Proses Islamisasi Melalui Jalur Perniagaan di Lombok: Sebuah Analisis Historis

Ahsanul Rijal
* UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta

DOI: https://doi.org/10.14421/kjc.12.03.2019

Abstract


In the process of Islamizing the people of Lombok. There are many theories about the entry of Islam in Lombok through commercial channels. As one of the nations with marine wealth, before Islam entered the nation, Indonesia was known as sailors. So, in the process of entering Islam, of course it cannot be separated from marine activities and commerce. This article focuses on commercial activities as the beginning of the entry of Islam in Lombok. By using critical historical and phenomenological approaches from various historical literatures. Based on commerce in observing the process of Islamization and showing the argument that the da’wah process was preceded by economic struggle. This article strengthens the general theory that Islam was brought in by Muslim traders. Also, this article shows that Islam entered by seizing the economic base of the Indonesian people, namely agricultural and maritime commodities. This means that the beginning of Islam did not directly preach religion, but was involved in the economic activities of the people of the archipelago, then Islam was preached. This article is qualitative-descriptive, with local historical databases such as Babad Lombok and Negarakartagama.

Dalam proses Islamisasi masyarakat Lombok, banyak teori mengenai masuknya Islam di Lombok melalui jalur perniagaan. Sebagai salah satu bangsa dengan kekayaan laut, sebelum Islam masuk bangsa Indonesia sudah dikenal sebagai pelaut. Maka, dalam proses masuknya Islam tentu tidak bisa lepas dari aktivitas laut dan perniagaan. Artikel ini berfokus pada aktivitas perniagaan sebagai awal masuknya Islam di Lombok. Dengan menggunakan pendekatan historis dan fenomenologis kritis dari berbagai literatur sejarah. Berbasis pada perniagaan dalam melihat proses Islamisasi serta menunjukkan argumentasi bahwa proses dakwah didahului dengan perebutan ekonomi. Artikel ini memperkuat umumnya teori, Islam masuk dibawa oleh para pedagang muslim.  Juga, dalam artikel ini menunjukkan bahwa Islam masuk dengan merebut basis ekonomi masyarakat nusantara yaitu komoditas pertanian dan maritim. Artinya, awal Islam masuk tidak langsung mendakwahkan agama, melainkan ikut terlibat dalam aktivitas ekonomi masyarakat nusantara, kemudian barulah Islam didakwahkan. Artikel ini menggunakan kualititaf-deskriptif, dengan basis data sejarah lokal seperti Babad Lombok dan Negarakartagama.


Keywords


Islamization of Lombok, Trade, Babad Lombok, Da’wah, Negarakartagama

Full Text:

PDF

References


A. Sya’ban, G. (2017). Mahakarya Islam Nusantara (1 ed.). Pustaka Compass.

Asnawi, A. (2005). Respons Kultural Masyarakat Sasak Terhadap Islam. Ulumuna, 9(1), 1–19. https://doi.org/10.20414/ujis.v9i1.440

Azra, A. (2013). Jaringan ulama Timur Tengah dan kepulauan nusantara abad XVII & XVIII (1 ed.). Kencana.

Bandar Bima (S. Maryam, Penerj.; 1992 ed.). (1992). Departemen Pendidikan dan Kebudayaan RI.

Basarudin, B. (2019). Sejarah Perkembangan Islam di Pulau Lombok pada Abad Ke-17. SANGKéP: Jurnal Kajian Sosial Keagamaan, 2(1), 31–44. https://doi.org/10.20414/sangkep.v2i1.933

Bellwood, P. (2007). Prehistory of the Indo-Malaysian Archipelago. ANU Press. https://doi.org/10.22459/PIMA.03.2007

Bizawie, Z. M. (2016). Masterpiece Islam Nusantara (2016 ed.). Pustaka Compass.

Budiwanti, E. (2000). Islam Sasak: Wetu Telu versus Waktu Lima. Diterbitkan oleh LKiS Yogyakarta bekerjasama dengan Yayasan Adikarya IKAPI dan Ford Foundation.

Cahyadi, R. (2014). Alif Lam Mim: Kearifan Masyarakat Sasak. Antropologi Indonesia. https://doi.org/10.7454/ai.v0i66.3447

Effendy, M. A. (2017). Diskursus Islam dan Karakter Politik Negara di Kesultanan Bima. Al-Qalam, 23(2), Article 2. https://doi.org/10.31969/alq.v23i2.429

Fadli, A. (2016). Intelektual Peantren; Studi Geneologi dan Jatingan Keilmuan Tuan Guru di Lombok. El-Hikam, 9(2), 287–310.

