Ahdāfu Ta’līmi al-lughah al ‘arabiyāh fī manhaji alfaīn wa tsalātsata ‘asyara (dirāsah tahlīlīyah ‘ala ma’āyīr ‘ālamīyah: aurūbīyah wa amrīkīyah)
DOI:
https://doi.org/10.14421/almahara.2020.062.01Keywords:
2013 Curriculum, Indonesia and the West, Learning Arabic, Learning Objectives, Indonesia dan Barat, Kurikulum 2013, Pembelajaran bahasa Arab, Tujuan PembelajaranAbstract
One of the determinants of the success of learning Arabic for non-Arabic is the clarity of learning objectives according to their level. In this study, the reseacher described the goal of learning Arabic for non-Arabic in the West (Europe and America), and in Indonesia according to the 2013 curriculum. This paper uses a qualitative approach. Data obtained from various sources of literature and related documents. After describing the goal of learning Arabic for non-Arabic in European, American and Indonesian, the reseacher analyzed it with descriptive analysis. The results show that the purpose of learning Arabic in Indonesia as stated in the 2013 curriculum has not yet referred to a certain level, while the goal of learning Arabic in the West has been formulated according to its position as a foreign language and according to each level. It is hoped that this study will initiate curriculum developers in Indonesia, to formulate the objectives and standards of learning Arabic in accordance with its position as a foreign language in Indonesia according to its level. So that learning Arabic in Indonesia can be equal to learning Arabic at the international level as in Europe and America.
Keywords: 2013 Curriculum, Indonesia and the West, Learning Arabic, Learning Objectives
Abstrak
Salah satu faktor penentu suksesnya pembelajaran bahasa Arab untuk non-Arab-adalah tujuan pembelajaran yang jelas dan sesuai dengan levelnya. Problematika yang terjadi di Indonesia selama ini adalah, rendahnya kemampuan para pendidik dalam merumuskan tujuan pembelajaran bahasa Arab untuk non-Arab secara tepat. Dalam kajian ini, penulis mendeskripsikan tujuan pembelajaran bahasa Arab untuk non-Arab, di Barat (Eropa dan Amerika), dan di Indonesia (kurikulum 2013). Dengan demikian, kajian ini sangat penting bagi para pendidik bahasa Arab dalam memahami bagaimana merumuskan tujuan pembelajaran bahasa Arab untuk non-Arab. Tulisan ini menggunakan pendekatan kualitatif. Setelah mendeskripsikan tujuan pembelajaran bahasa Arab untuk non-Arab di Barat (Eropa dan Amerika) dan di Indonesia, penulis menganalisisnya dengan deskripstif analisis. Hasilnya menunjukkan bahwa tujuan pembelajaran bahasa Arab di Indonesia sebagaimana tertera dalam kurikulum 2013 belum mengacu pada tingkatan atau level tertentu. Sedangkan tujuan pembelajaran bahasa Arab di Barat, telah dirumuskan sesuai dengan posisinya sebagai bahasa Asing dan sesuai dengan level masing-masing. Diharapkan kajian ini dapat menginisiasi para pengembang kurikulum di Indonesia, untuk merumuskan tujuan pembelajaran bahasa Arab dan standarisasinya sesuai dengan posisinya sebagai bahasa Asing di Indonesia dan sesuai dengan levelnya, sehingga pembelajaran bahasa Arab di Indonesia dapat sejajar dengan pembelajaran bahasa Arab level internasional sebagaimana di Eropa dan Amerika.
Kata Kunci: Indonesia dan Barat, Kurikulum 2013, Pembelajaran bahasa Arab, Tujuan Pembelajaran
Downloads
References
Nasution. Sahkholid. “Ahdaf Ta’lim Al-Lughah Al-Arabiyyah Lighairi Al-Nathiqina Biha.” Jurnal Tarbiyah 23, no. 2 (2016).
A. Yahya Nabhan. Al-Asalib Al-Haditsah Fi Al-Ta’lim Wa Al-Ta’allum. Dar al-Yazouri al-Ilmiah Linasyar Watauzi’, 2018.
Abd Rasyid. “Ta’lim Maharah Al-Kitabah Markaz Tarqiyyah Al-Lughah (Ahdafuha Wa Musykilatuha Wa Iqtirahat Lihalliha Fi Jami’ah Al-Islamiyyah Al-Hukumiyyah Jember).” Al-Arabi: Journal of Teaching Arabic as a Foreign Language 2, no. 2 (2018): 134–49.
