Filsafat sebagai hikmah: Konteks berfilsafat di dunia islam

Authors

  • Imam Iqbal UIN Sunan Kalijaga

DOI:

https://doi.org/10.14421/ref.v17i1.1870

Keywords:

Philosophy, Islamic philosophy, hikmah, context of philosophy

Abstract

There is a strong impression on some that the Islamic philosophy is unoriginal, just a duplication of Greek philosophy, and has become extinct or no longer found in modern day development. According to the authors, such an impression and other negative impressions similar to it need to be evaluated and reviewed. The impression is very reductive and less proportional in assessing the existence of Islamic philosophy. One way is to put Islamic philosophy in its distinctive historical context. The author consid- ers that the use of the word $ikmah to define philosophy in the Islamic world implies a distinctive context that surrounds the birth and development of philosophy in the Islamic world, and at the same time exhibits its characteristics. This paper will try to explore and explore more in the context in question, so that the realization of philosophy in the Islamic world can photographed in a more fair and whole.

[Ada kesan yang kuat pada sebagian kalangan bahwa filsafat Islam itu tidak orisinal, sekedar duplikasi dari filsafat Yunani, dan telah punah atau tidak ditemukan lagi perkembangannya pada masa modern ini. Menurut penulis, kesan semacam itu dan kesan negatif lainnya yang senada dengannya perlu dievaluasi dan ditinjau ulang. Kesan tersebut sangat reduktif dan kurang proporsional dalam menilai keberadaan filsafat Islam. Salah satu caranya adalah dengan meletakkan filsafat Islam dalam konteks kesejarahannya yang khas. Penulis memandang bahwa penggunaan kata %ikmah untuk mendefinisikan filsafat di dunia Islam menyiratkan adanya konteks khas yang mengitari kelahiran dan perkembangan filsafat di dunia Islam, dan sekaligus menunjukkan karakteristiknya. Tulisan ini akan mencoba menggali dan menelisik lebih dalam konteks yang dimaksud, sehingga perwujudan filsafat di dunia Islam dapat dipotret secara lebih adil dan utuh.]

Abstract viewed: 2392 times | PDF downloaded = 4797 times

References

Asy’arie, Musa. Filsafat Islam: Sunnah Nabi dalam Berpikir. Yogyakarta: LESFI,

Bagus, Lorens. Kamus Filsafat. Jakarta: Gramedia, 2000

Bertens, K. Sejarah Filsafat Yunani. Yogyakarta: Kanisius, 1975

Corbin, Henry. History of Islamic Philosophy, trans. Liadain Sherrard. London: Kegan

Paul International, 1962

Fakhry, Majid. Sejarah Filsafat Islam, terj. Mulyadhi Kartanegara. Jakarta: Pustaka

Jaya, 1986

_. Sejarah Filsafat Islam: Sebuah Peta Kronologis, terj. Zaimul Am. Bandung: Mizan, 2001

Al-Farabi, Abu Nashr. Kitâb al-$urûf, ed. Muhsin Mahdi. Beirut, 1969

Gaarder, Jostein. Dunia Sophie: Sebuah Novel Filsafat, terj. Rahmani Astuti.

Bandung: Mizan, 1998

Gardet, Louis. Falsafah al-Fikr ad-Dînî, II, terj. Subhi Shaleh dan Farid Jabr. Beirut: Dal al-‘Ulûm, 1978

Haleem, M. Abdel. “Early Kalam” dalam Seyyed Hossein Nasr & Oliver Leaman (ed.), History of Islamic Philosophy, Part I. London & New York: Routledge, 1996

Hatta, Mohammad. Alam Pikiran Yunani. Jakarta: Tintamas, 1980

Inati, Shams. “Ibn Sina”, dalam Seyyed Hossein Nasr & Oliver Leaman (ed.), His- tory of Islamic Philosophy, Part I. London & New York: Routledge, 1996

Al-Jabbar, Abd ibn Ahmad. Syarh al-Ushûl al-Khamsah, ed., ‘Abd al-Karim Utsman.

Kairo: Maktabah Wahbah, 1965

Al-Jâbirî, Muhammad ‘Âbid. Takwîn al-‘Aql al-‘Arabi. Berut: Markaz Dirâsât al- Wihdah al-‘Arabiyyah, 1989

. Bunyah al-‘Aql al-‘Arabi; Dira>sah Tahli>liyyah Naqdiyyah li Nuzhum al-Ma‘rifah fi> ats-Tsaqa>fah al-‘Arabiyyah . Berut: Markaz Dira>sah al- Wihdah al-‘Arabiyyah, 1990

Al-Kindi, Abu Ya‘qub. Rasai> l al-Kindi> al-Falsafiyyah, ed. Muhammad Abd al-Hadi

Ridah. Kairo: Maktabah Hasan, 1978

Leaman, Oliver. Pengantar Filsafat Islam, terj. M. Amin Abdullah. Jakarta: Rajawali

Press, 1989

. “Introduction”, dalam Seyyed Hossein Nasr & Oliver Leaman (ed.), His- tory of Islamic Philosophy, Part I. London & New York: Routledge, 1996

Madjid, Nurcholish. Islam Doktrin dan Peradaban. Jakarta: Paramadina, 1992

Munawir, Ahmad Warsun. al-Munawwir; Kamus Arab-Indonesia. Yogyakarta: PP.

Al-Munawwir, 1984

Nasr, Seyyed Hossein. “Introduction”, dalam Seyyed Hossein Nasr & Oliver Leaman (ed.), History of Islamic Philosophy, Part I. London & New York: Routledge, 1996

. “The Meaning and Concept of Philosophy in Islam”, dalam Seyyed Hossein Nasr & Oliver Leaman (ed.), History of Islamic Philosophy, Part I. Lon- don & New York: Routledge, 1996

. “The Quran and Hadith as Source and Inspiration of Islamic Philosophy”, dalam Seyyed Hossein Nasr & Oliver Leaman (ed.), History of Islamic Philosophy, Part I. London & New York: Routledge, 1996

. “Mulla Sadra: his Teachings”, dalam Seyyed Hossein Nasr & Oliver Leaman,

History of Islamic Philosophy, Part I. London & New York: Routledge, 1996

. Islamic Philosophy from Its Origin to the Present: Philosophy in the

Land of Prophecy. USA: State University of New York, 2006

Qadir, C.A.. Filsafat dan Ilmu Pengetahuan dalam Islam. Jakarta: Yayasan Obor

Indonesia, 1991

Saeed, Abdullah. Islamic Thought: An Introduction. New York: Routledge, 2006

Shadra, Mulla. Tafsir>

al-Qur’an>

al-Karim>

, ed. Muhammad Khajawi. Qum: Intisyarat

Bidar, 1366 H

Shalibah, Jamil. Tar> ik> h al-Falsafah al-‘Arabiyyah. Beirut: Dâr al-Kitab>

al-Lubnan>

, 1973

Suhrawardi, Syihab ad-Din. Hikmah al-Isyra>q, ed. Henry Corbin. Teheran & Paris,

Tim Penyusun Kamus Pusat Bahasa. Kamus Bahasa Indonesia. Jakarta: Departemen

Pendidikan Nasional, 2008

Watt, W. Montgomery. Islamic Philosophy and Theology: An Extended Survey.

Edinburgh: Edinburgh University Press, 1992

Ziai, Hossein. “The Illuminationist Tradition”, dalam Seyyed Hossein Nasr & Oliver Leaman (ed.), History of Islamic Philosophy, Part I. London & New York: Routledge, 1996.

Downloads

Published

2017-01-30

Issue

Section

Articles