Menggugat Khilafah Islamiyah: Sejarah Politik Islam dalam Pembacaan Farag Fouda

Penulis

  • Adib Khairil Musthafa Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.14421/thaq.2025.24101

Abstrak

Abstract: Farag Fouda, a prominent Muslim intellectual who tragically fell victim to the brutality of Islamist fundamentalist groups in Egypt, was one of the key figures who sought to critically examine Islamic history. His exploration and reinterpretation of Islamic political history ultimately made him a target of violent fundamentalist groups in the country. Fouda’s thoughts on the relationship between religion and the state called for a thorough historical inquiry and a new interpretive framework for understanding Islamic political history. This article employs a qualitative-descriptive approach based on library research to analyze Fouda’s critical reflections on the political history of Islam. It aims to present Farag Fouda’s historical perspectives, particularly his critiques of Islamic political history. The article is structured around three main themes: Fouda’s critique of political Islam, his reading of Islamic political history, and his analysis of the historical trajectory from the era of the Khulafa al-Rashidun to the Abbasid period. These thematic categories are formulated based on the assumption that Fouda’s views on the religion-state relationship fundamentally underpin his interpretation of Islamic history. Through his writings, Fouda offers a sharp critique, systematically exposing the weaknesses in the ideological foundations of the Khilafah Islamiyah.

Abstrak: Farag Fouda, tokoh pemikir muslim yang menjadi korban tragis kelompok fundamentalis Islam di Mesir, adalah salah satu tokoh yang berusaha membaca dengan kritis sejarah Islam. Namun, sebab penelusuran dan interpretasinya atas sejarah politik Islam menyebabkan dirinya menjadi sasaran kebrutalan kelompok fundamentalis Islam di Mesir. Pemikiran Farag Fouda tentang hubungan agama dan negara, menghendaki kerja penelusuran sejarahnya pada interpretasi baru atas sejarah politik Islam. Artikel ini menggunakan pendekatan kualitatif-deskriptif berbasis studi pustaka (library research) untuk memahami pikiran dan pembacaan kritis Fouda atas sejarah politik Islam. Artikel ini akan menyajikan pemikiran historis Farag Fouda atas sejarah Islam, terutama mengenai Sejarah politik Islam. Ketegori pembahasan dalam artikel ini adalah mengenai; Kritik Farag Fouda tentang Islam Politik; Pembacaannya atas sejarah Islam Politik; dari masa khulafa’aurrasyidun hingga masa Abbasiyah. Kategori pembahasan tersebut dirumuskan berdasarkan asumsi bahwa pemikiran Farag Fouda mengenai hubungan agama dan negara, sesungguhnya ikut serta melandasi interpretasinya terhadap sejarah Islam.  Fouda menyajikan kritik dalam pembacaannya, ia menguraikan dengan baik kelemahan-kelemahan argumen khilafah Islamiyah. 





 

Unduhan

Data unduhan tidak tersedia.

Referensi

Abdi, Fathuddin. “Keluwesan Hukum Pidana Islam Dalam Jarimah Hudud (Pendekatan Pada Jarimah Hudud Pencurian).” In Al-Risalah: Forum Kajian Hukum Dan Sosial Kemasyarakatan, 14:369–392, 2014.

Abdulhadi, Rabab. “Sexualities and the Social Order in Arab and Muslim Communities.” dalam Samar Habib, Islam and Homosexuality, Amerika Serikat: ABC-CLIO (2010).

Abdullah, Adam. “The Islamic Monetary Standard: The Dinar and Dirham.” International Journal of Islamic Economics and Finance Studies 6, no. 1 (2020): 1–29.

Adeni, Adeni, and Wiji Lestari. “Studi Kritis Atas Dominasi Politik Dalam Penulisan Sejarah Islam Menuju Sejarah Utuh Dari Perspektif The New History.” JUSPI (Jurnal Sejarah Peradaban Islam) 3, no. 2 (2020): 213–225.

Al-Mas’ûdî. Murûj Al-Dzahab Wa Ma’âdin al-Jauhar. IV. Beirut: Dar al-Fikr, 1948.

Al-Sayyid, Mustapha K. “A Civil Society in Egypt?” In Civil Society in the Middle East, Volume 1, 269–293. Brill, 2005.

al-Suyuthi, Jalal al-Din. “Tarikh Al-Khulafa Wa al-Umara.” Cet. I, n.d.

Assulthoni, Fahmi. “Progresivitas Pemikiran Hukum Umar Bin Khattab.” Ulumuna: Jurnal Studi Keislaman 1, no. 1 (2015): 98–108.

Beinin, Joel, and Joe Stork. Political Islam: Essays from Middle East Report. Univ of California Press, 1997.

Brown, By Nathan J. “Debating The Islamic Shari’a In 21st-Century Egypt.” The Review of Faith & International Affairs 10, no. 4 (2012): 9–17.

Clarke, Ben. “Ideological Extremism and the Abuse of Religion:’Punishment of Apostasy’as a Rationale for Religious Violence by State and Non-State Actors” (2008).

