Redefining Islamic Moderation: Trends of Islamic Labelling in Food and Song

Authors

  • Muhammad Ikhsan Attaftazani
  • Intan Purnama UIN Sunan Kalijaga

DOI:

https://doi.org/10.14421/thaq.2021.20205

Keywords:

Islamic Labelling, Islamic Moderation, Muslim Society

Abstract

Abstract: Muslims are threatened by themselves for blaming each other and claiming as the right ones that follow the path of Rasulullah. This condition is worsened by the spread of caption containing hate speech to oppress other Islamic organizations and the campaign of Islamic labeling in products. The recent labeling trend in food and song has attracted Indonesian netizens in social media as expressed in two popular hashtags #LaguAnakHaram and #KleponTidakIslami. Therefore, this paper aims to answer the following questions (1) What is the effect of Islamic labeling? (2) How to deal with Islamic labeling? (3) How to practice Islamic moderation values in contemporary Indonesia? Thus, to answer the questions, this paper analyzed Islamic labeling in some products within social media. This research adhered to the qualitative method and collects data by observing the Muslim’s response to Islamic labeling. This research showed that Islamic labeling affects the spread of conjecture information about Islamic views. Besides, it will triger everyone among Islamic society or organization to blame each other. Meanwhile, to face this challenge, it is necessary to educate the Muslims especially in Indonesia about Islamic moderation by maintaining Indonesian culture. It is noteworthy that Islamic moderation has been practiced in Indonesia since the era of Walisongo—the preacher who taught Islam in Indonesia—and the teachings need to be adjusted within the disruption era. In addition, moderation is also stated in the Quran and Hadith as tawâsuṭ concept.

Abstrak: Umat Islam terhambat perkembangannya karena saling menyalahkan dan mengaku sebagai orang paling benar yang mengikuti jalan Rasulullah. Kondisi ini diperparah dengan merebaknya caption berisi ujaran kebencian untuk menindas ormas Islam lainnya dan kampanye label Islami pada produk. Tren pelabelan pada makanan dan lagu akhir-akhir ini menarik perhatian netizen Indonesia di media sosial seperti yang diungkapkan dalam dua tagar populer #LaguAnakHaram dan #KleponTidakIslami. Oleh karena itu, tulisan ini bertujuan untuk menjawab pertanyaan-pertanyaan berikut (1) Apa pengaruh label Islam? (2) Bagaimana menghadapi label Islami? (3) Bagaimana mempraktekkan nilai-nilai moderasi Islam di Indonesia kontemporer? Maka dari itu, untuk menjawab pertanyaan tersebut, tulisan ini menganalisis pelabelan Islami pada beberapa produk di media sosial. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif dan mengumpulkan data dengan melihat respon umat Islam terhadap label Islam. Penelitian ini menunjukkan bahwa pelabelan Islam mempengaruhi penyebaran informasi dugaan tentang pandangan Islam. Selain itu, akan memicu setiap orang di kalangan masyarakat atau organisasi Islam untuk saling menyalahkan. Sedangkan untuk menghadapi tantangan tersebut, perlu dilakukan edukasi kepada umat Islam khususnya di Indonesia tentang moderasi Islam dengan tetap menjaga budaya Indonesia. Patut dicatat bahwa moderasi Islam telah dipraktikkan di Indonesia sejak era Walisongo—nabi yang mengajarkan Islam di Indonesia—dan ajarannya perlu disesuaikan dengan era disrupsi. Selain itu, moderasi juga dinyatakan dalam Alquran dan Hadits sebagai konsep tawâsuṭ.

Downloads

References

Ahmad, Md Asham bin. “Moderation in Islam : A Conceptual Analysis of Wasatiyyah.” TAFKHIM : IKIM Journal of Islam and The Contemporary World 4 (2011).

Al-Atsari, Abu Ismail Muslim. “Sikap Seorang Muslim Terhadap Perselisihan.” al-Manhaj (2011). Accessed September 20, 2020. https://almanhaj.or.id/3340-sikap-seorang-muslim-terhadap-perselisihan.html/.

Al-Ghazali, Muhammad. Studi Kritis Atas Hadis Nabi Saw : Antara Pemahaman Tekstual Dan Kontekstual. Translated by Muhammad al-Baqir. Bandung: Mizan, 1991.

Al-Qurthubi, Imam. Tafsir Al-Qurthubi. Translated by M. Masridha. Vol. 1. Pustaka Azzam, 2007.

Arifianto, A. R. Islamic Campus Preacing Organization in Indonesia : Promoters of Moderation or Radicalism ? Asian Security, 2018.

Basyir, Ahmad Azhar. Refleksi Atas Persoalan Keislaman Seputar Filsafat, Hukum, Politik, Ekonomi. Bandung: Mizan, 1996.

Desmayonda, Ananda, and Arlin Ferlina MT. “Pengaruh Label Halal Terhadap Keputusan Pembelian Dengan Religiusitas Sebagai Variabel Intervening Di Mujigae Resto Bandung.” Dinamika Ekonomi : Jurnal Ekonomi dan Bisnis 12, no. 1 (2019).

