Hasan bin Sabbah dan Gerakan Pembaharuan (Da’wah Jadidah) Syiah Isma’iliyah Abad XI Masehi
DOI:
https://doi.org/10.14421/panangkaran.2021.0501-01Keywords:
Assassin, Hasan bin Sabbah, Isma’iliyah, Doctrinal Renewal.Abstract
This article discusses the theological renewal initiated with Hasan bin Sabbah in the teachings of Syiah Isma'iliyah after the internal conflict of the Fatimiyah Dynasty. Hasan bin Sabbah with his Assassin Sect revitalises extremely the Isma’iliyah propaganda to streghthen the charisma of Isma’iliyah in Persia. The theological renewal (da’wah jadidah) in Isma’iliyah doctrin was a manifestation of Hasan bin Sabbah’s rejection to the legitimacy of the Abbasid and Seljuq leadership and the Fatimiyah Dynasty. This research is a library research which uses historical analysis methods which include heuristics, verification, interpretation, and historiography. This research found the results (1) The existence of differences in political interests with the old Isma'iliyah tradition encouraged Hasan bin Sabbah to carry out reforms (tajdid) to break political and cultural relations with the Isma'iliyah Fatimiyah association in Egypt. (2) The reformation carried out by Hasan bin Sabbah in Isma'iliyah theology includes the teachings of ta’limiyyah, the Nizar priesthood, ‘ilm zahir dan batin in Islamic teachings, at-ta’wil al-batini, taqiyyah which constructs the extreme character of the Assassin movement, and the continuity of imam mastur.
[Artikel ini bertujuan menganalisis pembaharuan ajaran Hasan bin Sabbah dalam doktrin Syiah Isma’iliyah pasca konflik internal Dinasti Fatimiyah. Hasan bin Sabbah dengan Sekte Assassinnya merevitalisasi propaganda Isma’iliyah secara ekstrim untuk memulihkan kekuatan neo-Isma’iliyah di Persia. Pembaharuan teologis (da’wah jadidah) dalam doktrin Isma’iliyah merupakan manisfetasi penolakan Hasan atas keabsahan kepemimpinan Dinasti Abbasiyah dan Saljuk serta Dinasti Fatimiyah Mesir. Penelitian ini merupakan kajian pustaka (library research) yang menggunakan metode analisis historis yang meliputi heuristik, verifikasi, interpretasi, dan historiografi. Penelitian ini mendapatkan hasil (1) Adanya perbedaan kepentingan politik dengan tradisi Isma’iliyah lama mendorong Hasan bin Sabbah melakukan pembaharuan (tajdid) untuk memutuskan hubungan politik dan kultural dengan perkumpulan Isma’iliyah Fatimiyah di Mesir. (2) Pembaharuan Hasan bin Sabbah dalam doktrin neo-Isma’iliyah meliputi ajaran ta’limiyyah, keimaman Nizar, ‘ilm zahir dan batin dalam ajaran Islam, at-ta’wil al-batini, taqiyyah yang mengkonstruksi karakter gerakan Assassin yang ekstrim, dan kontinuitas imam mastur.]
Downloads
References
‘Abd ar-Rahman al-Badawi. 1997. Maza>hib al-Isla>miyi>n: Mu’tazilah, al-‘Asya>’irah, al-Isma>’iliyyah, al-Qara>mit}ah, wa an-Nas}iriyyah. Beirut: Da>r al-‘Ilmi lil Mala>yi>n.
Al-Hafni, A. M. 2005. Ensiklopedia Golongan, Kelompok, Aliran, Madzhab, Partai dan Gerakan Islam. Jakarta: Grafindo.
Al-Hajjaj, M. bin. 2010. Shahih Muslim. Jakarta: Pustaka As-Sunnah.
Al-Jazari, I. I. A. 2010. al-Ka>mil fi at-Ta>ri>kh. Qa>hirah: Da>r al-Hadis.
Al-Juvaini, ‘Ala ud-Din ‘Ata Malik. 1997. The History of The World Conqueror. UNESCO Publishing.
Al-Mahi, S. D. 2016. Doktrin Syi’ah Imamiah: Mengungkap Ajaran Syi’ah Berdasarkan Kitab-kitab Rujukan Syi’ah. Sukoharjo: Al-Qowam.
Al-Musawi, H. 1996. Mazhab Syi’ah: Asal-Usul dan Keyakinannya. Penerbit Lentera.
Armstrong, K. 2001. Perang Suci: Kisah Detail Perang Salib, Akar Pemicunya, Dan Dampaknya Terhadap Zaman Sekarang. Jakarta: Serambi Ilmu Semesta.
Ash-Shallabi, A. M. 2014. Bangkit dan Runtuhnya Daulah Bani Saljuk. Jakarta Timur: Pustaka Al-Kautsar.
Asy-Syahrastani. 2003. Al-Milal wa al-Nihal: Aliran-aliran Teologi Dalam Sejarah Umat Islam. Surabaya: PT. Bina Ilmu.
Bergreen, L. (2007). Marco Polo: From Venice to Xanadu. New York: Vintage Books A Division of Random Haouse, Inc.
