COMMUNITY RELATIONS UPT TAMAN BALEKAMBANG SURAKARTA DALAM PROGRAM PENGEMBANGAN KEMITRAAN MASYARAKAT
DOI:
https://doi.org/10.14421/pjk.v12i2.1606Keywords:
community relations, program kemitraan, taman balekambangAbstract
Setiap korporasi pada dasarnya memiliki tanggung jawab sosial yang wajib dilakukan, salah satunya melalui program kemitraan dan pemberdayaan yang ditujukan bagi masyarakat. Penelitian ini berupaya mendeskripsikan bagaimana tanggung jawab UPT Kawasan Wisata Dinas Pariwisata Taman Balekambang Surakarta dalam Program Pengembangan Kemitraan Masyarakat melalui community relation. Metode penelitian yang digunakan adalah deskriptif kualitatif, dengan teknik pengumpulan data melalui observasi, wawancara, serta dokumentasi. Selanjutnya, pemilihan informan dilakukan secara purposif dan berdasarkan pertimbangan atas ketercukupan data yang diperlukan. Hasil penelitian menunjukkan community relations diimplementasikan melalui kerjasama dan koordinasi dari pengelola Taman Balekambang sebagai publik internal, dengan pihak sanggar dan sejumlah komunitas seni sebagai publik eksternalnya. Program ini dapat dilihat melalui beragam kegiatan kesenian yang diselenggarakan, antara lain seperti: pementasan ketoprak, sendratari, pasar seni, dan event lainnya. Namun demikian, program community relations secara khusus bertujuan untuk meningkatkan partisipasi masyarakat dalam kemitraan pariwisata sehingga mampu menjadi bentuk tanggung jawab sosial perusahaan terhadap publiknya. Mengenai implementasi community relations, program ini dilakukan melalui tiga tahap, yakni: 1) pra-program yang meliputi perencanaan serta analisis permasalahan program; 2) implementasi pelaksanaan yang berupa penyelenggarakaan program kegiatan; serta 3) pasca program yang diarahkan pada proses evaluasi program dan pelaksanaannya guna menentukan rekomendasi baru atas program kegiatan yang telah serta akan dijalankan selanjutnya.
Downloads
References
Adagala, N., & Michael, B. (2017). Effective Communication Taking Place Among the Internal Publics in POSSS: The Case of Naira County, Kenya. Journal of Communication, 1(1), 1–21.
Ardianto, E., & Machfudz, D. (2011). Efek Kedermawanan Pebisnis dan CSR. Jakarta: Elek Media Komputindo.
Arifin, A. P. R. (2017). Pendekatan Community Based Tourism Dalam Membina Hubungan Komunitas Di Kawasan Kota Tua Jakarta. Jurnal Visi Komunikasi, 16(1), 111–130. Retrieved from http://publikasi.mercubuana.ac.id/
BUMN, K. (2003). Keputusan Menteri BUMN Nomor: Kep-236/MBU/2003 tentang Program Kemitraan Badan Usaha Milik Negara dengan Usaha Kecil dan Program Bina Lingkungan (PKBL). Jakarta. Retrieved from http://jdih.bumn.go.id/lihat/KEP-236/MBU/2003
Click, E. R., Hammock, J. M., Omabegho, B., & Smith, A. K. (2019). Developing Community Relationships to Enhance Well‐being in a Worksite Wellness Program. Public Health Nurs., (Special Features-Clinical Concepts), 1–7. https://doi.org/DOI: 10.1111/phn.12605
Darwis, & Junaid, I. (2016). Kemitraan Sebagai Strategi Pengembangan Pariwisata Dan Industri Hospitaliti. Jurnal Kepariwisataan, 10(1), 1–13. Retrieved from https://jurnal.poltekpar_makassar.ac.id
Dilenschneider, R. L. (2010). The Ama Handbook of Public Relations. Amacom.
Effendy, O. U. (1993). Human Relations dan Public Relations. Bandung: Bandar Maju.
Ferguson, M. A. (2018). Building Theory in Public Relations: Interorganizational Relationships as A Public Relations Paradigm. Journal of Public Relations Research, 1–16. https://doi.org/https://doi.org/10.1080/1062726X.2018.1514810
Herdiansyah, H. (2015). Observasi, dan Focus Groups Sebagai Instrumen Penggalian Data Kualitatif. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Hidayat, E. A., & Supriyono, H. (2019). Perancangan Sistem Informasi Berbasis QR Code Untuk Menampilkan Data Koleksi di Taman Balekambang Surakarta. Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Iriantara, Y. (2004). Community Relations: Aplikasi dan Konsepnya (1st ed.). Bandung: Simbiosa Rekatama Media.
Kartini, D. (2009). Corporate Social Responsibility Transformasi Konsep Sustainability Management dan Implementasi di Indonesia. Bandung: PT Refika Aditama.
Kriyantono, R. (2006). Teknik Praktis Riset Komunikasi : Disertai Contoh Praktis Riset Media, Public Relations, Advertising, Komunikasi Organisasi Dan Komunikasi Pemasaran. Jakarta: Kencana.
Kuncoro, S. (2017). Optimalisasi Pertunjukan Sendratari Ramayana Sebagai Daya Tarik Wisata Taman Balekambang Surakarta. Universitas Sebelas Maret.
