Exploring of Arabic Text Book for MA KMA 183 in 2019 Based on Mackey’s Theory and ACTFL Standards

Authors

  • Husnatul Hamidiyyah Siregar Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Moh. Ainin Universitas Negeri Malang
  • Muassomah Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Dadang Firdaus Universitas Islam Negeri Sultan Syarif Kasim Riau
  • Rendi Pramadi Universitas Al-Azhar As-Syarif Kairo Mesir

DOI:

https://doi.org/10.14421/almahara.2022.081-06

Keywords:

ACTFL, Arabic Language, Text Book, Mackey's Theory, Bahasa Arab, Buku Teks, Teori Mackey

Abstract

This study aims to explore Arabic textbooks by looking at four elements, namely selection (material selection), gradation (ordering), presentation, and repetition in Arabic textbooks for Class XI MA Curriculum KMA 183 in 2019 according to the theory of William Francis Mackey and explore Arabic language skills on textbook content according to the ACTFL standard perspective. This study uses qualitative research methods with descriptive analysis techniques and content analysis sourced from documentation data in Arabic textbooks for Class XI MA Curriculum KMA 183 in 2019, related books, articles, and journals. The results of the study show that the Arabic language textbooks for class XI KMA 183 in 2019 as a whole have met the criteria of Mackey's theory in four aspects. In the element of selection, the book has met three criteria for validity in the content and components of the book, including the parts of learning objectives, the level of students' abilities, and the type of language used. Furthermore, the gradation aspect of each subject matter in chapters 1 to 6 consists of listening, speaking, reading, writing, and tarākib skills, each related to and supporting one another with deductive and inductive sequencing methods. In the presentation aspect, three procedures are used in the book: differentiation, intensive and pictorial procedures. Each stage of the book presentation uses two languages, Arabic and Indonesian, utilizing the help of image object media to make it easier for students to understand the material. In the aspect of repetition, several tadribāt and materials are presented repeatedly with different themes in each chapter in the four Arabic language skills. The analysis of Arabic skills on Arabic books for class XI KMA 183 in 2019 according to the ACTFL standard perspective is divided into three levels: intermediate, low, mid, and high. Each group is classified according to the content of the material, indicators, and evaluation of learning in each of the four mahārah in six chapters, namely mahārah istimā', kalām, qirāah, and kitābah.

Keywords: ACTFL, Arabic Language, Text Book, Mackey's Theory

Abstrak

Penelitian ini bertujuan untuk untuk mengeksplorasi buku ajar bahasa Arab dengan cara melihat empat unsur yaitu seleksi (pemilihan materi), gradasi (pengurutan), presentasi, repetisi dalam buku ajar bahasa Arab Kelas XI MA Kurikulum KMA 183 tahun 2019 menurut teori William Francis Mackey dan mengeksplorasi keterampilan bahasa Arab pada isi buku ajar menurut perspektif standar ACTFL. Penelitian ini menggunakan metode penelitian kualitatif dengan teknik analisis deskriptif dan analisis konten yang bersumber dari data dokumentasi pada buku ajar bahasa Arab Kelas XI MA Kurikulum KMA 183 tahun 2019, buku, artikel dan jurnal yang terkait. Hasil dari penelitian menunjukkan bahwa buku ajar bahasa Arab kelas XI KMA 183 tahun 2019 secara keseluruhan telah telah memenuhi kriteria teori Mackey dalam empat aspek. Pada aspek seleksi, buku telah memenuhi tiga kriteria keabsahan pada isi dan komponenen buku diantaranya pada komponen tujuan pembelajaran, tingkat kemampuan siswa, tipe bahasa yang digunakan. Selanjutnya pada aspek gradasi setiap materi pelajaran pada bab 1 sampai 6 terdiri dari keterampilan menyimak, berbicara, membaca, menulis dan tarākib yang masing-masing setiap keterampilan berkaitan dan mendukung satu sama lain dengan matode pengurutan deduktif dan induktif.Pada aspek presentasi ada tiga prosedur yang digunakan pada buku yaitu prosedur differensiasi, ontensive dan piktorial. Setiap tahapan presentasi buku menggunakan dua bahasa yaitu bahasa Arab dan bahasa Indonesia dengan menggunakan bantuan media obyek gambar untuk memudahkan siswa dalam memahami materi. Pada aspek repetisi, ada beberapa tadribāt dan materi yang disajikan secara berulang dengan tema yang berbeda pada setiap babnya dalam empat keterampilan bahasa Arab.  Adapun analisis keterampilan berbahasa Arab terhadap buku bahasa Arab kelas XI KMA 183 tahun 2019 menurut perspektif standar ACTFL terbagi menjadi tiga tingkatan yaitu intermediate low, mid dan high. Setiap tingkatan diklasifikasikan sesuai muatan materi, indikator, dan evaluasi pembelajaran pada setiap empat mahārah dalam enam bab, yaitu mahārah istimā, kalām, qirāah, and kitābah.

