ELEMEN KONSTRUKTIVIS FILSAFAT ETIKA MULLA SHADRA
DOI:
https://doi.org/10.14421/lijid.v5i2.3857Keywords:
Mulla Shadra, Tiga Akar, Moral. KontruktivismeAbstract
Abstrak
Beberapa jenis konstruktivisme moral telah banyak dijelaskan para ahlinya. Secara epistemologis, konstruktivisme moral merupakan pengetahuan moral atau justifikasi yang diperoleh melalui penggunaan dan refleksi sudut pandangan praksis atau prosedur untuk menjelaskan sudut pandangan praktis tersebut. Secara semantik, konstruktivisme moral merupakan pandangan bahwa kebenaran moral dan makna diadasarkan pada syarat atau prosedur ini. Ada juga konstruktivisme moral metafisik yang berpendapat bahwa sifat dan wujud fakta dan sifat moral didasarkan pada ciri-ciri praktis dasar atau prosedurnya. Oleh kerana, secara praksis tradisi falsafah morah dipahami secara berbeda sebagaimana falsafah moral Mulla Shadra. Falsafah moral Mulla Shadra merupakan menggabungkan ciri-ciri peripatetik Islam dan tradisi mistik Islam. Kedua tradisi ini mengandung elemen konstruktivis yang penting. Yang pertama berakar dari Aristotelian dan yang terakhir berakar dari pengembangan para ahli mistik. Kedua merupakan contoh kajian unsur konstruktivis “Tiga Akar” Mulla Sadra.
Kata Kunci: Mulla Shadra, Tiga Akar, Kontruktivisme Moral
Abstract
Moral constructivism have been defined by experts. Epistemological moral constructivism is the thesis that moral knowledge or justification is acquired through the use of and reflection on the practical point of view or the procedures designed to elucidate it. Semantic moral constructivism is the view that moral truths and meanings are grounded in these conditions or procedures. Whreas, metaphysical moral constructivism holds that the natures and existences of moral facts and properties are grounded in features of the practical standpoint or the procedures of its manifest. Since the practical point of view is understood differently in different traditions of moral philosophy, one finds Aristotelian, Humean, Kantian, Hegelian, Nietzschean, and other forms of moral constructivism. The moral philosophy of Mulla Sadra is one that combines features of the Islamic-peripatetic and Islamic mystical traditions. Both of these traditions contain important constructivist elements: first with roots in Aristotelian and second what is developed by the mystics. Examples of both are presented and discussed in the course of Three Roots constructivist elements of Mulla Sadra͛s.
Keywords: Mulla Shadra, Three Roots, Moral, Contructivism
References
Daftar Pustaka
Adams, R. M. (1999). Barang terbatas dan tak terbatas. Oxford: Pers Universitas Oxford.
Aristoteles. (2014). Etika Nichomachean. (C. D. Reeve, Trans.) Indianapolis: Hackett.
Audi, R. (2013). Persepsi Moral. Princeton: Pers Universitas Princeton.
Bagnoli, C. (2011). Konstruktivisme dalam Metaetika. Diperoleh 30 Juni 2022, dari Stanford Encyclopedia of Philosophy: http://plato.stanford.edu/archives/win2014/entries/constructivism-metaethics/
Chittick, W. C. (2008). Tasawuf: Panduan Pemula. Oxford: Publikasi Oneworld.
Corbin, H. (1977). Tubuh Spritiual dan bumi Surgawi. Princeton: Pers Universitas Princeton.
Henokh, D. (2011). Bisakah ada Konstruktivisme global, menarik, koheren tentang alasan praktis?
Ernst, C. W. (1997). Panduan Shambala untuk Tasawuf. Boston dan London: Shambala.
Ffytche, M. (2012). Dasar dari ketidaksadaran. Cambridge: Pers Universitas Cambridge.
Hare, J. E. (2007). Tuhan dan moralitas. Oxford: Blackwell.
