The Influence of Instagram and Brand Image on College Enrolling Interest at Universitas Muhammadiyah Jakarta
DOI:
https://doi.org/10.14421/kjc.62.05.2024Keywords:
business communication, Instagram, brand image, interest, enrolling in collegeAbstract
The purpose of this study was to measure the influence of Instagram and brand image on interest in enrolling in college at Universitas Muhammadiyah Jakarta partially and simultaneously. This research approach uses quantitative research. This study used proportional stratified random sampling with 239 student respondents at SMAS Muhammadiyah 8 Ciputat and SMAN 8 South Tangerang City. The data collection technique was carried out using a questionnaire. The data analysis technique used multiple linear regression tests, namely the F and T-tests. This study found that Instagram and brand image positively and significantly affect interest in enrolling in college at the Universitas Muhammadiyah Jakarta, both partially and simultaneously. In conclusion, all hypotheses are accepted.
Kata Kunci: komunikasi bisnis, instagram, citra merek, minat, mendaftar kuliah
References
Akib, S., Mulyaningsih, T., Sudarliyah, & Yulianah, S. (2023). Komunikasi Bisnis. Seval Literindo Kreasi.
Amin, M., Nasution, A. P., Sambodo, I. M., Hasibuan, M. I., & Ritonga, W. A. (2021). Analisis Pengaruh Pemasaran Media Sosial Terhadap Minat Beli Produk Online Dengan Manajemen Hubungan Pelanggan Dan Ekuitas Merek Sebagai Variabel Mediasi. Ecobisma : Jurnal Ekonomi, Bisnis, Dan Manajemen, 8(1).
Dahmiri. (2020). Pengaruh Sosial Media Marketing Dan Brand Equity Terhadap Minat Beli. Kinerja, 17(2), 194–201.
Elmayensis, & Narziman. (2019). Pengaruh Citra Merek dan Kewajaran Harga Terhadap Minat Mahasiswa Mendaftar di Universitas Yarsi Jakarta. Journal of Economics and Business Aseanomics (JEBA), 2(1).
Febriani, N. S., & Dewi, W. W. (2018). Teori dan Praktis: Riset Komunikasi Pemasaran. Terpadu. UB Press.
Ferdinand, A. (2017). Metode Penelitian Manajemen. Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Fitriah, M. (2018). Komunikasi Pemasaran Melalui Desain Visual. CV Budi Utama.
Gama, A. W. S., & Astiti, N. P. Y. (2020). Manajemen Pemasaran: Konsep, Pengembangan, dan Aplikasi. CV Noah Aletheia.
Ghozali, I. (2018). Aplikasi Analisis Multivariate dengan Prgram IBM SPSS 25. Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Hasan, A. (2014). Marketing dan Kasus-Kasus Pilihan. CAPS.
Hasibuan, H. L., Siregar, S., & Sugianto. (2022). Pengaruh Citra Perusahaan dan Promosi terhadap Minat Menggunakan Hasanah Card Pada BSI KC Medan. Ekonomi, Keuangan, Investasi Dan Syariah (Ekuitas), 3(3), 329–334.
Isman, Patalo, R. G., & Pratama, D. E. (2020). Pengaruh Social Media Marketing, Ekuitas Merek, dan Citra Destinasi Terhadap Minat Berkunjung ke Tempat Wisata. JSMB : Jurnal Studi Manajemen Dan Bisnis, 7(1), 27–32.
Istifaroh, H., & Rachmawati, I. (2022). Pengaruh pemasaran jejaring media sosial Instagram Digital Amoeba dan keterkaitan konsumen terhadap niat beli konsumen. Fair Value : Jurnal Ilmiah Akuntansi Dan Keuangan, 5(4).
Karyati, & Sukirno. (2019). Pengaruh Citra Merek dan Persepsi Biaya Pendidikan Terhadap Minat Melanjutkan Studi. Jurnal Pendidikan Akuntansi Indonesia, 4(1), 55–63.
Keller, K. L., & Swaminathan, V. (2020). Strategic Brand Management Building, Measuring, and Managing Brand Equity. Pearson Education.
Kotler, P., & Armstrong, G. (2018). Principles of Marketing. Pearson Education.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2018). Marketing Management. Pearson Prentice Hall Inc.
Kristanto, H., & Pudjoprastyono, H. (2021). Pengaruh Kualitas Produk dan Citra Merek terhadap Minat Beli Laptop Acer Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Universitas Pembangunan Nasional “Veteran” Jawa Timur. Jurnal STEI Ekonomi (JEMI), 30(2).
Lina, W. (2022). Pengaruh Citra Merek, Kualitas Produk, Dan Harga Terhadap Minat Beli Konsumen Kartu Prabayar Telkomsel Simpati Pada Mahasiswa Fakultas Pertanian Universitas Islam Riau. Ecountbis : Economics, Accounting and Business Journal, 2(1).
Lombogia, S. J., Santoso, T., & Marchyta, N. K. (2021). Pengaruh Citra Merek Dan Gaya Hidup Terhadap Minat Beli Konsumen Dalam Penggunaan Layanan Langganan Aplikasi Streaming Musik Online Youtube Pada Generasi Milenial. Agora, 9(1).
