rosdakarya.
Taufik. (2014). Pendidikan Karakter di Sekolah: Pemahaman, Metode, Penerapan, dan Peranan Tiga Elemem. Juni ), h. 63. Jurnal Ilmu Pendidikan, h.63.
Yamin, M. dkk. (2013). Panduan PAUD. Referensi.