Adas, Abd Rahman, and Dhauqan Abidah. Al-Bahts Al-Ilmi: Mafhumuhu, Adawatuhu, Asalibuhu. Oman: Dar al-Fikri, 1987.
Afandi, Ahmad Fu’ad. Afaq Tarikhiyah Li-Lughah Al-Arabiyyah Fi Indunisia, Dalil Mu’assasat Al-Lughah Al-Arabiyyah Fi Indunisia. Riyadh: Markaz al-Malik Abdullah, 2015.
———. “Kharithah Ta’lim Al-Lughah Al-Arabiyyah Bi Indunisia .” In Dauriyah Al-Lughah Wa Al-Fann Ashdarat Ha Kulliah Al-Adab Bi Jami’ah Malang Al-Hukumiyyah, 409, 2001.
Agama, Kementerian. “Lampiran Peraturan Menteri Agama Republik Indonesia Nomor 183 Tentang Kurikulum Madrasah 2019 Mata Pelajaran Pendidikan Agama Islam Dan Bahasa Arab.” (Kementerian Agama Republik Indonesia, 2019.
Al-Ba’bi, Ahmad. “Al-Ithar Al-Marja’i Al-Urubi Al-Musytarik Li Al-Lughah Wa Muqtadhiyatihi Li Bina’ Manhaji Al-Lughah Al-Arabiyyah Li Al-Nathiqina Bighairiha Dirasah Taqyimiyyah Wa Taqwimiyyah.” Mu’tamar Abu Dhobbi Li Ta’lim al-Lughah Al-Arabiyyah Li Ghairi al-Nathiqina Biha, 2013.
Al-Dalimi, Thaha Ali Hasan, and Su’ad Abd al-Karim Abbas Al-Wa’ili. Al-Lughah Al-Arabiyyah Manahijuha Wa Thara’iqu Tadrisiha. al-Qahirah: dar al-Syuruq Linasyar WaTauzi’, 2006.
Al-Jubury, Amron Jasim Hamzah Hasyim al-Sulthany. Al-Manahij Wa Tara’iq Tadris Al-Lughah Al-Arabiyyah Juz 1. Oman: Dar al-Ridwan li-Nasyar wa Tauzi’, 2013.
Al-Urubi, Majlis al-Ta’awun al-Tsaqafi. Al-Ithar Al-Marja’i Al-Urubi Al-Musytarik Li Al-Lughat, Tarjamah: "Ala Abd Al-Jawad Wa Akhorun. al-Qahirah: Dar Ilyas al-Ashriyyah, 2008.
Arikunto, Suharsimi. Metodologi Penelitian. Jakarta: Bulan Bintang, 2006.
De/actflcefr, www.unileipzig. “‘The ACTFL-CEFR Alignment Conference.’” (Leipzig, Germany, n.d), n.d.
Dhafir, Zamakhsyari. “Daur Al-Mu’assasah Al-Tarbawiyyah Al-Islamiyyah Al-Taqlidiyyah Fi Ta’mimi Al-Ta’lim Al-Islami Fi Indunisia.” Studia Islamica (Jakarta: Al-Jami’ah Al-Islamiyyah Al-Hukumiyyah Syarif Hidayatullah 1, no. 2 (1994): 63.
Mahmud Rusydi Khotir. DKK. Thuruq Tadris Al-Lughah Al-Arabiyyah Wa Al-Tarbioyyah Al-Diniyyah Fi Dhou’i Al-Ittijahat Al-Tarbawiyyah Al-Haditsah. al-Qahirah: Dar al-Ma’rifah, 1993.
Ghouliyyah, Frasis. Adawat Al-Majlis Al-Urubi Fi Fushul Al-Lughah, Tarjamah: Faiz Al-Syahri. Riyad: Jami’ah al-Muluk Su’ud, 2009.
Hidayati, Nur. “Musykilah Istima’ Al-Nushus Al-Arabiyyah Lada Thullab Indunisia Halliha Wa Thuruq Tadrisiha.” In Prosiding Pertemuan Ilmiah Internasional Bahasa Arab, 2018.
