Headmaster's Strategies to Improve the Quality of Education: A Case Study at Kindergarten ABA Warungboto

Authors

DOI:

https://doi.org/10.14421/joyced.2023.32-03

Keywords:

Headmaster, Strategies, Education Quality, Islamic Kindergarten

Abstract

Improving the quality of schools is basically a strategy to improve the quality of education by giving authority and responsibility to school leaders to make decisions. The principal as the leader of an educational institution and of course being the key holder of the school's success needs to have various methods and efforts made to achieve the stated goals. desired. The aim of this research is to determine the school principal's efforts to improve the quality of education at the ABA Warungboto Kindergarten. The approach used in the research is a descriptive qualitative type approach. The subjects in this research were the principal and two homeroom teachers who were the main sources for obtaining research data. Three methods were used to collect research materials, namely interviews, observation and documentation. The data analysis techniques used in this research are data reduction, data display, and drawing conclusions. The results of the research show that there are various efforts made to improve the quality of education, including a) Division of tasks and responsibilities b) Improving the quality of teachers c) Increasing student achievement d) Improving infrastructure. Various efforts made by school principals can ensure quality that can help improve schools in the future.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Baro’ah, S. (2020). Kebijakan Merdeka Belajar Sebagai Strategi Peningkatan Mutu Pendidikan. Institut Agama Islam Imam Ghozali.

Erwinsyah, A. (2017). Manajemen Pembelajaran Dalam Kaitannya Dengan Peningkatan Kualitas Guru. Tadbir: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 5(1), 69–84. https://www.journal.iaingorontalo.ac.id/index.php/tjmpi/article/view/517

Fatikah, N., & Fildayanti. (2019). Strategi Kepala Sekolah Dalam Peningkatan Motivasi Dan Etos Kerja Guru Di Sekolah Menengah Atas Negeri Bareng Jombang. Indonesian Journal of Islamic Education Studies (IJIES), 2(2), 167–182. https://doi.org/10.33367/ijies.v2i2.989

Fauzi, A. (2020). Analisis Biaya Mutu dalam Meningkatkan Daya Saing Pendidikan. Jumpa: Jurnal Manajemen Pendidikan, 1(1), 51–62.

Fauzi, M. S., & Falah, M. S. (2020). Peran Kepala Sekolah Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Studi di SMANU 1 Gresik. Jurnal Manajemen Dan Tarbiyatul Islam, 01(01), 58.

Fitria, Y. L. (2021). Peningkatan Mutu Sarana Dan Prasarana Sekolah Melalui Konsep Trilogi Juran. Jurnal Manajemen Pendidikan, 12(01), 6–9. https://doi.org/10.21009/jmp.v12i01.11096

Hayudiyani, M., Saputra, B. R., Adha, M. A., & Ariyanti, N. S. (2020). Strategi kepala sekolah meningkatkan mutu pendidikan melalui program unggulan sekolah. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 8(1), 89–95. https://doi.org/10.21831/jamp.v8i1.30131

Lailatussaadah, L. (2015). Upaya Peningkatan Kinerja Guru. Intelektualita, 3(1), 243106.

Latifah, N. (2022). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. EDUCATOR : Jurnal Inovasi Tenaga Pendidik Dan Kependidikan, 2(2), 175–183. https://doi.org/10.51878/educator.v2i2.1307

Maiti, & Bidinger. (1981). Pengaruh Kepemimpinan Transformasional Dan Kinerja Guru Terhadap Peningkatan Mutu Pendidikan. Journal of Chemical Information and Modeling, 53(9), 1689–1699.

Majidah Khotimatul S. (2019). Manajemen Sarana Prasarana Dalam Meningkatkan Mutu Pembelajaran Di Paud Terpadu Mutiara Yogyakarta. Waladuna, 2(2), 88–101.

Maros, H., H, & Juniar, S. (2016). Peranan Kepala Sekolah Dalam Meningkatkmaros, H., H, & Juniar, S. 1–23.

Muflihah, A., & Haqiqi, A. K. (2019). Peran Kepala Sekolah Dalam Meningkatkan Manajemen Mutu Pendidikan Di Madrasah Ibtidaiyah. Quality, 7(2), 48. https://doi.org/10.21043/quality.v7i2.6039

Muliastrini, N. K. E. (2020). New Literacy sebagai Upaya Peningkatan Mutu Pendidikan Sekolah Dasar di Abad 21. Jurnal Pendidikan Dasar Indonesia, 4(1), 115–125.

