What is the Effect of Learning from Home Policy on the Perspectives of Islamic Boarding School Graduates (Pesantren) on Digital Learning in Higher Education ?

Authors

  • Nuril Mufidah Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Lubna Farah Khan National University of Modern Languages Islamabad, Pakistan

DOI:

https://doi.org/10.14421/almahara.2020.062.08

Keywords:

Learning from Home, online, digital learning, students perspective, higher education, Belajar dari rumah, pembelajaran digital, perspektif mahasiswa, pendidikan tinggi

Abstract

This article aims to describe the impact of government policies on learning from home and the effects on student perspectives on learning Online learning. The method used is descriptive qualitative with observation instruments, online surveys, discussion group forums with the research subjects of students majoring in Arabic language education graduates of Islamic boarding schools in 2019 at UIN Maulana Malik Ibrahim Malang, Indonesia. Research results are utilized on campus e-learning, which is integrated with SIAKAD and other applications such as WhatsApp and Zoom as well as Google Meet for teleconference facilities during student presentations and discussions. Islamic boarding school graduate students can take online lectures well. The student's perspective on online lectures after the learning from home policy is not suitable due to internet connection constraints and lectures using the assignment method only.

Keywords: Learning from Home; online; digital learning; students perspective, higher education

 

Abstrak

Artikel ini bertujuan untuk mendeskripsikan dampak kebijakan pemerintah pada pembelajaran dari rumah dan pengaruhnya terhadap perspektif mahasiswa dalam pembelajaran Online. Metode yang digunakan adalah deskriptif kualitatif dengan instrumen observasi, survei online, forum diskusi kelompok dengan subjek penelitian mahasiswa jurusan bahasa Arab lulusan pesantren tahun 2019 di UIN Maulana Malik Ibrahim Malang, Indonesia. Hasil penelitian menunjukkan kampus memanfaatkan e-learning kampus yang terintegrasi dengan SIAKAD dan aplikasi lain seperti WhatsApp dan Zoom serta fasilitas Google Meet untuk telekonferensi untuk presentasi dan diskusi. Mahasiswa alumni pondok pesantren bisa mengikuti perkuliahan online dengan baik. Perspektif mahasiswa terhadap perkuliahan online setelah kebijakan belajar dari rumah kurang baik. Hal ini karena kendala koneksi internet dan perkuliahan hanya menggunakan metode tugas.  

Kata Kunci: Belajar dari rumah; online; pembelajaran digital; perspektif mahasiswa, pendidikan tinggi

Downloads

Download data is not yet available.

References

Alessi, S. M. & Trollip, S.R. Multimedia for Learning: Methods and Development. (3rd Ed). Boston MA: Allyn and Bacon, Inc., 2001.

E. Ng and J. McGinnis Johnson. 2015. Millennials: Who Are They, How Are They Different, And Why Should We Care?,” The Multigenerational Workforce: Challenges And Opportunities For Organisations, no. November. pp.

Eko Kuntarto, Keefektifan Model Pembelajaran Daring dalam Perkuliahan Bahasa Indonesia di Perguruan Tinggi . Vol. 3. No. 1, 2017 (Jambi: Journal Indonesian Language Education and Literature).

Faizah, Ulifa Rahma, Yuliezar Perwira Dara, Psikologi Pendidikan Aplikasi Teori di Indonesia (Malang: UB Press, 2017).

Haris, Abdul. 2017. UIN MALIKI, Rekonstruksi Visi dan Misi. www.uin-malang.ac.id

Izuddin Syarif. 2012. ‘Pengaruh Model Blended Learning Terhadap Motivasi The Influence Of Blended Learning Model On Motivation And Achievement Abstract : The Influence of Blended Learning Model on Motivation and Achievement of Vocational’, Jurnal Pendidikan Vokasi, 2.

J. Corbin and A. Strauss. 1990. “Grounded Theory Research: Procedures, Canona and Evaluative Criteria,” Zeitschrift fur Sociol., vol. 19, no. 6.

K. Guitierrez. 2012. “How to: easily create interactive elearning courses.

Kemenristekdikti. 2018. “Sistem Pembelajaran Daring Indonesia (SPADA Indonesia)

Mariana Setiawati and others, ‘Perbandingan Metode Pembelajaran E-Learning Dan Tradisional’.

