Mengembangkan Konsep Kurikulum Pendidikan Non-Dikotomik: Suatu Paradigma Baru Pendidikan Islam Indonesia
DOI:
https://doi.org/10.14421/al-bidayah.v5i1.9034Keywords:
dichotomic, dualism, Islamic educationAbstract
Tulisan ini dilatarbelakangi oleh adanya paradigma dikotomik dalam pendidikan pada umumnya dan khususnya kurikulum pendidikan Islam. Akar sejarah munculnya pandangan dualisme pendidikan Islam bersumber dari pandangan formisme. Pandangan ini kemudian dikembangkan dalam aspek kehidupan dunia dan akhirat, kehidupan jasmani dan rohani, sehingga pengembangan kurikulum pendidikan Islam hanya dianggap berorientasi pada keakhiratan. Problem klasik tentang dikotomi-dualistik 'ilmu agama' dan 'ilmu umum' ini harus segera dituntaskan baik pada tingkat filosofis-paradigmatik maupun pada teknis departementalnya. Karena, ilmu pengetahuan adalah satu yaitu bersumber dari ayat-ayat Qur 'aniah dan kauniah.
Downloads
References
Al-Attas, Syed Muhammad al-Naquib, Islam and Secularism, Diterj. Oleh: Karsidjo Djojosuwarso, Bandung: Pustaka, 1981.
Al-Attas, Syed Muhammad al-Naquib, Konsep Pendidikan dalam Islam, alih bahasa: Haidar Bagir, Bandung: Mizan, 1984.
Al-Faruqi, Ismail Raji, Islamisasi Pengetahuan, Terj. Anas Mahyuddin, Bandung : Pustaka, 1984.
Al-Faruqi, Ismail Raji, Tauhid Its Implications for Thought and Life, terjemahan Rahmani Astuti, Bandung: Pustaka, 1988.
Al-Jumbulati, Ali, Perbandingan Pendidikan Islam, terjemahan HM. Arifin, Jakarta: Reneka Cipta, 1994.
G.S. Hodgson, Marshal, The Nature of Islam: Iman dan Sejarah Dalam Peradaban Dunia, Diterj. Oleh: Mulyadhi Kartanegara, Jakarta: Paramadina, 1999
.
Husein, Syed Sajjad dan Syed Ali Ashraf: Crisis in Muslim Education, terjemahan Rahmani Astuti, Bandung: Risalah, 1996.
Ismail SM., dkk., Paradigma Pendidikan Islam, Fakultas Tarbiyah lAIN Walisongo, Semarang, 2001.
Kartanegara, Mulyadhi, Membangun Kerangka Ilmu: Perspektif Filosofis, Jakarta, 2000.
Nasr, Seyyed Hossein, Intelektual Islam: Teologi, Filsafat dan Gnosis, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 1996.
Peter Sacks, Standarized Minds, dalam H.A.R. Tilaar, Standarisasi Pendidikan Nasional, Suatu Tinjauan Kritis, Jakarta: PT Rineka Cipta, 2006.
Pusat Informasi dan Humas, “Rencana Strategis Pengembangan Pendidikan Nasional Tahun 2005-2009 Menuju Pembangunan Pendidikan Nasional Jangka Panjang 2025”, Jakarta: Departemen Pendidikan Nasional, 2007.
Suroyo, Antisipasi Pendidikan Islam dan Perubahan Sosial Menjangkau Tahun 2000 dalam Muslih Usa Pendidikan Islam di Indonesia antara Cita dan Fakta, Yogyakarta: Tiara Wacana, 1991.
Suryadi, Ace dan H.A.R. Tilaar, Analisis Kebijakan Pendidikan, Suatu Pengantar, Bandung: Remaja Rosdakarya, 1993.
Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Jurnal Al Bidayah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors hold and retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Al-Bidayah: jurnal pendidikan dasar Islam is openly accessible which means that all available content is freely accessible at no charge, either to the user or to his or her agency.
Users who are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or submit to the full text of the article should not seek permission from publishers or authors first with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.