Analysis of Syntactic Errors in the Arabic Learning Companion Book “Al Kamil” Based on the Independent Curriculum
Analisis Kesalahan SiAnalisis Kesalahan Sintaksis Buku Pendamping Pembelajaran Bahasa Arab MI Kelas IV Berbasis Kurikulum Merdekantaksis Buku Pendamping Pembelajaran Bahasa Arab “Al Kamil” Berbasis Kurikulum Merdeka
DOI:
https://doi.org/10.14421/almahara.2024.0101-13Keywords:
HOTS (Higher Order Thinking Skill), Translating Text, RADEC Learning Model, Insya’ Learning, Analisis Kesalahan, Sintaksis, Buku Pendamping pembelajaranAbstract
There are still many things that could be improved in writing Arabic, especially in terms of syntax or the rules of nahwu and short in Arabic language learning companion books, which can affect the quality of learning for students. The method used is qualitative, with primary data collection techniques carried out through interviews and documentation. Meanwhile, secondary data was collected through documentation and literature study by reviewing books and articles. This book found many syntactic errors in the material, such as reading texts, titles, homework, and evaluation questions. The accompanying language learning book found as many as 36 syntactic errors. Arabic Al-Kamil. These errors are in the form of: errors in the use of dlomir, hamzah, i''rob which affect the harokat, mufrodat, idlofah structure and so on.
Keywords: HOTS (Higher Order Thinking Skill), translating text, RADEC learning model, Insya’ learning.
Downloads
References
Aan Komariah, D. S. (2009). Metodologi Penelitian Kualitatif. Alfabeta, 258. Albab, D. U. (2018). Analisis Buku Ajar Bahasa Arab MI Kelas IV Kurikulum 2013
Terbitan Kemenag RI Tahun 2020. Al Maqayis: Jurnal Pendidikan Bahasa
Arab dan Kebahasaaraban, 1-17.
Albantani, A. M. (2018). Pembelajaran Bahasa Arab di Madrasah Ibtidaiyah: Sebuah Ide Terobosan . Attadib Journal of Elementery Education , 147-160.
Ihdatul Hidayah, S. A. (2018). Analisis Kesalahan Sintaksis pada Buku Teks Durusul Lughah Al-Arabiyah 'Ala Thariqatul Mubasyarah Al Mutakammilah Karya Muhammad In'Am. Al Mahara Jurnal Pendidikan Bahasa Arab , 238-256.
Indonesia, D. J. (2022). Keputusan Direktur Jenderal Pendidikan Islam Nomor
Tahun 2022 Tentang Capaian Pembelajaran Pendidikan Agama Islam dan Bahasa Arab Kurikulum Merdeka pada Madrasah. Jakarta: Kementrian Agama RI.
Indonesia, M. P. (2016). Peraturan Menteri Pendidikan dan Kebudayaan Republik Indonesia Nomor 8 Tahun 2016 Tentang Buku yang Digunakan Oleh Satuan Pendidikan. Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan .
Maknun, M. L. (2014). Buku Bahasa Arab MI di Pekalongan .
Rizka A'yuna Fuadiyah, M. A. (2020). Analisis Kesalahan Teks Buku Pendidikan Bahasa Arab di Madrasah. An-Nabighoh: Jurnal pendidikan dan Pembelajaran Bahasa Arab, 151-168.
Rosyadi, S. (2019). Analisis Buku Ajar Bahasa Arab Madrasah Ibtidaiyah Kelas 1 dari Kementrian Agama Republik Indonesia. Al Maqayis: Jurnal pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 1-14.
Toto Suharto, A. F. (2017). Analisis Kesalahan Sintaksis Dalam Buku Teks Bahasa Arab Untuk Perguruan Tinggi Keagamaan Islam. Arabiyat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab dan Kebahasaaraban, 21-37.
Wekke, I. S. (2017). Pembelajaran Pembelajaran Keagamaan dan Bahasa Arab di
MI Minoritas Muslim . Tadrib.
Widjan, A. (2018). Analisis Buku Ajar Bahasa Arab Kelas VI Madrasah Ibtidaiyah Terbitan Karya Toha Putra. Al-Suniyat: Jurnal Penelitian Bahasa, Sastra, dan Budaya Arab, 126.
Wulandayani Ngujer Basuki, A. R. (2015). Analisis Buku Ajar Bahasa Indonesia Wahana Pengetahuan untuk SMP/MTs Kelas VIII. Basastra Jurnal Penelitian Bahasa Sastra Indonesia dan Pengajarannya, 1-20.