Mhd Isman, Pembelajaran Moda Dalam Jaringan (Moda Jaringan), The Progressive and Fun Education Seminar.

Moh.Suardi, Belajar dan Pembelajaran(Yogyakarta : Deepublish Publisher,2018).

Mohd Ismail Mustari. 2012. ‘Model Pengajaran Dan Pembelajaran Bahasa Arab’, Johor Bahru On, 8.1987, 867–78 <http://eprints.utm.my/40070/1/Cover %26 Paper.pdf>.

Mufidatul Ilmi Muyassarah, Teori Tentang Belajar dan Penerapannya Dalam Pembelajaran Bahasa Arab, Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab - UM, 2015.

Muhammad Afandi dkk., model dan metode pembelajaran di sekolah (Semarang: UNISSULA PRESS, 2013).

Muhammad Thobroni,Arif Mustofa,BELAJAR&PEMBELAJARAN(Yogyakarta: AR-RUZZ Media,2011).

Muhammad Yaumi, Media dan Teknologi Pembelajaran (Jakarta: Prenadamedia Group, 2018).

N. Mufidah and S. Z. Bin-Tahir. 2018. “Arabic Acquisition Through Facebook Group Learning,” Ijaz Arab. J. Arab. Learn., vol. 1, no. 1.

Nazarwin Saputra, 2011,Skripsi UIN SYARIF HIDAYATULLAH,Perbedaan Pengaruh Pendidikan Kesehatan HIV AIDS dengan Metode Curah Pendapat dan Ceramah Menggunakan Audio Visual Terhadap Pengetahuan Siswa SMAN 4 Tangerang selatan

Nunuk Suryani dan Leo Agung, strategi belajar mengajar, (Yogyakarta: Penerbit Ombak, 2012)

Nuril Mufidah, Nihayatus Sa’adah, Nur Kholis,2019,Strategi Multilanguage Untuk Pembelajaran Bahasa Arab:Studi di Ma’had Mahasiswa,Jurnal Al-Ma’rifah,Vol.16 April 2019.

P. W. Gay, L.R, Mills, Geoffrey E, Airasian, Educational Research Competencies for Analysis and Applications, 5th ed. New Jersey: Pearson Education, 2012.

Prosiding Temu Ilmiah Nasional Guru (Ting) VIII’. 2016. Prosiding Temu Ilmiah Nasional Guru, 1–9.November.

Rini Budiharti. 2015. ‘Penggunaan Blended Learning Dengan Media Moodle Untuk Meningkatkan Kemampuan Kognitif Siswa Smp’, Cakrawala Pendidikan, 1.1, 140–48 <http://journal.uny.ac.id/index.php/cp/article/view/4184>.

S. Goyal. 2012. “E-Learning : Future of Education,” J. Educ. Learn., vol. 6, no. 2.

Sukardi, fahrur Rozi, 2019, Pengaruh Model Pembelajaran Online Dilengkapi Dengan Tutorial Terhadap Hasil Belajar, Jurnal Ilmiah Penelitian dan Pembelajaran Informatika,Vol.4

Syaparuddin,Elihami, 2019, Peningkatan Motivasi Belajar Siswa Melalui Vidio Pada Pembelajaran Pkn di Sekolah Paket C, STKIP Muhammadiyah Enrekang.

Tutik Rachmawati, Daryanto, Teori Belajar dan Proses Pembelajaran yang Mendidik (Yogyakarta: Gava Media, 2015).

Ulin Nuha, Metodologi Super Efektif Pembelajaran Bahasa Arab, (Jakarta: Diva Press, 2012).

Wasis D. Dwiyogo, ‘Pembelajaran Berbasis Blended Learning’ <https://id.wikibooks.org/wiki/Pembelajaran_Berbasis_Blended_Learning>.

Wina Sanjaya, Perencanaan Dan Desain Perencanaan Pembelajaran (Jakarta: kencana Predana Media Group, 2010).

Downloads

Published

2020-12-31

Issue

Section

Articles