Dialektika Filsafat Islam Sufistik Wujuddiyah Di Indonesia

Authors

  • Syaifan Nur UIN Sunan Kalijaga

DOI:

https://doi.org/10.14421/ref.2017.%25x

Keywords:

tasawwuf falsafi, islamic philosophy

Abstract

The first Islamic philosophy that emerged in Indonesia was the Islamic philosophy that had been linked to Sufism, or Sufistic Islamic philosophy, namely Islamic philosophy in Sufism. This is called tasawwuf falsafi. This type is based on the dzauq and ‘irfân which is different from the rational system of rational reasoning. In Indonesia, the philosophical conversation in the earliest of the philosophy of Sufism appeared in the 16th century AD In this period, the philosophical style of Sufism was taught by such figures as Hamzah Fansuri and Shamsuddin al-Sumatrânî. The monistic idea Fansuri expanded and formed the central core of the teachings and writings of al- Sumatrânî. Both are the main characters of the interpretation of the concept of wahdah al- wujûd, which is philosophical-sufistic. The influences of Fansuri and al-Sumatrân teachings are not only found in Aceh, but also to the land of Java. The philosophical Sufism of wujûdiyyah or tasawuf falsafî was strongly opposed by many scholars of the time, especially from orthodox oriented syarî’ah. The most harsh and intolerant opponent and critic of this notion is Nur al-Din al-Raniri. Repudiation and al-Raniri’s opposition to Sufistic philosophy wujûdiyyah of Fansuri is based on some evidence that he considers it deviated from pure Islamic teachings.

[Filsafat Islam yang muncul pertama kali di Indonesia adalah filsafat Islam yang telah berkait-kelindan dengan tasawuf, atau filsafat Islam sufistik, yakni filsafat Islam dalam baju tasawuf. Ini disebut tasawuf falsafî. Jenis ini didasarkan pada dzauq dan ilmu ‘Irfân yang berbeda dengan sistem penalaran rasional yang ketat. Di Indonesia, perbincangan filosofis dalam corak tasawuf falsafî yang paling dini muncul pada abad ke-16 M. Pada periode ini, corak filosofis dari tasawuf diajarkan oleh tokoh-tokoh seperti Hamzah Fansuri dan Syamsuddin al-Sumatrânî. Gagasan monistik Fansuri diperluas dan membentuk inti pokok ajaran-ajaran dan tulisan-tulisan al-Sumatrânî. Keduanya merupakan tokoh utama penafsiran konsep wahdah al-wujûd, yang bersifat sufistik-filosofis. Pengaruh ajaran Fansuri dan al-Sumatrânî tidak hanya ditemukan di Aceh, tetapi juga sampai ke tanah Jawa. Paham filsafat sufistik wujûdiyyah atau tasawuf falsafî ditentang keras oleh banyak ulama saat itu, terutama dari kalangan ortodoks yang berorientasi syarî‘ah. Penentang dan kritikus yang paling keras dan paling tidak toleran terhadap paham ini adalah Nuruddin al-Raniri. Sanggahan dan penentangan al-Raniri terhadap filsafat sufistik wujûdiyyah Fansuri didasarkan atas beberapa bukti yang dianggapnya telah menyimpang dari ajaran Islam yang murni.]

Abstract viewed: 444 times | PDF downloaded = 1629 times

References

Abdullah Hawas, Perkembangan Tasawuf dan Tokoh-tokohnya di Indonesia

(Surabaya: Al-Ikhlash, 1980)

A bu Hami d al -Ghazal i, Ihyâ’‘Ulûm al-Dîn, Vol. I (Kairo: al-Bâb al-Halabî, 1334 H) Ahmad Daudy, Allah dan Manusia dalam Konsepsi Syeikh Nuruddin al-Raniri

(Jakarta : C.V. Rajawali, 1983)

Andi Faisal Bakti, Islam and Nation Formation in Indonesia: From Communitarian to Organizational Communications (Jakarta: Logos, 2000)

