Project on Strengthening Pancasila Student Profiles: Development of Traditional Early Childhood Game Modules in Kepulauan Riau
DOI:
https://doi.org/10.14421/joyced.2024.42-01Keywords:
Early childhood, Kepulauan Riau, Strengthening Pancasila Student Profiles, Traditional GameAbstract
This study aims to develop a traditional game module of the Kepulauan Riau as part of a project to strengthen the profile of Pancasila students in early childhood. This study uses the Research and Development (R&D) method with the ADDIE model, which includes the stages of analysis, design, development, implementation, and evaluation. The results of the study indicate that this module is effective in increasing children's interest in traditional games while strengthening characters that are in line with Pancasila values such as mutual cooperation, creativity, and cultural diversity. Validation by experts shows that this module has very good feasibility. The trial was conducted in three PAUD institutions in Tanjungpinang and Bintan, with results showing positive responses from students and teachers. This module helps reduce children's dependence on gadgets and introduces them to local cultural values through games. Thus, this module can be a practical guide for teachers in learning activities to preserve traditional games and shape children's characters under the profile of Pancasila students.
Downloads
References
Arikunto, S. (2018). Dasar–Dasar Evaluasi Pendidikan Evaluasi Pendidikan. Bina Aksara.
Cahyaningrum, D. E., & Diana, D. (2023). Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila sebagai Implementasi Kurikulum Merdeka di Lembaga PAUD. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(3), 2895-2906.
Diputera, A. M., Damanik, S. H., & Wahyuni, V. (2022). Evaluasi kebijakan pendidikan karakter profil pelajar pancasila dalam kurikulum prototipe untuk pendidikan anak usia dini. Jurnal Bunga Rampai Usia Emas, 8(1), 1.
Erviana, Y., & Faisal, V. I. A. (2022). Kearifan lokal lereng sindoro-sumbing dalam membangun profil pancasila anak usia dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(6), 6909-6923.
Farhana, G., & Cholimah, N. (2024). Proyek Penguatan Profil Pelajar Pancasila sebagai Upaya Peningkatan Karakter Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 8(1), 137-148.
Fitri, A. A., Filasofa, L. M. K., & Sutiyono, A. (2024). Implementasi Penguatan Profil Pelajar Pancasila melalui Project Based Learning untuk Anak Usia Dini. Kiddo: Jurnal Pendidikan Islam Anak Usia Dini, 5(1), 239-252.
Hasni, U., Simaremare, T. P., Taufika, R., Amanda, R. S., Indryani, I., & Yantoro, Y. (2024). Profil pelajar pancasila pada anak usia dini sebagai wujud pendidikan karakter. Jurnal Moral Kemasyarakatan, 9(1), 61-72.
Husein MR, M. (2021). Lunturnya Permainan Tradisional. Aceh Anthropological Journal, 5(1), 1. https://doi.org/10.29103/aaj.v5i1.4568
Ismail, S., Suhana, S., & Yuliati Zakiah, Q. (2021). Analisis Kebijakan Penguatan Pendidikan Karakter Dalam Mewujudkan Pelajar Pancasila Di Sekolah. Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 2(1), 76–84. https://doi.org/10.38035/jmpis.v2i1.388
Kadafi, A., Anggriana, T. M., & Mahmudi, I. (2023). Mengembangkan Profil Pelajar Pancasila Anak Usia Dini melalui Permainan Bermuatan Nilai Ajaran Samin. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(3), 2919-2928.
Maryani, K., & Sayekti, T. (2023). Pelaksanaan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila pada Lembaga Pendidikan Anak Usia Dini. Murhum: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(2), 609-619.
Maulinda, U. (2022). Pengembangan Modul Ajar Berbasis Kurikulum Merdeka. Tarbawi, 5(2), 130–138.
Rahdiyanta, D. (2016). Teknik Penyusunan Modul.Yogyakarta: Universitas Negeri Yogyakarta.
Rasmini, N. W. (2023). STEM: Pembelajaran Saintifik Berbasis Kearifan Lokal Tri Ramana terhadap Capaian Profil Pelajar Pancasila Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 7(5), 5719-5732.
Safaria, T. (2018). Perilaku Keimanan, Kesabaran dan Syukur dalam Memprediksi Subjective Wellbeing Remaja. Humanitas, 15(2), 127. https://doi.org/10.26555/humanitas.v15i2.5417
Sonjaya, A. R., Arifin, Z., & Pratiwi, R. A. (2021). Revitalisasi Permainan Tradisional Sebagai Wahana Peredam Permainan Digital Pada Anak. Jurnal Pendidikan UNIGA, 15(1), 385. https://doi.org/10.52434/jp.v15i1.1173
Sufyadi, s., Harjatanaya, Y. T., Adiprima, P., Satria, R. M., Andiarti, A., Herutami, I. (2021). Panduan Pengembangan Projek Penguatan Profil Pelajar Pancasila. In Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan. Pusat Kurikulum dan Perbukuan Badan Penelitian dan Pengembangan dan Perbukuan Kementerian Pendidikan dan Kebudayaan.
Suryasubroto. (2020). Metode Pengajaran di Sekolah Dan Pendekatan Baru Dalam Proses Belajar Mengajar. Balai Pustaka.
Utomo, A. C., Widyawati, L., Supyanti, R., Guntur, N., Dhita, L. A. A., Rahmadhanti, A., Pratama, E. A., Riskiana, A., Amilia, N. Y., & Marwan, M. (2020). Pengenalan Kebudayaan Tradisional melalui Pendidikan Seni Tari pada Anak Usia Dini di BA Aisyiyah Ngadirejo, Sukoharjo. Buletin KKN Pendidikan, 1(2), 77–82. https://doi.org/10.23917/bkkndik.v1i2.10791