Bernard Lewis. (1971). The Encyclopaedia of Islam. In The Encyclopaedia of Islam. Leiden: E. J. Brill.
Black, A. (2011). The History of Islamic Political Thought. Edinburgh: Edinburgh University Press.
Bosworth, C. E. (1980). Dinasti-dinasti Islam. Jakarta: Penerbit Mizan.
Burman, E. (1987). The Assassins: Ismailites History. Britain: The Aquarian Press.
Daftary, F. 2004. Ismaili Literature; A Bibliography of Sources and Studies. London: I.B. Tauris Publishers.
Dawson, L. L. 2003. Cults and New Religious Movement (L. L. Dawson (ed.). Malden MA: Balckwell Publishing ltd.
Daftary, Farhad. 1990. The Isma’ilis: Their History and Doctrines. New York: Cambridge University.
Daftary, Farhad. 2002. Tradisi-Tradisi Intelektual Islam (F. Daftary (ed.). Jakarta: Penerbit Erlangga.
Ghalib, M. 1965. Ta>rikh ad-Da’wah al-Isma>’iliyyah. Beirut: Da>r al-Andalus.
Gottschalk, L. 2006. Mengerti Sejarah. Jakarta: UI-PRESS.
Hammer, C. J. Von. 1835. The History of The Assassins. London: Smith and Elder, Cornhill.
Haryanto, S. 2015. Sosiologi Agama: Dari Klasik Hingga Post-Modern. Yogyakarta: Ar-Ruzz Media.
Hasan, H. I. 1958. Ta>ri>kh ad-Daulah al-Fa>t}imi>yyah fii Maghrib, wa Misr, wa Su>riya, wa Bila>dil ‘Arab. Misr: Multazamah an-Nasyru wa at-T}ab’u.
Hodgson, M. G. S. 1955. The Secret Order of Assasasin: The Struggle of the Early Nizari Isma’ilis Against The Islamic World. Chicago: Mouton & Co. Publised.
Khaldun, ‘Abd ar-Rahman bin. 1992. Kita>b al-‘Iba>r wa Di>wa>n al-Mubtada> wa al-Khabar fi Ayya>mil ‘Arab wal ‘Ajam wal Barbar. Beirut: Da>r al-Kutub al-‘Ilmiyyah.
Kuntowijoyo. 2013. Pengantar Ilmu Sejarah. Yogyakarta: Tiara Wacana.
Lewis, B. 2009. Assassin Kaum Pembunuh dari Lembah Alamut. Yogyakarta: Haura Pustaka.
Mitha, F. 2001. al-Ghazali and The Ismailis: A Debate of Reason and Authority in Medieval Islam. London: I.B. Taurits Publishers.
Muchtarom, Zaini. 2000. “Konsep Max Weber tentang Kepemimpinan Karismatik”. Jurnal Refleksi. Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah, 2(3).
Mugni, A. S. 1997. Sejarah Kebudayaan Islam di Turki. Jakarta: Logos.
Nasr, S. H. 2009. Intelektual Islam: Teologi, Filsafat dan Gnosis. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Nasr, V. 2007. Kebangkitan Syi’ah; Islam, Konflik dan Masa Depan. Jakaarta Selatan: Diwan.
Pulungan, J. S. 1999. Fiqh Siyasah: Ajaran, Sejarah dan Pemikiran. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada.
Rahman, A. 2013. "Hadis dan Politik Sektarian : Analisis Basis Argumentasi tentang Konsep Ima>mah Menurut Shi>‘ah". Journal of Qur'an and Hadith Studies. 2(1), 105–123.
Rajput, A. M. 2013. Hasan-i-Sabbah: His Life and Thought. United Kingdom: Xlibris LLC.
Sjadzali, M. 2011. Islam dan Tata Negara: Ajaran, Sejarah, dan Pemikiran. Jakarta: UI-Press.
Sjamsudiin, H. 2007. Metodologi Sejarah. Yogyakarta: Ombak.
Syari’ati, A. 1995. Islam Madzhab Pemikiran dan Aksi. Bandung: Penerbit Mizan.
Thabathaba’i, M. H. 1989. Islam Syiah: Asal-Usul dan Perkembangannya. Jakarta: Pustaka Utama Grafiti.
Thaqqusy, M. S. 2015. Bangkit dan Runtuhnya Daulah Fathimiyyah. jakarta Timur: Pustaka al-Kautsar.
Waterson, J. 2008. The Ismaili Assassins A History of Medieval Murder. London: Frontline Books.
Yakin, S. 2017. "Kritik Al-Ghazali Terhadap Aliran Bathiniyah Terkait Konflik Politik Sunni dan Syi’ah di Panggung Sejarah". Jurnal Refleksi. Jakarta: UIN Syarif Hidayatullah, 16(01).
Zahrah, M. A. T.T. Ta>rikh al-Maza|hib al-Islamiyyah fi As-Siya>sah wa al-‘Aqa>’id. Misr: Da>r al-Fikri al-‘Arabiy.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Rahmat Hidayat
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
JURNAL PANANGKARAN disebarluaskan dengan lisensi Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerrivatives 4.0 International License.