KEPALSUAN HIDUP DALAM HIPERREALITAS IKLAN
DOI:
https://doi.org/10.14421/pjk.v12i2.1662Keywords:
Iklan, Simulasi, Simulacra, dan HiperrealitasAbstract
Kapitalis (melalui iklan) memanfaatkan kondisi manusia yang terjebak dalam kehidupan yang dipenuhi dengan simulasi untuk mencapai keuntungan mereka. Di era modern ini, manusia telah terjerembab dalam ruang simulakra dan kehidupan hiperealis untuk kepentingan perluasan penetrasi produk mereka. Situasi ini dimanfaatkan sebagai sarana untuk memberikan fantasi-fantasi ataupun simulasi-simulasi lain sehingga menyebabkan manusia tidak bisa lagi membedakan mana yang asli dari yang palsu, yang real dari yang virtual, yang nyata dari fantasi.
Peneliti ini didasarkan pada pandangan Jean P. Baudrillard yang melihat dunia manusia saat ini merupakan suatu dunia simulacra dipenuhi dengan simulasi dan memmbentuk kehidupan yang hiperrealitas. Media massa (terutama melalui iklan dan film) mempunyai peranan yang sangat besar dalam meciptakan dunia simulacra ini. Faktanya film dan iklan menyuguhkan begitu banyak kehidupan hiperrealis kepada audiensnya. Peneliti sangat tertarik untuk mengkaji permasalahan ini dan menggunakan menggunakan analisis naratif Todorovuntuk membongkar iklan komersial Ramayana Departement Store episode #DisneyHakSegalaBangsa yang peneliti pilih sebagai obyek penelitian.
Hasil dari penelitian ini menunjukkan bahwa manusia tidak bisa dilepaskan dari lingkaran kepalsuan yang digambarkan sebagai “sebuah lingkaran setan kehidupan” karena pada waktunya siapapun korban dari kepalsuan juga akan melakukan hal yang sama kepada yang lainnya. Melalui iklan ini, Ramayana-lah menggambarkan dirinya sendiri sebagai sumber keaslian yang sebenarnya, dimana kegembiraan dan semua impian akan terwujud. Ramayana hendak menggiring pola konsumsi masyarakat Indonesia agar tetap berada dalam keadaan, dimana mereka terjebak pada komsumsi yang salah kaprah dan menjadi semakin terjerembab dalam pola konsumsi yang kehilangan esensi karena hanya melihat eksistensi dan citra dirinya.
Downloads
References
Baudrillard, Jean P. 2009, Masyarakat Konsumsi. diterjemahkan oleh Wahyunto. Yogyakarta: Kreasi Wacana
Baudrillard, Jean P. 1973/ 1975. The Miror of Production. St. Louis: Telos
Baudrillard, Jean P. 1976/ 1993. Symbolic Exchange and Death. London: Sage
Baudrillard, jean P. 1983/ 1990. Simulation. New york: Semiotext (e)
Furchan, Arief. 2004. Metode Penelitian Kualitatif. Surabaya: Usaha Nasional.
Ida, Rachma. 2014, Metode Penelitian Studi Media dan Kajian Budaya, Jakarta: Prenada Media
Kriyantono, Rahmat. 2012. Teknik Praktis Riset Komunikasi. Jakarta: Prenada Media Group
Lechte, John. 2001. 50 Filsuf Kontemporer: Dari Strukturalisme sampai Postmodernitas, hlm.239-246. Yogyakarta: Kinisius.
Ritzer, George. 2010. Teori Sosial Postmodernisme. Yogyakarta: Kreasi Wacana
Teeuw, A. 1991. Membaca dan Menilai Sastra. Jakarta: Gramedia.
Todorov, Tzvetan. 1985. Tata Sastra. Diterjemahkan oleh Okke K.S. Zaimar, dkk. Jakarta: Djambatan
JURNAL
Fadhilah, 2011, Relevansi Logika Sosial Konsumsi dengan Budaya Konsumerisme Dalam Perspektif Epistemologi Baudrillard, Jurnal Kybernan, Vol. 2, No. 1, Maret 2011- LIPI
King,Anthony, 1998, A Critical Of Baudrillard’s hyperreality: towards a sociology of postmodernism, Sage Journal, Novemver, 1, 1998
Proto, Francesco, 2013, Fatal Objects: Lacan in Baudrillard part II (The Third Simulation stage: Post-modernity), IJBS Journal, Vol 10, No. 2, July 2012, University of Lincoln, United Kingdom
Downloads
Published
Issue
Section
License
Please find the rights and licenses in Profetik: Jurnal Komunikasi by submitting the article/manuscript of the article, the author(s) agree with this policy. No specific document sign-off is required.
1. License
The non-commercial use of the article will be governed by the Creative Commons Attribution license as currently displayed on Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License
2. Author(s)' Warranties
The author warrants that the article is original, written by stated author(s), has not been published before, contains no unlawful statements, does not infringe the rights of others, is subject to copyright that is vested exclusively in the author and free of any third party rights, and that any necessary written permissions to quote from other sources have been obtained by the author(s).
3. User/Public Rights
Profetik's spirit is to disseminate articles published are as free as possible. Under the Creative Commons license, Profetik permits users to copy, distribute, display, and perform the work for non-commercial purposes only. Users will also need to attribute authors and Profetik on distributing works in the journal and other media of publications. Unless otherwise stated, the authors are public entities as soon as their articles got published.
4. Rights of Authors
Authors retain all their rights to the published works, such as (but not limited to) the following rights;
Copyright and other proprietary rights relating to the article, such as patent rights, The right to use the substance of the article in own future works, including lectures and books, The right to reproduce the article for own purposes, The right to self-archive the article (please read out deposit policy), The right to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the article's published version (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgment of its initial publication in this journal (Profetik: Jurnal Komunikasi).
5. Co-Authorship
If the article was jointly prepared by more than one author, any authors submitting the manuscript warrants that he/she has been authorized by all co-authors to be agreed on this copyright and license notice (agreement) on their behalf, and agrees to inform his/her co-authors of the terms of this policy. Profetik will not be held liable for anything that may arise due to the author(s) internal dispute. Profetik will only communicate with the corresponding author.
6. Royalties
Being an open accessed journal and disseminating articles for free under the Creative Commons license term mentioned, author(s) aware that Profetik entitles the author(s) to no royalties or other fees.
7. Miscellaneous
Profetik will publish the article (or have it published) in the journal if the article’s editorial process is successfully completed. Profetik's editors may modify the article to a style of punctuation, spelling, capitalization, referencing and usage that deems appropriate. The author acknowledges that the article may be published so that it will be publicly accessible and such access will be free of charge for the readers as mentioned in point 3.