URGENCY OF EARLY CHILDREN EDUCATION IN THE PERSPECTIVE OF HADITS IN CORONAVIRUS PANDEMIC TIME

Authors

  • Afifah Fatihakun Ni'mah Wahidah Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • Muhammad Alfatih Suryadilaga Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.14421/skijier.2020.42.08

Abstract

Abstract: This article describes the review of several hadiths of the obligations of parents in educating children, which are associated with conditions in the Coronavirus pandemic era. We all know families are the first and major education places for someone, and parents as the key. It has become an obligation for both parents to educate their children, but now there are many parents who forget their obligations to provide education to their children. Education in the family mainly plays a role in developing character, personality, cultural values, religious and moral values, and simple skills. With this current condition where Indonesia is experiencing a coronavirus pandemic, the spread of a very rapid virus makes the government provide policies to its citizens for Physical distances. One of the impacts of this coronavirus pandemic is the field of education, namely learning must be done online (in the network). Furthermore, the role of parents in the Coronavirus pandemic era in child learning. In addition, explaining what factors make learning done at home in the era of the Coronavirus Pandemi and how to transform (change) learning in the context of subsequent learning in the virtual world / social media.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alathas, Habib Muhammad Hanif. “Menyikapi Corona: Antara Aqidah, Fiqih Dan Adab.”
Ali, Mahdi M. “Pembelajaran Pendidikan Agama Islam Bagi Anak Usia Dini.” Jurnal Edukasi 1, no. 2 (2015): 190–215. https://jurnal.ar-raniry.ac.id/index.php/cobaBK/article/view/605.
Asfiyah, Wardatul, and Lailul Ilham. “Urgensi Pendidikan Keluarga Dalam Perspektif Hadist Dan Psikologi Perkembangan.” Hisbah: Jurnal Bimbingan Konseling dan Dakwah Islam 16, no. 1 (2019): 1–20.
Baharun, Hasan. “Pendidikan Anak Dalam Keluarga; Telaah Epistemologis.” Pedagogik; Jurnal Pendidikan 3, no. 2 (2016): 96–107.
Cahyono, Guntur. “Pendidikan Karakter Perspektif Al-Qur’an Dan Hadits.” Al-Astar, Jurnal Ahwal al-Syahsiyah dan Tarbiyah STAI Mempawah V, no. 1 (2017): 019–038.
Fitri, Anggi. “PENDIDIKAN KARAKTER PRESPEKTIF AL-QURAN HADITS.” TA’LIM : Jurnal Studi Pendidikan Islam 1, no. 2 (2018): 38–67.
Indriyati, Anisa. “Pendidikan Anak Dalam Keluarga Sebagai Bentuk Perlindungan Anak Dalam Perspektif Al-Qur’an.” Musãwa Jurnal Studi Gender dan Islam 10, no. 2 (2011): 171.
Joesoef, Soelaiman. Konsep Dasar Pendidikan Luar Sekolah. Jakarta: Bumi Aksara, 1992.
Khairul Anam. “PENDIDIKAN PERILAKU HIDUP BERSIH DAN SEHAT DALAM PRESFEKTIF ISLAM.” Jurnal Sagacious 3, no. 1 (2016): 67–78.
Kusuma, Amir Daien Indra. Pengantar Ilmu Pendidikan Sebuah Tinjauan Teoritis Filosofis. Surabaya: Usaha Nasional, 1973.
———. Pengantar Ilmu Pendidikan Sebuah Tinjauan Teoritis Filosofis. Surabaya: Usaha Nasioanal, 1973.
Mulyasa. Manajemen PAUD. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya, 2014.
Muslim, Muhammad Nur Ichwan. “Pendidikan Anak, Tanggung Jawab Siapa?”
Nurlina. “Peran Orang Tua Dalam Pembentukan Kepribadian Anak Di Era Digital.” An-Nisa Jurnal Studi Gender dan Anak Terbit 12, no. 1 (2019): 549–559.
Putra, Ary Antony. “Konsep Pendidikan Agama Islam Perspektif Imam Al-Ghazali.” Jurnal Al-Thariqah 1, no. 1 (2016): 41–54.
Rahma Mulyani. “Meningkatkan Kemampuan Interaksi Sosial Pada Anak Dengan Social Skill Training.” Procedia Studi Kasus dan Intervensi Psikologi 1, no. 1 (2013): 7–11.
Setiawati, and Suparno. “Interaksi Sosial Dengan Teman Sebaya Pada Anak Homeschooling Dan Anak Sekolah Reguler.” Indigenous, Jurnal Ilmiah Berkala Psikologi 12, no. 1 (2010): 55–65. file:///C:/Users/SONY-PC/AppData/Local/Temp/1135-3834-1-PB.pdf.
Sidiq, Umar. “URGENSI PENDIDIKAN PADA ANAK USIA DINI.” INSANIA 16, no. 2 (2011): 255–268.
Sukaimi, Syafi’ah. “Peran Orang Tua Dalampembentukan Kepribadian Anak: Tinjauan Psikologi Perkembangan Islam.” Marwah: Jurnal Perempuan, Agama dan Jender 12, no. 1 (2013): 81.
Tamam, Badrul. “‘Kebersihan Sebagian Dari Iman’’’ Hadits Dhaif, Tapi Maknanya Baik.’” Last modified 2013. https://www.voa-islam.com/read/ibadah/2018/07/03/58858/kebersihan-sebagian-dari-iman-hadits-dhaif-tapi-maknanya-baik/.
Tim CNN Indonesia. “Mengenal Makna Status Pandemi Virus Corona.” Tim CNN Indonesia.
Trisnawati, Wahyu, and Sugito Sugito. “Pendidikan Anak Dalam Keluarga Era Covid-19.” Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 5, no. 1 (2020): 823–831.
Ulwan, Nasih Abdullah. Pendidikan Anak Dalam Islam. Jakarta: Pustaka Amani., 2001.
Ulya, Mawaddah, and Muhammad Alfatih Suryadilaga. “Al Fitrah Al Fitrah.” Al Fitrah Journal Of Early Childhood Islamic Education 2, no. 3 (2020): 119–131.
Umar, Munirwan. “Peranan Orang Tua Dalam Peningkatan Prestasi Belajar Anak.” JURNAL EDUKASI: Jurnal Bimbingan Konseling 1, no. 1 (2015): 20.
Wahyudi, Hendra Hari. “Pandemi COVID-19: Mengajak Orangtua Menjadi Guru.” Last modified 2020. https://ibtimes.id/pandemi-covid-19-mengajak-orangtua-menjadi-guru/.
Zulfitria. “Pola Asuh Orang Tua Dalam Pendidikan Karakter Berbasis Alquran Untuk Anak Usia Dini.” Yaa Bunayya : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini 1, no. 2 (2017): 16.
Buku Aktivitas: Gembira Bersama Abi Dan Ummi. Jakarta: Kementerian Pemberdayaan Perempuan dan Perlindungan Anak, 2013.

Downloads

Published

2020-11-15

Issue

Section

Articles