Azyumardi Azra, Islam Nusantara: Jaringan Global dan Lokal (Bandung: Mizan,

Baroroh Baried, “Syair Ikan Tongkol: Paham Tasawuf Abad XVI-XVII di Indone- sia”, dalam T. Ibrahim Alfian, Dari Babad dan Hikayat sampai Sejarah Kritis (Yogyakarta: Gadjah Mada University Press, 1992)

Budhy Munawar-Rachman, Islam Pluralis (Jakarta: Paramadina, 2001)

Hamzah Fansuri, “Ruba‘iyyat”, dalam Naquib al-Attas, Tasawuf al-Fansuri (Kuala

Lumpur: Universitas Malaya, 1970)

Harun Hadiwiyono, Kebatinan Islam Abad ke-16 (Jakarta: Gunung Mulia, 1985) Henry Corbin, History of Islamic Philosophy, trans. L. Sherrard (London: Routledge,

Ibrahim Madkour, Filsafat Islam: Metode dan Penerapan, terj. Yudian Wahyudi

Asmin dan Ahmad Hakim Mudzakkir (Jakarta: Rajawali Press, 1988) Jamil Shalibah, Târîkh al-Falsafah al-‘Arabiyyah (Beirut: Dâr al-Kitâb al-Lubnân,

John Bousfield, “Islamic Philosophy in South-East Asia”, dalam M.B. Hooker (ed.),

Islam in South-East Asia (Leiden: E.J. Brill, 1983)

K.I. Braginsky, Tasawuf dan Sastra Melayu: Kajian dan Teks-teks (Jakarta: Seri Publikasi Bersama Pusat Pembinaan dan Pengembangan bahasa-Universi- tas Leiden, 1993)

K.I. Braginsky, Yang Indah, Berfaedah, dan Kamal Sejarah Sastra Melayu dalam

Abad 7-19 (Jakarta: INIS, 1998)

Kautsar Azhari Noer, “Mengkaji Ulang Posisi al-Ghazãl)œ Dalam Sejarah Tasawuf”,

Jurnal Pemikiran Islam Paramadina, Volume I, Nomor 2, 1999

Mahmud Qasim, Dirâsah fî al-Falsafah (Kairo: al-Hay’ah al-Mishriyyah al-‘Âmmah,

Muhammad Kalam Ibrahim Ja’far, Dirâsah Falsafiyyah wa Akhlâqiyah (Kairo: Dâr al-‘Ulûm, 1978)

Mulyadhi Kartanegara, “Masa Depan Filsafat Islam: Antara Cita dan Fakta”, Makalah, Dipresentasikan pada acara Ulang Tahun Paramadina yang ke XX, Jakarta

November 2006

Musa Asy’arie, Filsafat Islam: Sunnah Nabi dalam Berpikir (Yogyakarta: LESFI,

Nor Huda, Islam Nusantara: Sejarah Sosial Intelektual Islam di Indonesia

(Yogyakarta: Ar-Ruzz Media, 2007)

Nurcholish Madjid, Islam Doktrin dan Peradaban (Jakarta: Paramadina, 1992) Sangidu, Wachdatul Wujud: Polemik Pemikiran Sufistik Hamzah Fansuri dan

Syamsuddin as-Samatrani dengan Nuruddin ar-Al-Raniri (Yogyakarta: Gama Media, 2003)

Seyyed Hossein Nasr, “Introduction”, dalam Seyyed Hossein Nasr & Oliver Leaman (ed.), History of Islamic Philosophy, Part II (London & New York: Routledge, 1996)

Seyyed Hossein Nasr, “The Quran and Hadith as Source and Inspiration of Islamic Philosophy”, dalam Seyyed Hossein Nasr & Oliver Leaman (ed.), History of Islamic Philosophy, Part I (London & New York: Routledge, 1996)

Syed Muhammad Naquib al-Attas, The Mysticism of Hamzah Fansuri (Kuala Lumpur: University of Malaya Press, 1970)

W. Montgomery Watt, Islamic Philosophy and Theology: An Extended Survey

(Edinburgh: Edinburgh University Press, 1992)

Downloads

Published

2017-01-30

Issue

Section

Articles