Mulyasa, E. (2012). Manajemen dan Kpemimpinan Kepala Sekolah. PT. Bumi Aksara.

Noprika, M., Yusro, N., & Sagiman, S. (2020). Strategi Kepala Sekolah Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan. Andragogi: Jurnal Pendidikan Islam Dan Manajemen Pendidikan Islam, 2(2), 224–243. https://doi.org/10.36671/andragogi.v2i2.99

Nur, M., Harun, C. Z., & Ibrahim, S. (2016). Manajemen Sekolah dalam Meningkatkan Pendidikan Pada Sdn Dayah Guci Kabupaten Pidie. Jurnal Administrasi Pendidikan, 4(1), 93–103.

Nurfadhillah, S., Nurrohmah, N., Prasasti, D., & ... (2021). Peran Guru dalam Mengembangkan Interaksi Sosial Anak Autis di SDN Kunciran 07. Jurnal Diamika Pendidikan, 1, 196–203. https://ejournal.yasin-alsys.org/index.php/anwarul/article/view/71

Octavia, S. A. (2014). Hubungan Implementasi Manajemen Inovasi Sekolah Dan Input Siswa Terhadap Prestasi Sekolah (Studi pada MTs Negeri dan Swasta Se-Kabupaten Ciamis). Administrasi Pendidikan : Jurnal Ilmiah Mahasiswa Pascasarjana, 2(2). https://doi.org/http://dx.doi.org/10.25157/adpen.v2i2.207

Rapang, R., Yunus, M., & Apriyanti, E. (2022). Peran Kepala Sekolah dalam menerapkan Peraturan-Peraturan di Sekolah Dasar. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(3), 3419–3423. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i3.2596

Ratnasari, Y. T. (2019). Profesionalisme Guru Dalam Peningkatan Mutu Pendidikan Yulia Triana Ratnasari. Seminar Nasional, 235–239.

Rohmah, N., & Fatimah, D. F. (2017). Pola Pengelolaan Pendidikan Anak Usia Dini di PAUD Ceria Gondangsari Jawa Tengah. MANAGERIA: Jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 1(2), 247–273. https://doi.org/10.14421/manageria.2016.12-05

Rosyadi, Y. I., & Pardjono, P. (2015). Peran Kepala Sekolah Sebagai Manajer Dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan Di Smp 1 Cilawu Garut. Jurnal Akuntabilitas Manajemen Pendidikan, 3(1), 124–133. https://doi.org/10.21831/amp.v3i1.6276

Sabariah, S. (2021). Manajemen Sekolah dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan. Edukatif : Jurnal Ilmu Pendidikan, 4(1), 116–122. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i1.1764

Saifulloh, M., Muhibbin, Z., & Hermanto, H. (2012). Strategi Peningkatan Mutu Pendidikan Di Sekolah. Jurnal Sosial Humaniora, 5(2), 206–218. https://doi.org/10.12962/j24433527.v5i2.619

Sudrajat, C. J., Agustin, M., Kurniawati, L., & Karsa, D. (2020). Strategi Kepala TK dalam Meningkatkan Mutu Pendidikan pada Masa Pandemi Covid 19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(1), 508. https://doi.org/10.31004/obsesi.v5i1.582

Tanjung, R., Supriani, Y., Mayasari, A., & Arifudin, O. (2022). Manajemen Mutu Dalam Penyelenggaraan Pendidikan. Jurnal Pendidikan Glasser, 6(1), 29. https://doi.org/10.32529/glasser.v6i1.1481

Widiansyah, A. (2019). Pengendalian Mutu : Implementasi Manajemen Sumber Daya Manusia, Optimalisasi Fungsi Pengendalian Dalam Dunia Pendidikan. Cakrawala. Jurnal Humaniora, 19(1), 22. http://ejournal.bsi.ac.id/ejurnal/index.php/cakrawalahttps://doi.org/10.31294/jc.v19i1.

Yanti Sri Danarwati SS, SE, M. (2013). Manajemen Pembelajaran Dalam Upaya Meningkatkan Mutu Pendidikan. Jurnal Mimbar Bumi Bengawan, 6(13), 1–18.

Downloads

Published

2023-12-20

How to Cite

Adwiah, A. R., & Munastiwi, E. (2023). Headmaster’s Strategies to Improve the Quality of Education: A Case Study at Kindergarten ABA Warungboto. JOYCED: Journal of Early Childhood Education, 3(2), 105–115. https://doi.org/10.14421/joyced.2023.32-03