Kata Kunci: ACTFL, Bahasa Arab, Buku Teks, Teori Mackey

Downloads

Download data is not yet available.

References

Albab, Dehendar Ulil. “Analisis Buku Ajar Bahasa Arab Mi Kelas Iv Kurikulum 2013 Terbitan Kemenag Ri Tahun 2020.” Jurnal Al-Maqayis 5, no. 1 (2021): 1. https://doi.org/10.18592/jams.v6i2.5217.

Amalia, Mustika Nur. “Era Baru : Perencanaan Pengajaran Bahasa Memasuki Era Abad Ke 21.” Jurnal Inovasi Pendidikan 1, no. 1 (2017): 21–28.

Andriana, Karmila. “Urgensi Perencanaan Pembelajaran Bahasa Arab Dalam Pendidikan Di Sekolah.” Konferensi Nasional Bahasa Arab I, 2018, 188–97.

Azhari, Afifa Wijdan. “Analisis Buku Ajar Bahasa Arab Kelas Vi Madrasah Ibtidaiah Terbitan Karya Toha Putra.” ALSUNIYAT: Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra, Dan Budaya Arab 1, no. 2 (2018): 125–36. https://doi.org/10.17509/alsuniyat.v1i2.24360.

Byrnes, H, J Child, N Patrizio, and P Lowe. “ACTFL Proficiency Guidelines.” American Council on the Teaching of Foreign Languages, 2012, 1–24.

Erdoğan, Vacide. “Integrating 4C Skills of 21st Century into 4 Language Skills in EFL Classes.” International Journal of Education and Research 7, no. 11 (2019): 113–24.

Faoziyah, Laila, and Nailul Izzah. “Analysis of Arabic Language Textbooks for Madrasah Aliyah Class XI Based on the 2013 Curriculum | Analisis Buku Ajar Bahasa Arab Madrasah Aliyah Kelas XI Berdasarkan Kurikulum 2013.” Mantiqu Tayr: Journal of Arabic Language 1, no. 2 (2021): 117–32. https://doi.org/10.25217/mantiqutayr.v1i2.1480.

Hadi, Nurul. “Analisis Isi Buku Ajar Bahasa Arab (Pendekatan Saintifik Kurikulum 2013) Kelas I Madrasah Ibtidaiyah Terbitan Kementerian Agama Republik Indonesia 2014.” Ijaz Arabi Journal of Arabic Learning 1, no. 1 (2018): 37–51. https://doi.org/10.18860/ijazarabi.v1i1.4930.

Hanifah, Umi. “Pentingnya Buku Ajar Yang Berkualitas Dalam Meningkatkan Efektivitas Pembelajaran Bahasa Arab.” Jurnal Ilmu Tarbiyah 3, no. 1 (2014).

Hasanah, Mamluatul, Ahmad Mubaligh, Risna Rianti Sari, Alfiatus Syarofah, and Agung Prasetyo. “Arabic Performance Curricullum Development: Reconstruction Based on Actfl and Douglas Brown Perspective.” Ijaz Arabi Journal of Arabic Learning 4, no. 3 (2021): 779–801. https://doi.org/10.18860/ijazarabi.v4i3.11900.

Hidayat, Nandang Sarip. “Problematika Pembelajaran Bahasa Arab.” Jurnal Pemikiran Islam 37, no. 1 (2012): 82–89. https://doi.org/10.47435/naskhi.v2i1.290.