Laksamana, A. (2018). Public Relations In The Age of Disruption. Yogyakarta: Bentang Pustaka.
Lattimore, D, et al. (2010). Public Relations: Profesi dan Praktik. Jakarta: Salemba Humanika.
Mayawati, I. F. (2018). Kinerja Unit Pelaksana Teknis Daerah (UPTD) Kawasan Wisata Dinas Kebudayaan dan Pariwisata Kota Surakarta dalam Pengembangan dan Pengelolaan Taman Balekambang. Universitas Sebelas Maret.
Michnik, J. (2015). Structural Analysis of Problems in Public Relations. Multiple Criteria Decision Making, 10, 105–123.
Moleong, L. J. (2004). Metodologi Penelitian Kualitatif. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Nguru, M. N. (2018). Public Relations and Employee Performance in Nigerian Institution of Higher Learning. INFORMASI: Kajian Ilmu Komunikasi, 48(2), 267–279. https://doi.org/https://doi.org/10.21831/informasi.v48i2.21972
Nova, F. (2014). PR War: Pertarungan Mengalahkan Krisis, Menaklukan Media dan Memenangi Simpati Publik. (T. T. Indijaningsih & A. Noverina, Eds.). Jakarta: PT Gramedia Widiasarana Indonesia.
Ofuani, A. B., Sulaimon, A.-H. A., & Adebisi, S. A. (2018). Corporate Governance Practices: A Comparative Study of Selected Public Corporations in Nigeria. Academic Journal of Economic Studies, 4(1), 192–202.
Olah Data Primer, 2018. (2018). Surakarta.
Paul, O. (2016). Employee Relations Strategy: Implication for Performance in Lagos, 3(3), 53–63. https://doi.org/https://doi.org/10.18394/ iid.28545
Pratomo, A. (2017). Kualitas Taman Kota Sebagai Ruang Publik di Kota Surakarta Berdasarkan Persepsi dan Preferensi Pengguna. Universitas Sebelas Maret.
RI, D. P. R. (DPR) dan P. (2009). Undang-undang Nomor 10 Tahun 2009 Tentang Kepariwisataan. Jakarta.
Ruslan, R. (2004). Metode Penelitian Public Relations dan Komunikasi. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Sani, I. (2017). Sendratari Ramayana dalam Melestarikan Kebudayaan Tradisional (Studi Kasus di Balekambang Kota Surakarta). Universitas Sebelas Maret.
Sarwono, J. (2006). Metode Penelitian Kuantitatif dan Kualitatif. Yogyakarta: Graha Ilmu.
Soemirat, S., & Ardianto, E. (2005). Dasar-dasar Public Relations. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Sugiyono. (2013). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Alfabeta.
Surakarta, U. K. W. T. W. B. (2018). Dokumen Sekunder Visi dan Misi UPT Kawasan Wisata Dinas Pariwisata Taman Balekambang Surakarta. Surakarta: Pemerintah Kota Surakarta.
Surakarta, W. (2018). Peraturan Walikota Surakarta Nomor 3 Tahun 2018, BAB VI mengenai UPT pada Dinas Pariwisata. Surakarta: Pemerintah Kota Surakarta.
Suryanto. (2015). Pengantar Ilmu Komunikasi. Bandung: CV Pustaka Setia.
Susilo, A. (2013). Pembentukan Citra Taman Balekambang Surakarta sebagai Taman Seni dan Budaya (Studi Deskriptif Kualitatif Tentang Pembentukan Citra Taman Balekambang Surakarta Sebagai Taman Seni dan Budaya Melalui UPTD Balekambang). Universitas Muhammadiyah Surakarta.
Susilowati, E., & Pratiwi, R. Z. B. (2018). Kepuasan Mahasiswa KPI IAIN Surakarta dalam Pemilihan Konsentrasi Jurusan. Al-Balagh: Jurnal Dakwah Dan Komunikasi, 3(2), 259–292. https://doi.org/10.22515/balagh.v3i2.1388
Undang-undang Nomor 25 Tahun 2007 Mengenai Penanaman Modal. (2007). Jakarta.
Undang-undang Nomor 40 Pasal 74 Tahun 2007 mengenai Perseroan Terbatas. (2007). Jakarta.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Please find the rights and licenses in Profetik: Jurnal Komunikasi by submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User/Public Rights
Profetik's spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, Profetik permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and Profetik on distributing works in the journal and other media of publications. Unless otherwise stated, the authors are public entities as soon as their articles got published.
4. Rights of Authors
Authors retain all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights;
Copyright and other proprietary rights relating to the article, such as patent rights, The right to use the substance of the article in own future works, including lectures and books, The right to reproduce the article for own purposes, The right to self-archive the article (please read out deposit policy), The right to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the article's published version (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal (Profetik: Jurnal Komunikasi).
5. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. Profetik will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. Profetik will only communicate with the corresponding author.
6. Royalties
Being an open accessed journal and disseminating articles for free under the Creative Commons license term mentioned, author(s) aware that Profetik entitles the author(s) to no royalties or other fees.
7. Miscellaneous
Profetik will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. Profetik's editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.