El-Fadl, Khalid Abou. Selamatkan Islam Dari Muslim Puritan. Jakarta: Serambi, 2015.

Fealy, Greg, and Sally White. Ustadz Seleb, Bisnis Moral & Fatwa Online : Ragam Ekspresi Islam Kontemporer Indonesia. Translated by Ahmad Muhajir. Jakarta: Komunitas Bambu, 2012.

Harahap, Darwis, Nando Farizal, and Masbulan Nasution. “Pengaruh Lebelisasi Halal Terhadap Keputusan Pembelian Produk MI Instan Pada Mahasiswa Jurusan Ekonomi Syari’ah Institut Agama Islam Negeri Padangsidimpuan.” At-Tijaroh : Jurnal Ilmu Manajemen dan Bisnis Islam 4, no. 2 (2012).

Hasan, Noorhaidi. “The Making Public Islam : Piety, Agency, and Commodification on the Landscape of the Indonesian Publik Sphere.” Contemporary Islam 3, no. 3 (2009).

Helmy, Yunan. “Viral, Ustad Sebut Lagu Balonku Dan Naik-Naik Ke Puncak Gunung Ajarkan Anak Benci Islam.” Accessed September 19, 2020.

https://jatimtimes.com/baca/216491/20200612/125500/viral-ustaz-sebut-lagu-balonku-dan-naik-naik-ke-puncak-gunung-ajarkan-anak-benci-islam.

Kamilah, Ghina, and Aniek Wahyuati. “Pengaruh Labelisasi Halal Dan Brand Image Terhadap Keputusan Pembelian Melalui Minat Beli.” Jurnal Ilmu dan Riset Manajemen 6, no. 2 (2012).

Kaur, Manmeet, and Bharathi Mutty. “The Commodification in Islam? : A Critical Discourse Analysis of Halal Cosmetic Brand.” KEMANUSIAAN : The Asian Journal of Humanities 23 (2016).

Nugroho, Wahyu Adi, and Moch Khoirul Anwar. “Hubungan Religiusitas Dan Labelisasi Halal Terhadap Keputusan Pembelian Produk Non Makanan Dan Minuman.” Jurnal Ekonomika Bisnis Islam 3, no. 2 (2020).

Oman, Suraiya, Abdullah Jalil, and Suhaimi Ab Rahman. “Missuse of Islamic Attributes in Food Products Labelling and Marketing in Malaysia.” International Journal of Islamic Bussines 5, no. 1 (2020).

Prasetiawati, Eka. “Menanamkan Islam Moderat Upaya Menanggulangi Radikalisme Di Indonesia.” Fikri : Jurnal Kajian Agama, Sosial, dan Budaya 2, no. 2 (2017).

al-Qaradhawi, Yusuf. Halal Dan Haram Dalam Islam. Translated by H. Mu’ammal Hamidy. Surabaya: PT Bina Ilmu, 1993.

Rakhi, Hayet. “Analisis Pengaruh Labelisasi Halal Terhadap Keputusan Pembelian Produk Kosmetik : Studi Kasus Kota Pontianak.” Islamiconomic : Jurnal Ekonomi Islam 10, no. 1 (2019).

Ramdhan, Tri Wahyudi. “Dimensi Moderasi Islam.” Jurnal Al-Insyiroh 2, no. 1 (2018).

Rozaki, Abdur. “Komodifikasi Islam (Kesalehan Dan Pergulatan Identitas Di Ruang Publik).” Jurnal Dakwah 4, no. 2 (2013).

Shihab, M. Quraish. Tafsir Al-Misbah : Pesan, Kesan Dan Keserasian Al-Qur’an. Vol. 14. Jakarta: Lentera Hati, 2007.

Syakur, Muhammad Abdus. “Viral Postingan ‘Klepon Haram’, Diduga Pengalihan Isu, Felix Siauw: Ada Yang Bikin Fitnah - Hidayatullah.Com.” Accessed September 19, 2020. https://hidayatullah.com/berita/nasional/read/2020/07/22/189063/viral-postingan-klepon-haram-diduga-pengalihan-isu-felix-siauw-ada-yang-bikin-fitnah.html.

Taja, Nadri. “Indigenization of Islamic Nusantara Education: (Case Study on the Nahdlatul ‘Ulama Regional Representative Council of West Java).” Jurnal Pendidikan Islam 5, no. 1 (2016).

Tarobin, Muhammad. “Moderasi Islam Dalam Kitab ‘Hidāyatul ‘Awām Pada Menyatakan Perintah Agama Islam’karya Muḥammad ‘Alwī Ibn ‘Abdullāh Khaṭīb Endah Al-Kamfāri.” Jurnal Penelitian Keagamaan dan Kemasyarakatan 29, no. 3 (2016): 373–388.

Downloads

Published

2021-11-26

How to Cite

Redefining Islamic Moderation: Trends of Islamic Labelling in Food and Song. (2021). Thaqafiyyat : Jurnal Bahasa, Peradaban Dan Informasi Islam, 20(2), 176-187. https://doi.org/10.14421/thaq.2021.20205

Similar Articles

1-10 of 87

You may also start an advanced similarity search for this article.