Efektifitas Media Komunikasi di Tengah Pandemi: Respon Gugus Tugas Percepatan Penanganan Covid-19 Kabupaten Tulungagung

Authors

  • Latif Syaipudin IAIN Tulungagung

DOI:

https://doi.org/10.14421/kjc.12.06.2019

Keywords:

Mass Communication, Mass Media, Pandemic, COVID-19, Tulungagung

Abstract

This study aims to find the significance of messages conveyed through communication media in a pandemic situation. The demands of a pandemic era have crisis dimensions on various fronts, making the choice of communication media more careful. This problem will then have an impact on the misinformation received by the community. Therefore, the selection of mass communication as a strategic media in response to various existing problems can be an alternative as a means of early education that directly targets the wider community effectively and efficiently. The main discussion in this research is related to the important role of mass communication in the midst of the COVID-19 pandemic. This research uses qualitative methods with the type of field study research. Data collection techniques using observation, interviews, and documentation. To sharpen the data analysis, this study uses the Peter L. Berger and Thomas Luckmann social construction approach. This study found that mass communication has a central role in responding to the COVID-19 pandemic. This role forms a new behavior that emerges from a new social order and reconstruction in the face of a social order that is more adaptive to the pandemic situation. To create this situation, it requires close communication between stakeholders and the community in responding to this problem.

Penelitian ini bertujuan untuk menemukan signifikansi pesan yang disampaikan melalui media komunikasi dalam keadaan pandemi. Tuntutan masa pandemi yang berdimensi krisis dalam berbagai lini, menjadikan pemilihan media komunikasi harus lebih hati-hati. Persoalan ini kemudian akan berdampak pada kesalahan informasi yang diterima oleh masyarakat. Oleh sebab itu, pemilihan komunikasi massa sebagai media yang strategis dalam menanggapi berbagai persoalan yang ada dapat menjadi alternatif sebagai sarana edukasi dini yang langsung menyasar terhadap masyarakat luas dengan efektif dan efisien. Bahasan utama dalam penelitian ini berkaitan dengan peran penting komunikasi massa di tengah pandemi COVID-19. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dengan jenis penelitian studi lapangan. Teknik pengumpulan data menggunakan observasi, wawancara, dan dokumentasi. Untuk mempertajam analisa data, penelitian ini menggunakan pendekatan konstruksi sosial Peter L. Berger dan Thomas Luckmann. Penelitian ini menemukan bahwa komunikasi massa memiliki peranan sentral dalam menanggapi pandemi COVID-19. Peran ini membentuk perilaku baru yang muncul dari tatanan dan rekonstruksi sosial baru dalam menghadapi tatanan sosial yang lebih adaptif dengan keadaan pandemi. untuk menciptakan keadaan ini, diperlukan komunikasi yang erat antara stakeholder dengan masyarakat dalam menanggapi permasalahan ini.

Abstract viewed: 14258 times | PDF downloaded = 55986 times

References

Arni, M. (2008). Komunikasi Organisasi. Bumi Askara.

Arthur-Nyarko, E., & Kariuki, M. G. (2019). Learner Access to Resources for eLearning and Preference for eLearning Delivery Mode in Distance Education Programs in Ghana. International Journal of Educational Technology, 6(2), 1–8.

Astini, N. K. S. (2020). Tantangan Dan Peluang Pemanfaatan Teknologi Informasi Dalam Pembelajaran Online Masa Covid-19. Cetta: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(2), 241–255. https://doi.org/10.37329/cetta.v3i2.452

Atsani, L. G. M. Z. (2020). TRANSFORMASI MEDIA PEMBELAJARAN PADA MASA PANDEMI COVID-19. Al-Hikmah : Jurnal Studi Islam, 1(1), 82–93. http://ejournal.kopertais4.or.id/sasambo/index.php/alhikmah/article/view/3905

Berger, P. L., & Luckmann, T. (1996). The Social Construction of Reality: A Treatise in The Sociology of Knowledge. Penguin Books.

Bungin, B. (2003). Metodologi Penelitian Kualitatif. Raja Grafindo.

Croteau, D., & Hoynes, W. (1997). Media/Society: Industries, Images, and Audiences. Pine Forge Press.

Djalante, R., Lassa, J., Setiamarga, D., Sudjatma, A., Indrawan, M., Haryanto, B., Mahfud, C., Sinapoy, M. S., Djalante, S., Rafliana, I., Gunawan, L. A., Surtiari, G. A. K., & Warsilah, H. (2020). Review and analysis of current responses to COVID-19 in Indonesia: Period of January to March 2020. Progress in Disaster Science, 6, 100091. https://doi.org/10.1016/j.pdisas.2020.100091

Eka, D. (2020). Wawancara.