Jauhar, Nasaruddin Idris. “Ittijahat Jadidah Fi Majal Ta’lim Al-Lughah Al-Arabiyyah Fi Indunisia.” JOURNAL OF INDONESIAN ISLAM 1, no. 2 (2007). https://doi.org/https://doi.org/10.15642/JIIS.2007.1.2.420-441.
———. “Ta’lim Al-Lughah Al;-Arabiyyah Li Al-Nathiqina Bighoiriha.” lisanarabi.net, 2015.
Madkuri, Ali Ahmad. Tadris Funun Al-Lughah Al-Arabiyyah. al-Qahurah: Dar al-Fikr al-Arabi, 2002.
Mohamed, Omer Ali. “Al-Awamil Al-Mu’atsirah Inda Al-Takhthith Li Al-Manahij Wa Al-Baramij Al-Ta’limiyyah Dirasah Nadhaiyah.” Journal of Science and Technology 12, no. 1 (2011).
Mu’ashomah. “Istiratijiyyah Al-Ta’allum Al-Dzati Li Thalabah Marhalah Al-Jami’ah.” Al-Ta’rib, Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban 5, no. 1 (2017): 1–13.
Muhammad Fajarul Falah. “Ahammiyah Al-Usus Al-Nafsiyyah Li Ta’lim Al-Lughah Al-Arabiyyah.” LISANUNA: Jurnal Ilmu Bahasa Arab Dan Pembelajarannya 2, no. 2 (2016): 1–17.
Musthofa, Tulus. “Al-Ithar Al-Marja’i Al-Indunisi Li Ta’lim Al-Lughah Al-Arabiyyah Fi Dhou’i Al-Ithar Al-Marja’i Al-Urubi Al-Musytarik Li Ta’lim Al-Lughah.” In Prosiding Pertemuan Ilmiah Internasional Bahasa Arab, 2018.
Nasional, Departemen Pendidikan. “Undang-Undang No. 20 Tahun 2003 Tentang Sistem Pendidikan Nasional.” Jakarta, 2005.
Nidayatur Rohmah and M Afif Amrulloh. “Taqwim Tadribat Kitab Al-Arabiyyah Baina Yadaik ’Ala Dhou’i Tashnifi Blum Li-Al-Ma’rifah.” LISANIA: Journal of Arabic Education and Literature 2, no. 2 (2018): 179–92. https://doi.org/https://doi.org/10.18326/lisania.v2i2.
Ogwora., Eric Thomas, Gerishon Kuria, and Evans Nyamwaka. “Philosophy as a Key Instrument in Establishing Curriculum, Educational Policy, Objectives, Goals of Education, Vision and Mission of Education.” Journal of Education and Practice 4, no. 11 (2013): 95–101. http://www.iiste.org/.
Rahmawati, Rima Ajeng. “Al-Usus Al-Tsaqafiyyah Fi Ta’lim Al-Lughah Al-’Arabiyyah.” Jurnal Al Bayan: Jurnal Jurusan Pendidikan Bahasa Arab 9, no. 1 (2017). https://doi.org/https://doi.org/10.24042/albayan.v9i1.1086.
Romdhon, Muhammad Rizqi. Al-Manhaj Al-Nabawi Fi Ta’lim Al-Lughah Al-Arabiyyah. Tasikmalaya: Pustaka Cipasung, 2019.
Rusady, Achmad Tito. “Dawafi’ Al-Thullab Fi Ta’lim Al-Lughah Al-Arabiyyaj Wa Daur Al-Mu’allim Fi Tarqiyyatiha.” Jurnal Izdihar : Journal of Arabic Language Teaching, Linguistics, and Literature 1, no. 1 (2018): 65–78.
Rusman, Maman. “Tadris Maharah Al-Kalam Mafhumuhu, Ahdafuhu, Thariqatu Ta’limihi Wa Istikhdam Al-Thariqah Al-Ta’limiyyah Lahu.” El-Ibtikar: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 4, no. 2 (2016). https://doi.org/https://doi.org/https://badge.dimensions.ai/details/doi/10.24235/ibtikar.v4i2.1211?domain=http://www.syekhnurjati.ac.id.