Lubis, D. S. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan Dan Promosi Terhadap Keputusan Mahasiswa Memilih Kuliah Di Sekolah Tinggi Ilmu Manajemen Sukma Medan. Literasi Jurnal Bisnis Dan Ekonomi, 2(1).
Mahali, J. A. (2023). Pengaruh Kualitas Produk, Persepsi Harga, dan Citra Merek Terhadap Minat Beli Studi Kasus pada Smartphone I Phone di Kota Bogor. JIMKES : Jurnal Ilmiah Manajemen Kesatuan, 11(2), 243–252.
Murtadana, R. (2014). Pengaruh Komparatif Sikap TerhadapIklan Soft Dan Hard Copy Pada Minat Beli Konsumen. Universitas Sanata Dharma.
Mutmainna, Yuniarti, & Kumalasari, T. (2023). Pengaruh Sosial Media Marketing Terhadap Minat Masuk Perguruan Tinggi Negeri. Seiko (Journal of Management & Business, 6(1), 467–470.
Othysalonika, Muhaimin, A. W., & Febriananda. (2022). Pengaruh Social Media Marketing Terhadap Minat Dan Keputusan Pembelian Konsumen Pada Usaha Makanan Sehat Di Kota Malang. Jurnal Ekonomi Pertanian Dan Agribisnis (JEPA), 6(3).
Pardede, R., & Manurung, R. (2014). Analisis Jalur. Rineka Cipta.
Prabandini, R. T., & Rachmawati, I. (2021). Pengaruh Citra Merek dan Kualitas Informasi terhadap Minat Beli Sociolla. Performa : Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 18(1).
Prayitno, S. (2021). Analisis Pengaruh Bauran Promosi (Advertising, Personal Selling Dan Word Of Mouth) Terhadap Keputusan Memilih Universitas Muhammadiyah Jakarta (Studi Pada Mahasiswa Fik Univ. Muhammadiyah Jakarta). STIE Indonesia.
Puspandari, M. H., & Rohayati, S. (2019). Pengaruh Citra Merek Produk Pendidikan Akuntansi Unesa, Status Sosial Ekonomi Orang Tua, dan Persepsi Biaya Pendidikan terhadap Minat Melanjutkan Studi Lanjut ke Perguruan Tinggi Siswa Kelas XII SMA Negeri di Surabaya. JPAK Jurnal Pendidikan Akuntansi, 5(3).
Putri, D. L. (2021). Nurmansyah, & Aznuriyandi. (2021). Pengaruh Citra Merek Dan Kualitas Produk Terhadap Minat Beli Handphone Samsung Studi Pada Mahasiswa Ekonomi Universitas Lancang Kuning. Jurnal Daya Saing, 7(2).
Putri, S. C., & Nofri, O. (2023). Peran Mediasi Citra Merek Pada Pengaruh Pemasaran Sosial Media Dan Ulasan Online Konsumen Terhadap Minat Beli Pada Generasi Z Pengguna Maybelline Di Kota Makassar. Study of Scientific and Behavioral Management (SSBM), 4(1), 1–14.
Saputra, A. L., & Aprilia, T. (2023). Pengaruh Citra Merek Terhadap Minat Beli Konsumen. Journal of Innovation in Management, Accounting and Business, 2(1), 1–7.
Schiffman, L. G., & Wisenblit, J. L. (2015). Consumer Behavior. Pearson Education Limited.
Sekaran, U., & Bougie, R. (2017). Metode Penelitian untuk Bisnis: Pendekatan Pengembangan-Keahlian. Salemba Empat.
Seo, E. J., & Park, J. W. (2018). A Study On The Effects Of Social Media Marketing Activities On Brand Equity And Customer Response In The Airline Industry. Journal of Air Transport Management, 66, 36–41.
Sugiyono. (2018). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Alfabeta.
Taqiyya, Q., Simarmata, P., & Husniati, R. (2020). Pengaruh Citra Merek Dan Harga Terhadap Minat Beli Produk Wardah Pada Mahasiswa Di Dki Jakarta. Prosiding Biema : Business Management, Economic, and Accounting, 1, 656–666.
Tjiptono, F. (2016). Pemasaran Jasa. Gramedia Cawang.
Ubay, O. D., Arafa, A. Z., Fajriah, M., & Lestari, S. D. (2021). Pengaruh Citra Merek, Kualitas Layanan dan Persepsi Harga Terhadap Minat Beli Formulir Calon Mahasiswa Universitas Bina Nusantara. JIMPS, 8(3).
Yadav, M., & Rahman, Z. (2017). Measuring Consumer Perception of Social Media Marketing Activities in E-Commerce Industry: Scale Development & Validation. Telematics and Informatics, 34(7).
Yoga, P. S., Pratiwi, K. A., & Amrita, W. (2022). Pengaruh Citra Merek Dan Price Discount Terhadap Minat Beli Konsumen Di Tokopedia. Jurnal Manajemen, Kewirausahaan Dan Pariwisata, 2(2), 585–592.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Dian Fauzalia, Sa'diyah El Adawiyah, Tria Patrianti, Aminah Swarnawati
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License. that allows others to share and adapt the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).