Erickson, F. (1968). Qualitative Methods in Research on Teaching. In M. Wittrock (Ed.), Handbook of Research on Teaching. MacMillan.

Fahmi, M. H. (2020). Komunikasi Synchronous dan Asynchronous dalam E-Learning Pada Masa Pandemic COVID-19. Jurnal Nomosleca, 6(2). https://doi.org/10.26905/nomosleca.v6i2.4947

Gerlach, V. S., & Ely, D. P. (1971). Teaching and Media: A Systematic Approach. Prentice-Hall.

Hendyat, S. (2012). Perilaku Organisasi. PT Remaja Rosdakarya.

Henry, F. N. (2010). Ekonomi Media. PT RajaGrafindo persada.

Husein, U. (1997). Riset Sumber Daya Manusia. Gramedia Pustaka Utama.

Kennedy, J. E. (n.d.). Strategi Pemilihan Media, Visual, Dan Pesan Di Media Cetak, Elektronik, Dan Outdoor Promotion. 761, 268. Retrieved January 13, 2021, from http://jurnal.upi.edu/761/view/1607/strategi-pemilihan-media,-visual,-dan-pesan-di-media-cetak,-elektronik,-dan-outdoor-promotion.html

Lasswell, H. D. (1948). The Analysis of Political Behaviour. Kegan Paul.

Marhaeni, F. (2009). Ilmu Komunikasi Teori dan Praktik. Graha Ilmu.

Mc Quail, D. (2002). Mc Quail’s Communication Theory. SAGE Publications.

McQuail, D. (1987). Teori Komunikasi Massa: Suatu Pengantar (A. Dharma & A. Ram (trans.)). Erlangga.

Miles, M. B., & Huberman, A. M. (1984). Qualitative Data Analysis (a Source book of New Methods). SAGE Publications.

Muslih, B. (2020). Urgensi Komunikasi Dalam Menumbuhkan Motivasi di Era Pandemi COVID-19. Jurnal Penelitian Manajemen Terapan (PENATARAN), 5(1), 57–65. http://journal.stieken.ac.id/index.php/penataran/article/view/463

Narula, U. (2006). Dynamics Of Mass CommunicationTheory And Practice. Atlantic.

Putri, W. H. K. Y. S. (2020). Efektivitas Komunikasi Google Classroom Sebagai Media Pembelajaran Jarak Jauh Pada Mahasiswa Ilmu Komunikai Universitas Negeri Jakarta Angkatan 2018. MEDIALOG: Jurnal Ilmu Komunikasi, 3(2), 24–35. https://doi.org/10.35326/medialog.v3i2.639

Raisiene, A. G. (2012). Restructuring Organization for Performance and Effectiveness: Applying Formal and Informal Electronic Communication Tool. Transformations in Business and Economics, 11(2), 233–245.

Restak, R. M., & Mahoney, D. (1998). The Longevity Strategy: How to Live to 100 Using the Brain-Body Connection. Wiley.

Richard, W. (2008). Pengantar Teori Komunikasi: Teori dan Aplikasi. Salemba Humanika.

Roudhunah. (2007). Ilmu Komunikasi. UIN Jakarta Press.

Saeful, M. A. (1999). Jurnalistik Pendekatan Teori dan Praktek. Logos Wacana Ilmu.

Sunarjo, D. S., & Sunarjo. (1983). Himpunan Istilah Komunikasi. Liberty.

Uchjana, E. O. (2001). Ilmu Komunikasi: Teori dan Praktek. PT. Remaja Rosdakarya.

Utoyo, A. W. (2020). Analisis Komunikasi Visual Pada Poster Sebagai Media Komunikasi Mendorong Jarak Sosial Di Jakarta Saat Epidemi Covid 19. LUGAS Jurnal Komunikasi, 4(1), 35–42. http://ojs.stiami.ac.id

World Health Organization (WHO). (2020). WHO Director-General’s opening remarks at the media briefing on COVID-19 - 11 March 2020. https://www.who.int/director-general/speeches/detail/who-director-general-s-opening-remarks-at-the-media-briefing-on-covid-19---11-march-2020

Zulfa, F., & Kusuma, H. (2020). Upaya Program Balai Edukasi Corona Berbasis Media Komunikasi Dalam Pencegahan Penyebaran Covid-19. JURNAL ABDIMAS KESEHATAN PERINTIS, 2(1), 17–24. https://jurnal.stikesperintis.ac.id/index.php/JAKP

Downloads

Published

2020-06-21

Issue

Section

Article