ETIKA KERJA DAN KUALITAS LAYANAN ISLAM TERHADAP KINERJA PERBANKAN PADA PT BANK SYARIAH MANDIRI PROVINSI LAMPUNG
DOI:
https://doi.org/10.14421/EkBis.2018.2.2.1131Keywords:
Work Ethics, Islamic Service Quality, Banking PerformanceAbstract
Performance is the pulse of a company that must get attenton in order to maintain the existence of the company in competing with other companies. This study aims to, (1) the effect of work ethics on banking performance, (2) the effect of the quality of Islamic services on banking performance, and (3) the effect off work ethics and quality o Islamic services at PT. Bank Syariah Mandiri Lampung Province. The approach used is desciptive quantitative. The sampling technique uses purposive sampling. The number of samples is 38 employeees at 4 Bank Syariah Mandiri that is PT Bank Syariah Mandiri Kedaton Kota Bandar Lampung, PT Bank Syariah Mandiri Kalirejo, PT Bank Syariah Mandiri Pringsewu dan PT Bank Syariah Mandiri Kota Metro. The results of the study is (1) the results of the T-test value on work ethics on banking performance has a sig value of 0.017 < 0.05, then work ethics influences the performance at PT Bank Syariah Mandiri Lampung Province, (2) the results off the T-test value the quality of Islamic services on banking performance have a sig value of 0.028 < 0.05 meaning that the quality of Islamic services affects the performance at PT Bank Syariah Mandiri Lampung Province, (3) The results of the F-test sig is 0.000 < 0.05 so that based on the sig value of work ethics and service quality simultaneously inffluence the PT Bank Syariah Mandiri Lampung Province.
Downloads



References
Amaliah, I., Julia, A., & Riani, W. (2013). Pengaruh Nilai Islam terhadap Kinerja Kerja. MIMBAR, Vol. 29, No. 2, hal. 165-174.
Astuti, S. P., Wilasari, W., & Utami, D. E. (2009). Meningkatkan Kualitas Pelayanan di Bank Syariah Penelitian dengan Fuzzy Servqual dan Dimensi Carter. Jurnal Manajemen Bisnis, Vol. 2, No. 1, hal. 47-58.
Bangun, W. 2012. Manajemen Sumber Daya Manusia. Bandung: Erlangga.
Dewi, S. S. & Bawono I. R. (2008). Analisis Pengaruh Etika Kerja Islam Terhadap Sikap Karyawan bagian Akuntansi Dalam Perubahan Organisasi: (Studi Kasus pada Bank Umum Non Syari’ah di Wilayah Eks Karesidenan Banyumas Jawa Tengah). JAAI: Jurnal Akuntansi & Auditing Indonesia, Vol. 12, No.1, hal. 65-78.
Harmoko, H. & Sunaryo, H. (2017). Pengaruh Etika Kerja Islam Dan Kepuasan Kerja Terhadap Kinerja Karyawan (Studi Pada Dinas Pemberdayaan Perempuan dan Perlindungan Anak Kab. Kutai Timur). e-Jurnal Riset Manajemen Prodi Manajemen (e-JRM), Vol. 6, No. 5, hal. 118-132.
Hasibuan, M. S. P. (2006). Manajemen Dasar, Pengertian, dan Masalah, Edisi Revisi. Jakarta: Bumi Aksara.
Hoffman, D. & Bateson, J. E. G. (2001). Services Marketing: Concepts, Strategies, and Cases. Second Edition. South Western College Pub.
Istiqlal, C. H. (2009). Penilaian Kinerja Perbankan Syariah dengan Metode Balanced Scorecard. La_Riba: Jurnal Ekonomi Islam, Vol. 3 No. 2, hal. 167-180.
Kementerian Agama RI. (2017). Al-Qur'an dan Terjemahannya. Jakarta: PT. Syamil Cipta Media.
Kotler, P. & Armstrong, G. (2008). Prinsip-prinsip Pemasaran, Edisi 12, Jilid 1 Jakarta: Erlangga.
Malik, F. (2012). Pengaruh Etika Kerja Islam Dan Manajemen Konflik Terhadap Kinerja Karyawan Bank BNI Syari’ah Cabang Semarang, Skripsi. UIN Walisongo.
Muhammad & Alimin. (2004). Etika & Perlindungan Konsumen dalam Ekonomi Islam. Yogyakarta: BPFE.
Rangkuti, F. (2006). Measuring Customer Satisication: Teknik Mengukur dan Strategi Meningkatkan Kepuasan Pelanggan Plus Analisis PLN JP. Jakarta: Gramedia Pustaka Utama.
Ratminto & Winarsih A. S. (2006). Manajemen Pelayanan. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Rivai, V. (2009). Islamic Human Capital: dari Teori ke Praktik Manajemen Sumber Daya Insani. Jakarta: PT Raja Grafindo Persada.
Rudito, B. & Famiola, M. (2007). Etika Bisnis & Tanggung Jawab Sosial Masyarakat di Indonesia. Bandung: Rekayasa Sains.
Sari, M. & Arwinda, T. (2015). Analisis Balanced Scorecard Sebagai Alat Pengukuran Kinerja Perusahaan (Studi pada PT. Jamsostek Cabang Belawan. Jurnal Riset Akuntansi dan Bisnis, Vol. 15, No. 1, hal. 28-42.
Simamora, H. (2004). Manajemen Sumber Daya Manusia. Yogyakarta: STIE YKPN.
Sinamo, J. H. (2002). Etos Kerja: 21 Etos Kerja Profesional di Era Digital Global. Jakarta: Institut Darma Mahardika.
Supranto, J. (2006). Pengukuran Tingkat Kepuasan Nasabah: untuk Menaikkan Pangsa Pasar. Jakarta: PT. Rineka Cipta.
Sutono & Budiman, F. A. (2009). Pengaruh Kepemimpinan dan Etos Kerja Islami terhadap Kinerja Karyawan di Koperasi Jasa Keuangan Syari’ah Baitul Maal Wat Tamwil di Kecamatan Rembang. Analisis Manajemen, Vol. 4 No. 1, hal. 11-28.
Tasmara, T. (2002). Membudayakan Etos Kerja Islami. Jakarta: Gema Insani Press.
Wirawan. (2009). Evaluasi Kinerja Sumber Daya Manusia Teori Aplikasi dan Penelitian. Jakarta: Salemba Empat.
Wursanto. (2010). Dasar-dasar Ilmu Organisasi. Yogyakarta: Andi.