STRATEGI HUMAS DAN PROTOKOL TERHADAP PUBLIKASI KEGIATAN DPRD DIY

Authors

  • Sulistyoningsih Sulistyoningsih Humas dan Protokol DPRD DIY dan Program Kajian Komunikasi dan Masyarakat Islam Interdisciplinary Islamic Studies, Pasca Sarjana UIN Sunan Kalijaga

DOI:

https://doi.org/10.14421/pjk.v10i1.1227

Keywords:

Strategy, Public Relations, Publications, And Activities DPRD DIY.

Abstract

Abstract. Public Relations (PR) DIY DPRD plays an important role on the publication of activities DIY DPRD. Unpublished activities of DIY DPRD will raise negatives suspicions from the public. In order to suppress the bad things, Public Relations DIY DPRD needs to have a strategy in publicizing the activities of Parlement DIY. The purpose of this research is to know the strategy used by DIY Public Relations Coordinator in publicizing the activities of DPRD DIY.

Some strategies and Public Relations become the researcher in researching, so that the reserch can be focused more and more. The type of this research is descriptive qualitative research with data collections techniques in the form of participant observation, interview, and supported by document.
The result of this study indicate Public Relations DIY DPRD or institutional data referred to as Public Relations and Protocol Parliament DIY has ten strategies in publishing the activities of DPRD DIY. These ten strategies include, legitlat Mimbar, Advertoria/ Newspapers, Mass Media Mass, Suplement (koran), Radio Interactive Diolog, Live Broadcast Radio, Television Broadcast, TV Magazine, Website, Press Conference and Media Center.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Buku:

Agus Salim. (2006) Teori dan Paradigma Penelitian Sosial: Untuk Penelitian Kuantitatif. Yogyakarta: Tirta Wacana.

Bland, Michael et. al (2001) Hubungan Media Yang Efektif. Jakarta: Erlangga.

Elvinaro Ardianto. (2010). Metodelogi Penelitian Untuk Public Relations. Bandung: Simbiosa Rekatama Media.

Heppy El Rais. (2012). Kamus Ilmiah Populer. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.

Moore, Frazier. H. (2004). Humas Membangun Citra Dengan Komunikasi. Bandung: Remaja Rosdakarya.

River, William L. et.al. (2008). Media Massa Masyarakat Modern. Jakarta: Prenada Media Group.

Rosady Ruslan. (2007). Menejemen Public Relations & Media Komunikasi. Jakarta: Raja Grafindo Persada.

Soleh Soemirat &Elvinaro Ardianto. (2004). Dasar-Dasar Public Relatios. Bandung: Remaja Rosdakarya.

Artikel Jurnal:

Adi Nugraha Rahutomo. 2013. Strategi Humas dalam Mempublikasikan Informasi Pelayanan Publik pada PT PLN (Persero) Rayan di Samarinda Ilir.ejurnal Ilmu Komunikasi, 1(2): 324- 240.

Yara Ardiningtyas & Yudi Haryono. (2015). Perkembangan Radio sebagai Pers Elektronik di Madiun Tahun 1998-2013. Jurnal Agastya, Vol.5 No.2, 163.

Artikel dalam Internet

Definisi Advertorial diperoleh dari https://id.wikipedia.org/wiki/Advertorial

http://www.dprd-diy.go.id/ Jumlah stasiun radio di DIY diperoleh dari www.Wikiwand.com/id/Daftar_stasiun_radio_di Daerah Istimewa Yogyakarta. Peraturan Daerah Nomor 13 tahun 2016 diperoleh dari http://kpid.jogjaprov.go.id/peraturan-daerah-daerah-istimewa-yogyakarta- nomor-13-tahun-2016-tentang- penyelenggaraan-penyiaran/

Peraturan Gubenur Nomor . 50 tentang Rincian Tugas Dan Fungsi Sekretariat DPRD DIY.( (2015) Bagian keenam. Diperoleh dari file:///D:/Download/2.pergub%2050- 2015%20(setwan)%20(1).pdf

Strategi diperoleh dari http://mohanfelani.wordpress.com/2010/1 2/10/strategi-komunikasi.

Dokumen Resmi:

Dewan Perwakilan Rakyat Daerah DIY. (2013). Peraturan Dewan Perwakilan Rakyat Daerah Diy Nomor I Tahun 2013 Tentang Tata Tertib. Yogyakarta: Sekretariat DPRD DIY.

Pemerintah Daerah Istimewa Yogyakarta (2017). Dokumen Pelaksanaan Anggaran Satuan Kerja Perangkat Daerah (DPA SKPD). Yogyakarta: Sekretarariat DPRD DIY .

Downloads

Published

2017-04-01

Issue

Section

Articles