Husna, Muhammad Ahsanul, Inayah, Faisal Mubarak, Taufiqurrahman, and Lailatul Qomariyah. “IMPLEMENTASI MATERI MAHÂRAH AL-KALÂM DALAM ACTFL PADA PONDOK PESANTREN SALAF.” Indonesia Arabi : Journal of Arabic Studies 7, no. 1 (2022): 38–50. http://dx.doi.org/10.24865/ajas.v7i1.485.

Kusuma, Alam Budi, Muhamad Fathoni, and Cahya Edi Setyawan. “Teori Dasar Maharatul Istima’ Dan Pengajarannya Di Perguruan Tinggi.” Annual International Symposium on Arabic Language,Culture, and Literature 1, no. 01 (2021): 20–38.

Mackey, William Francis. Language Teaching Analysis. London: Longman, 1978.

Magnan, Sally S., Dianna Murphy, Narek Sahakyan, and Suyeon Kim. “Student Goals, Expectations, and the Standards for Foreign Language Learning.” Foreign Language Annals 45, no. 2 (2012): 170–92. https://doi.org/10.1111/j.1944-9720.2012.01192.x.

Mahmudah, Siti. “Media Pembelajaran Bahasa Arab.” An Nabighoh Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Bahasa Arab 20, no. 01 (2018): 129. https://doi.org/10.32332/an-nabighoh.v20i01.1131.

Maimunah, Iffat, Moh Ainin, and Anwar Sanusi. “Analisis Buku Ajar MI Berstandar ACTFL” 4, no. 2 (2022): 52–64.

Mualif, A. “Metodologi Pembelajaran Ilmu Nahwu Dalam Pendidikan Bahasa Arab.” Jurnal AL-HIKMAH 1, no. 1 (2019): 26–36.

Muhtarom, Yusuf, Suharsono, and Fahmi Syaefudin. “Analisis Materi Buku Ajar Bahasa Arab Sekolah Menengah Pertama Terpadu Rabbi Radiyyah Rejang Lebong.” Lahjah Arabiyah 3, no. 1 (2022): 105–19.

Mulyani, Slamet. “Metode Pembelajaran Gramatika Bahasa Arab ( Telaah Buku Al-Lubab Quantum Reading Book Karya Ahmad Fakhruddin ).” Akademika: Jurnal Keagamaan Dan Pendidikan 16, no. 2 (2020): 16.

Muradi, Ahmad. “Pendekatan Komunikatif Dalam Pembelajaran Bahasa Arab.” ARABIYAT: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab Dan Kebahasaaraban 1, no. 1 (2014). https://doi.org/10.15408/a.v1i1.1129.

Pransiska, Toni. “Buku Teks Al-Lughah Al-‘Arabiyah Al-Mu’āshirah Bagi Penutur Non Arab Desain, Kontruksi Dan Implementasi.” Al-Fikra : Jurnal Ilmiah Keislaman 17, no. 1 (2018): 1. https://doi.org/10.24014/af.v17i1.5123.

Ramadhani, Azza Aulia. “Analisis Kebutuhan Belajar Untuk Menyusun Perangkat Pembelajaran Bipa Tingkat Pemula Yang Berorientasi American Council for Teaching Foreign Language (Actfl).” Paradigma: Jurnal Filsafat, Sains, Teknologi, Dan Sosial Budaya 23, no. 2 (2017): 19–28. https://doi.org/10.33503/paradigma.v23i2.326.

Ramah, Sutri, and Miftahur Rohman. “Analisis Buku Ajar Bahasa Arab Madrasah Aliyah Kurikulum 2013.” Arabiyatuna : Jurnal Bahasa Arab 2, no. 2 (2018): 141. https://doi.org/10.29240/jba.v2i2.552.

Rathomi, Ahmad. “Maharah Kitabah Dalam Pembelajaran Bahasa Arab.” TARBIYA ISLAMICA Jurnal Keguruan Dan Pendidikan Islam 1, no. 1 (2020): 1–8.

———. “Pembelajaran Bahasa Arab Maharah Qira’Ah Melalui Pendekatan Saintifik.” Ta’dib: Jurnal Pendidikan Islam 8, no. 1 (2019): 558–65. https://doi.org/10.29313/tjpi.v8i1.4315.

