Filsafat sebagai hikmah: Konteks berfilsafat di dunia islam
DOI:
https://doi.org/10.14421/ref.v17i1.1870Keywords:
Philosophy, Islamic philosophy, hikmah, context of philosophyAbstract
There is a strong impression on some that the Islamic philosophy is unoriginal, just a duplication of Greek philosophy, and has become extinct or no longer found in modern day development. According to the authors, such an impression and other negative impressions similar to it need to be evaluated and reviewed. The impression is very reductive and less proportional in assessing the existence of Islamic philosophy. One way is to put Islamic philosophy in its distinctive historical context. The author consid- ers that the use of the word $ikmah to define philosophy in the Islamic world implies a distinctive context that surrounds the birth and development of philosophy in the Islamic world, and at the same time exhibits its characteristics. This paper will try to explore and explore more in the context in question, so that the realization of philosophy in the Islamic world can photographed in a more fair and whole.
[Ada kesan yang kuat pada sebagian kalangan bahwa filsafat Islam itu tidak orisinal, sekedar duplikasi dari filsafat Yunani, dan telah punah atau tidak ditemukan lagi perkembangannya pada masa modern ini. Menurut penulis, kesan semacam itu dan kesan negatif lainnya yang senada dengannya perlu dievaluasi dan ditinjau ulang. Kesan tersebut sangat reduktif dan kurang proporsional dalam menilai keberadaan filsafat Islam. Salah satu caranya adalah dengan meletakkan filsafat Islam dalam konteks kesejarahannya yang khas. Penulis memandang bahwa penggunaan kata %ikmah untuk mendefinisikan filsafat di dunia Islam menyiratkan adanya konteks khas yang mengitari kelahiran dan perkembangan filsafat di dunia Islam, dan sekaligus menunjukkan karakteristiknya. Tulisan ini akan mencoba menggali dan menelisik lebih dalam konteks yang dimaksud, sehingga perwujudan filsafat di dunia Islam dapat dipotret secara lebih adil dan utuh.]
References
Asy’arie, Musa. Filsafat Islam: Sunnah Nabi dalam Berpikir. Yogyakarta: LESFI,
Bagus, Lorens. Kamus Filsafat. Jakarta: Gramedia, 2000
Bertens, K. Sejarah Filsafat Yunani. Yogyakarta: Kanisius, 1975
Corbin, Henry. History of Islamic Philosophy, trans. Liadain Sherrard. London: Kegan
Paul International, 1962
Fakhry, Majid. Sejarah Filsafat Islam, terj. Mulyadhi Kartanegara. Jakarta: Pustaka
Jaya, 1986
_. Sejarah Filsafat Islam: Sebuah Peta Kronologis, terj. Zaimul Am. Bandung: Mizan, 2001
Al-Farabi, Abu Nashr. Kitâb al-$urûf, ed. Muhsin Mahdi. Beirut, 1969
Gaarder, Jostein. Dunia Sophie: Sebuah Novel Filsafat, terj. Rahmani Astuti.
Bandung: Mizan, 1998
Gardet, Louis. Falsafah al-Fikr ad-Dînî, II, terj. Subhi Shaleh dan Farid Jabr. Beirut: Dal al-‘Ulûm, 1978
Haleem, M. Abdel. “Early Kalam” dalam Seyyed Hossein Nasr & Oliver Leaman (ed.), History of Islamic Philosophy, Part I. London & New York: Routledge, 1996
Hatta, Mohammad. Alam Pikiran Yunani. Jakarta: Tintamas, 1980
Inati, Shams. “Ibn Sina”, dalam Seyyed Hossein Nasr & Oliver Leaman (ed.), His- tory of Islamic Philosophy, Part I. London & New York: Routledge, 1996
Al-Jabbar, Abd ibn Ahmad. Syarh al-Ushûl al-Khamsah, ed., ‘Abd al-Karim Utsman.
Kairo: Maktabah Wahbah, 1965
Al-Jâbirî, Muhammad ‘Âbid. Takwîn al-‘Aql al-‘Arabi. Berut: Markaz Dirâsât al- Wihdah al-‘Arabiyyah, 1989
. Bunyah al-‘Aql al-‘Arabi; Dira>sah Tahli>liyyah Naqdiyyah li Nuzhum al-Ma‘rifah fi> ats-Tsaqa>fah al-‘Arabiyyah . Berut: Markaz Dira>sah al- Wihdah al-‘Arabiyyah, 1990
Al-Kindi, Abu Ya‘qub. Rasai> l al-Kindi> al-Falsafiyyah, ed. Muhammad Abd al-Hadi
Ridah. Kairo: Maktabah Hasan, 1978
Leaman, Oliver. Pengantar Filsafat Islam, terj. M. Amin Abdullah. Jakarta: Rajawali
Press, 1989
. “Introduction”, dalam Seyyed Hossein Nasr & Oliver Leaman (ed.), His- tory of Islamic Philosophy, Part I. London & New York: Routledge, 1996
Madjid, Nurcholish. Islam Doktrin dan Peradaban. Jakarta: Paramadina, 1992
Munawir, Ahmad Warsun. al-Munawwir; Kamus Arab-Indonesia. Yogyakarta: PP.
Al-Munawwir, 1984
Nasr, Seyyed Hossein. “Introduction”, dalam Seyyed Hossein Nasr & Oliver Leaman (ed.), History of Islamic Philosophy, Part I. London & New York: Routledge, 1996
. “The Meaning and Concept of Philosophy in Islam”, dalam Seyyed Hossein Nasr & Oliver Leaman (ed.), History of Islamic Philosophy, Part I. Lon- don & New York: Routledge, 1996
. “The Quran and Hadith as Source and Inspiration of Islamic Philosophy”, dalam Seyyed Hossein Nasr & Oliver Leaman (ed.), History of Islamic Philosophy, Part I. London & New York: Routledge, 1996
. “Mulla Sadra: his Teachings”, dalam Seyyed Hossein Nasr & Oliver Leaman,
History of Islamic Philosophy, Part I. London & New York: Routledge, 1996
. Islamic Philosophy from Its Origin to the Present: Philosophy in the
Land of Prophecy. USA: State University of New York, 2006
Qadir, C.A.. Filsafat dan Ilmu Pengetahuan dalam Islam. Jakarta: Yayasan Obor
Indonesia, 1991
Saeed, Abdullah. Islamic Thought: An Introduction. New York: Routledge, 2006
Shadra, Mulla. Tafsir>
al-Qur’an>
al-Karim>
, ed. Muhammad Khajawi. Qum: Intisyarat
Bidar, 1366 H
Shalibah, Jamil. Tar> ik> h al-Falsafah al-‘Arabiyyah. Beirut: Dâr al-Kitab>
al-Lubnan>
, 1973
Suhrawardi, Syihab ad-Din. Hikmah al-Isyra>q, ed. Henry Corbin. Teheran & Paris,
Tim Penyusun Kamus Pusat Bahasa. Kamus Bahasa Indonesia. Jakarta: Departemen
Pendidikan Nasional, 2008
Watt, W. Montgomery. Islamic Philosophy and Theology: An Extended Survey.
Edinburgh: Edinburgh University Press, 1992
Ziai, Hossein. “The Illuminationist Tradition”, dalam Seyyed Hossein Nasr & Oliver Leaman (ed.), History of Islamic Philosophy, Part I. London & New York: Routledge, 1996.