Sa’id, Athif al-Hajj, and Muhammad Dawud Muhammad. “Al-Ithar Al-Urubi Al-Marja’i Al-Musytarik Li Al-Lughah.” Al-Arabiyyah Li Al-Nathiqina Bighairiha 18 (2014).
Sabri, Hatta. “Daur Al-Mudarris Fi Tasyji’ Al-Thalabah ’Ala Ta’allum Al-Lughah Al-Arabiyyah Fi Madrasah Ulum Al-Qur’an Bi Langsa.” Journal of Linguistics, Literature and Language Teaching 3, no. 1 (2017): 161–93.
Samin, Safroni Ibn Muhammad. “Al-Kitab Al-Mudarrisi Li Ta’lim Al-Lughah Al-Arabiyyah Li Al-Nathiqiina Bighairiha: Ahammiyatuhu Wa Ahdafu Ta’limihi.” Al-Manar: English and Arabic Journal 8, no. 79–89 (2017).
Shalih Iyad al-Hujuri, and Muhammad Ibrahim Al-Jarah. “Irsyadat Al-Majlis Al-Amriki Li Ta’lim Al-Lughat Al-Ajnabiyyah (ACTFL): Dirasah Washfiyyah Tahliliyyah Li Al-Mustawayah Wa Al-Maharah Wa Al-Kifayah = The Guidelines of American Council on the Teaching of Foreign Languages: An Analytical Descriptive Stu.” Al-Athar 260, no. 4256 (2016): 83–105 dam 1–32.
Thariq Amir. Dirasah Fi I’dad Al-Mu’allim. Yazouri Group for Publication and Distribution, 2019.
Thu’aimah, Rusydi Ahmad. Al-Usus Al-Mu’jamiyyah Wa Al-Tsaqafiyyah Li Ta’lim Al-Lughah Al-Arabiyyah Lighairi Al-Nathiqina Biha. Makkah al-Mukarromah: Jami’ah Ummul Qura Ma’had al-Lughah al-Arabiyyah, 1982.
———. Ta’lim Al-Lughah Al-Arabiyyah Lighairi Al-Nathiqina Biha Manahijuhu Wa Asalibuhu. Rabad: al-Munadhamah al-Islamiyyah Li al-Tarbiyyah Wa al-Ulum Wa al-Tsaqafah, 1989.
Ubaid, Alym Maghfur and Burhanuddin. ““Ta’tsīru Tadrīsi Al-Lughah Al-’Arabiyah Bi Al-Manhaji Ad-Dirāsiy 2013 ’alā Injāzi Mahārati Qirā’ati Ath-Thulab Fi Al-Fashl Ats-Tsāmin Bi Al-Madrasah Al-Mutawasithah Al-Hukūmiyyah 7 Kediri,”.” Al Mahāra: Jurnal Pendidik Bahasa Arab 5, no. 2 (n.d.): 175–90. https://doi.org/https://doi.org/10.14421/almahara.2019.052.02.
Wibowo, Fatih Rizqi. ““PROBLEMATIKA PEMBELAJARAN BAHASA ARAB KURIKULUM 2013.” Al Mahāra: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 2, no. 1 (2016): 57–72. https://doi.org/https://doi.org/10.14421/almahara.2016.021-03.
Yunus, al-Syaikh Fathi Ali, and Muhammad Abd Al-Ra’uf. Al-Marja’ Fi Ta’lim Al-Lughah Al-Arabiyyah Li Al-Ajanib Min Al-Nadhariyyah Ila Al-Tathbiq. al-Qahirah: Maktabah Wahbah, 2003.
Yusuf, al-Sayyid al-Arabi. “Ahdaf Ta’lim Al-Arabiyyah Ka Lughat Tsaniyah (Li Al-Nathiqina Bighairiha).” Majallah Kulliyah Al-Adab: Jami’ah Bur Sa’id 3, no. 3 (2014): 51–66.
Zellatifanny, Cut Medika, and Bambang Mudjiyanto. “TIPE PENELITIAN DESKRIPSI DALAM ILMU KOMUNIKASI.” Jurnal Media Dan Komunikasi 1, no. 2 (2018). https://doi.org/https://doi.org/10.17933/diakom.v1i2.20.