Fakih, Muhammad Ali. Abu Nawas: Sufi Dan Penyair Ulung Yang Jenaka. LAKSANA, n.d.

Farida, Umma. “Peran Ikhwanul Muslimin Dalam Perubahan Sosial Politik Di Mesir.” Jurnal Penelitian 8, no. 1 (2014): 45–70.

Fouda, Farag. “Al-Haqiqah al-Ghaibah.” Kairo: Dar el-Fikri li al-Dirasat wa al-Nasyri wa al-Tauzi (1988).

———. Kebenaran Yang Hilang: Sisi Kelam Praktik Politik Dan Kukuasaan Dalam Sejarah Kaum Muslimin. Translated by Novriantoni. Digital. Jakarta: Democracy Project, 2003.

Hak, Nurul. Rekayasa Sejarah Islam: Daulah Bani Umayyah Di Syiria (4-132 H./660-680 M). Yogyakarta: Idea Press, 2019.

Harimurti, Shubhi Mahmashony. “Seni Pada Masa Pemerintahan Dinasti Abbasiyah Tahun 711–950 Masehi.” Jurnal Kajian Seni 1, no. 2 (2015): 194–204.

Hatina, Meir. “On the Margins of Consensus: The Call to Separate Religion and State in Modern Egypt.” Middle Eastern Studies 36, no. 1 (2000): 35–67.

Jurdi, Syarifuddin. “Gerakan Sosial Islam: Kemunculan, Eskalasi, Pembentukan Blok Politik Dan Tipologi Artikulasi Gerakan.” Jurnal Politik Profetik 1, no. 1 (2013).

Kathir, Ibn. Al-Bidayah Wa an-Nihayah. Damaskus,: Dar al-Maâ’ rifah, n.d.

Marwa. “Usman Bin Affan(Melacak Akar Pemberontakan Dari Isu Nepotisme.” AL-TADABBUR 2, no. 1 (2016): 1–17.

Maulana, Luthfi. “Periodesasi Perkembangan Studi Hadits (Dari Tradisi Lisan/Tulisan Hingga Berbasis Digital).” ESENSIA: Jurnal Ilmu-Ilmu Ushuluddin 17, no. 1 (2016): 111–123.

Medani, Alex. “Pola Hubungan Agama Dan Negara Menurut Farag Fouda Dalam Siyaysah Syar’iyyah.” Al Hurriyah: Jurnal Hukum Islam 2, no. 2 (2018): 115–136.

Musthafa, Adib Khairil. “Studi Kritis Atas Narasi Sejarah Khalifah Mu’awiyah Bin Abu Sufyan Dalam Historiografi Islam.” JUSPI (Jurnal Sejarah Peradaban Islam) 4, no. 2 (2021): 59–71.

Musthafa, Adib Khairil, and Hanik Purwati. “Sejarah Dan Tranformasi Politik Turki: Pergulatan Sekularisme Dan Islamisme.” Jurnal Tamaddun: Jurnal Sejarah dan Kebudayaan Islam 10, no. 1 (2022).

Nelli, Jumni. “Pemikiran Politik Ali Abd Al-Raziq.” An-Nida’ 39, no. 1 (2014): 76–90.

Pulungan, J Suyuthi. “Ide Jamaluddin Al-Afghani, Muhammad Abduh Dan Rasyid Ridha Tentang Negara Dan Pemerintahan Dalam Islam.” Tamaddun: Jurnal Kebudayaan dan Sastra Islam 13, no. 1 (2013).

Rachman, Budhy Munawar. Argumen Islam Untuk Liberalisme. Jakarta: Grasindo, 2010.

Safri, Arif Nuh. “Historisitas Homoseksual Dalam Islam” (n.d.).

Sharakawy, Pakinam El. “Islamic–Secular Hybrid and the Egyptian State.” Journal of Middle Eastern and Islamic Studies (in Asia) 7, no. 1 (2013): 17–58.

Soage, Ana Belén. “Faraj Fawda, or the Cost of Freedom of Expression.” Middle East Review of International Affairs 11, no. 2 (2007): 26–33.

Supian. “Diskursus Pemikiran Politik Islam Dari Era Klasik Hingga Pertengahan: Studi Pemikiran Al-Mawardi Dan Ibn Taimiyyah.” Politea: Jurnal Politik Islam 3, no. 2 (2020): 227–250.

Yoyo, Yoyo. “Tren Pemikiran Intelektual Muslim Kontemporer Di Timur Tengah Pasca-Difitisme 1967.” Jurnal Kawistara 2, no. 3 (2012): 296–307.

Zeidan, David. “Radical Islam in Egypt: A Comparison of Two Groups.” Middle East Review of International Affairs 3, no. 3 (1999): 29–31.

Diterbitkan

2025-10-11

Terbitan

Bagian

Research Article

Cara Mengutip

Menggugat Khilafah Islamiyah: Sejarah Politik Islam dalam Pembacaan Farag Fouda. (2025). Thaqafiyyat : Jurnal Bahasa, Peradaban Dan Informasi Islam, 24(1). https://doi.org/10.14421/thaq.2025.24101