Ismail, Roni. Menuju Hidup Islami. Yogyakarta: Insan Madani, 2009
Ismail, Roni. Menuju Hidup Rahmatan Lil’alamin. Yogyakarta: Suka Press, 2016.
Ismail, Roni. “Konsep Toleransi dalam Psikologi Agama (Tinjauan Kematangan Beragama)”, Religi: Jurnal Studi Agama-Agama, Vol. 8, No. 1, 2012.
Ismail, Roni. “Kecerdasan Spiritual dan Kebahagiaan Hidup”, Refleksi, Vol. 12, No. 1, Januari 2012.
Ismail, Roni. “Rahmat Islam bagi Semua”, Suara Muhammadiyah, No. 03 Th. ke-93, Februari 2008.
Ismail, Roni.“Hakikat Monoteisme Islam (Kajian atas Konsep Tauhid Laa Ilaaha Illallah), Religi, Vol. X, No. 2, Juli 2014.
Ismail, Roni. “Islam dan Damai (Kajian atas Pluralisme Agama dalam Islam)”, Religi, Vol. 9, No. 1, 2013.
Katsafanas, P. (2013). Agensi dan landasan etika: Konstitutivisme Nietzschean. Oxford: Pers Universitas Oxford.
Korsgaard, C. (2008). Konstitusi Badan. Oxford: Pers Universitas Oxford.
Korsgaard, C. M. (1996). Menciptakan kerajaan berakhir. Cambridge: Pers Universitas Cambridge.
Laitinen, A. (akan datang). Konstruktivisme Hegelian dalam teori etika? Dalam I. Testa (Ed.), Aku itu adalah kita dan kita itu adalah Aku.
Legenhausen, M. (2010). Semangat seorang Muslim. Dalam C. Kanzian, & M. Legenhausen (Eds.), Jiwa: pendekatan komparatif (pp. 133-156). Frankfurt: Ontos.
Legenhausen, M. (2014). Para 'IRF Molibn dari Komandan umat beriman, Imam' Ali. Pertanyaan Agama, 3 (5), 5-20.
Legenhausen, M. Pandangan Mulla Sadra tentang hubungan Tuhan dengan dunia yang masuk akal dan imajiner: imajinasi dan intensitas makhluk yang bervariasi. Diakses tanggal 20 Juni, 2022, dari Academia.edu: https://www.academia.edu/24323700/Mulla_Sadras_View_of_Gods_Relations_to_the_Sensible_and_Imaginal_Worlds_Imagination_and_the_variable_intensity_of_being
Lenman, J., & Shemmer, Y. (Eds.). (2012). Konstruktivisme dalam filsafat praktis. Oxford: Pers Universitas Oxford.
MacIntyre, A. (2007). Setelah kebajikan: sebuah studi dalam teori Moral, edisi ke-3. Notre Dame: pers Universitas Notre Dame.
Harga, R. (1769). Tinjauan pertanyaan utama dan kesulitan dalam moral (edisi ke-2nd.). London: T. Cadell.
Rawls, J. (1980). Konstruktivisme Kantian dalam teori Moral. Jurnal Filsafat, 515-572.
Rawls, J. (2000). Kuliah tentang Sejarah Filsafat Moral. Cambridge: Pers Universitas Harvard.
Shirazi, S. A. - D. (2003). Ramuan dari Gnostik. (W. C. Chittick, Trans.) Provo: Pers Universitas Brigham Young.
Shiriazi, S. A. - D. (2008). Psikologi Spiritual. (L.-P. Peerwani, Trans.) London: pers ICAS.
Jalan, S. (2010). Apa itu Konstruktivisme dalam etika dan Metaetika? Filsafat Kompas, 5, 363-384.
J. Lenman, & Y. Shemmer (Eds.), Konstruktivisme dalam filsafat praktis (pp. 40-59). Oxford: Oxford.
Downloads
Published
Versions
- 2022-12-27 (3)
- 2022-12-21 (2)
- 2022-11-30 (1)
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 YASSER MULLA SHADRA
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
- Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution License that allows others to share the work with an acknowledgment of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors can enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) before and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work.