Ritonga, Apri Wardana. “Analysis of Arabic Textbook ‘Takallam Bil 'Arabiyyah Volume 6’ Based on Mickey’s Theory.” Tanwir Arabiyyah: Arabic as Foreign Language Journal 1, no. 1 (2021): 25–32.

Rois, Ikhwan Nur, and Cahya Edi Setyawan. “Penggunaan Aplikasi Telegram Sebagai Media Pembelajaran Pada Mata Pelajaran Bahasa Arab Peminatan Di MAN 1 Kulon Progo.” Proceeding of Annual International Symposium on Arabic Language, Culture and Literature 1, no. 1 (2021): 59–68.

Roviin, Roviin. “Analisis Buku Teks Al ‘Arabiyah Li Al Nasyi’in Karya Mahmud Ismail Shini, Dkk.” Jurnal Al Bayan: Jurnal Jurusan Pendidikan Bahasa Arab 10, no. 01 (2018): 36–53. https://doi.org/10.24042/albayan.v10i01.2594.

Sa’adah, Neli, and Khasan Aedi. “Pengaruh Metode Deduktif Dengan Menggunakan Media Kartu Dalam Memahami Jumlah Fi’liyah.” El-Ibtikar Vol 7, no. No 2 (2018): 1–17.

Setyawan, Cahya Edi. “Arah Perencanaan Pembelajaran Bahasa Arab Abad 21.” Jurnal Komunikasi Dan Pendidikan Islam 9, no. 1 (2020): 55–82.

———. “Pembelajaran Qawaid Bahasa Arab Menggunakan Metode Induktif Berbasis Istilah-Istilah Linguistik.” Al-Manar 4, no. 2 (2015): 81–95. https://doi.org/10.36668/jal.v4i2.54.

Setyawan, Cahya Edi, Luthfi Abdul Basit, and Muhamad Fathoni. “Telaah Bahan Ajar Bahasa Arab ‘Ayo Fasih Berbahasa Arab’ Madrasah Aliyah Kelas XII Karya Hasan Saefullah (Tinjauan Materi Berdasarkan Teori Mackey).” Prosiding Konferensi Nasional Bahasa Arab IV, 2018, 1–10.

Siregar, Husnatul Hamidiyyah, Nur Hadi, and Danial Hilmi. “Analisis Pembelajaran Berbasis SAVI (Somatic, Auditori, Visual Dan Intelektual Dalam Maharah Kalam.” Shaut Al-’Arabiyah 9, no. 1 (2021): 32–42. https://doi.org/10.24252/saa.v9i1.20588.

Siregar, Husnatul Hamidiyyah, and Humairatuz Zahrah. “Arabic Teacher Website as a Learning Media During the Covid-19 Pandemic Hots, Mots or Lots.” The 4th Proceeding International Conference on Arabic Language and Literature (ICALL) 2021 1933, no. 1 (2021).

Sopiah, Khoifumina Yuniar Rajatni, and Agus Riyadi. “Durusul Lughah Al-Arabiyah’s Book Content: Mackey’s Perspective.” Annals of the University of Craiova for Journalism, Communication and Management 7 (2021): 102–8. https://doi.org/10.5281/zenodo.5790274.

Susini, Made, and Evirius Ndruru. “Strategi Meningkatkan Kemampuan Berbahasa Inggris.” Lingustic Community Service Journal 1, no. 2 (2021): 37–48.

Syaifullah, Muhammad, and Nailul Izzah. “Kajian Teoritis Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Arab.” Arabiyatuna : Jurnal Bahasa Arab 3, no. 1 (2019): 127. https://doi.org/10.29240/jba.v3i1.764.

Syairi, Khairi Abu. “Pengembangan Bahan Ajar Bahasa Arab.” Dinamika Ilmu 13, no. 1 (2013): 51–66.

Syamaun, Nurmasyithah. “Pembelajaran Maharah Al-Kalam Untuk Meningkatan Keterampilan Berbicara Mahasiswa Program Studi Pendidikan Bahasa Arab Fakultas Tarbiyah Dan Keguruan UIN Ar-Raniry Banda Aceh.” Jurnal.Ar-Raniry.Ac.Id, 2016, 343–59.

Downloads

Published

2022-06-29

Issue

Section

Articles