Gill, P., Stewart, K., Treasure, E., & Chadwick, B. (2008). Methods of data collection in qualitative research: interviews and focus groups. British Dental Journal, 204(6), 291–295.

Handoko, W. (2016). Situs Pulau Ujir di Kepulauan Aru: Kampung Kuno, Islamisasi dan Perdagangan. Kapata Arkeologi, 163–174. https://doi.org/10.24832/kapata.v12i2.309

Husnah, A. (2019). Tuan Guru Kiai Haji Muhammad Zainuddin Abdul Madjid: Peranan dalam pergulatan politik Nahdlatul Wathan di Lombok pada tahun 1953-1977 [Undergraduate, UIN Sunan Ampel Surabaya]. http://digilib.uinsby.ac.id/32279/

Jamaluddin. (2019a). Sejarah Islam Lombok: Abad XVI-Abad XX. Ruas Media.

Jamaluddin, J. (2019b). Al-Shabakit al-ijtimai’yah wa al-fikri’yah bayn muslim’ Lombok wa Sumatera: Dirosah fi tuffah wa makha Sasak. Studia Islamika, 26(3), 543–583. https://doi.org/10.36712/sdi.v26i3.11415

Jamaluddin, J., & Khairani, S. N. (2018). Islamisasi masyarakat Sasak: Dalam jalur perdagangan global: Telaah terhadap naskah-naskah kuno dan situs-situs abad ke 17 [Monograph]. Lembaga Penelitian dan Pengabdian Masyarakat. http://repository.uinmataram.ac.id/315/

Jamshed, S. (2014). Qualitative research method–interviewing and observation. Journal of Basic and Clinical Pharmacy, 5(4).

Kraan, V. D., & M, A. (2009). Lombok: Penaklukan, Penjajahan dan Keterbelakangan, 1870-1940. Lengge Printika. https://rune.une.edu.au/web/handle/1959.11/5710

Kuntowijoyo. (2003). Metodologi Sejarah. Tiara Wacana.

Moris, T. (2006). Social Work Research Methods Four Alternative Paradigms. California University Press.

Mursan, S. (2018). Teori Kedatangan Islam dan Proses Islamisasi di Nusantara. Dirasat: Jurnal Studi Islam Dan Peradaban, 13(02), 55–65.

Najmuddin, H. A., & Nazri, M. A. (2019). Sejarah Kedatangan Islam dan Tradisi Posan (Pesaji) di Pulau Lombok. Al-Turath Journal of Al-Qur’an and Al-Sunnah, 4(2), 50–58.

Nurfathanah, B. (1995). Masuk dan berkembangnya Islam di Lombok [Undergraduate, IAIN Sunan Ampel Surabaya]. http://digilib.uinsby.ac.id/14307/

PCBM, D. (2017, Agustus 3). Ampenan, Jejak Kehidupan Bahari Indonesia Timur. Direktorat Pelindungan Kebudayaan. https://kebudayaan.kemdikbud.go.id/dpk/ampenan-jejak-kehidupan-bahari-indonesia-timur/

Pradjoko, D., Utomo, B. B., & RI, D. S. dan N. B., Direktorat Jenderal Kebudayaan, Kemdikbud. (2013). Atlas Pelabuhan-Pelabuhan Bersejarah di Indonesia. Direktorat Jenderal Kebudayaan.

Pribadi, Y. (2005). Era Niaga di Nusantara Pada Masa Kejayaan Islam +1500-1700 M. Al Qalam, 22(1), 65–84. https://doi.org/10.32678/alqalam.v22i1.1448

Saunders, B., Sim, J., Kingstone, T., Baker, S., Waterfi eld, J., & Bartlam, B. (2018). Saturation in qualitative research: Exploring its conceptualisation and operationalisation. Quality & Quantity, 52(4), 1893–1907.

Sirajuddin Jaffar, H. F. (2020). Jaringan Ulama dan Islamisasi Indonesia Timur (koleksi pribadi; 2020 ed.). IRCiSoD.

Tahir, M. (2008). Tuan Guru dan Dinamika Hukum Islam di Pulau Lombok. Asy-Syir’ah: Jurnal Ilmu Syari’ah dan Hukum, 42(1), 85–115. https://doi.org/10.14421/asy-syir’ah.2008.%x

Tjandrasasmita, U. (2009). Arkeologi Islam Nusantara. Kepustakaan Populer Gramedia.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2019 Ahsanul Rijal