Ethics of Using Social Media Based on Religious Values for Students as an Effort to Give Birth to Digital Piety
DOI:
https://doi.org/10.14421/panangkaran.v9i1.3721Keywords:
Social media, Students, Moral values, Role of social media, Use of social mediaAbstract
The use of social media has become an unavoidable phenomenon in everyday life, especially among students. However, along with technological advances, various ethical challenges arise that need to be addressed, especially from the perspective of religious values. This study aims to examine the importance of ethical use of social media based on religious values for students to foster digital piety. This research uses a qualitative approach with a descriptive method. Data were collected by distributing questionnaires and observations to students at Jambi University. The results of this study show that the majority of Jambi University students use social media throughout the day, with many of them considering religious values important in their interactions. A total of 81.8% stated that they consider religious values when choosing content to share on social media, and around 57.6% feel that social media can be a means to strengthen religious values in daily life. Expectations for achieving digital piety in this digital era include expanding da'wah networks through social media, providing training programs on the use of technology, and raising awareness of the impact of online actions.
[
Penggunaan media sosial telah menjadi fenomena yang tidak dapat dihindari dalam kehidupan sehari-hari, terutama di kalangan pelajar. Namun, seiring dengan kemajuan teknologi, muncul berbagai tantangan etika yang perlu disikapi, terutama dari perspektif nilai-nilai agama. Penelitian ini bertujuan untuk mengkaji pentingnya etika penggunaan media sosial berdasarkan nilai-nilai agama bagi mahasiswa untuk menumbuhkan kesalehan digital. Penelitian ini menggunakan pendekatan kualitatif dengan metode deskriptif. Pengumpulan data dilakukan dengan menyebarkan kuesioner dan observasi kepada mahasiswa di Universitas Jambi. Hasil penelitian ini menunjukkan bahwa mayoritas mahasiswa Universitas Jambi menggunakan media sosial sepanjang hari, dengan banyak dari mereka yang menganggap nilai-nilai agama penting dalam interaksi mereka. Sebanyak 81,8% menyatakan bahwa mereka mempertimbangkan nilai-nilai agama ketika memilih konten yang akan dibagikan di media sosial, dan sekitar 57,6% merasa bahwa media sosial dapat menjadi sarana untuk memperkuat nilai-nilai agama dalam kehidupan sehari-hari. Harapan untuk mencapai kesalehan digital di era digital ini antara lain dengan memperluas jaringan dakwah melalui media sosial, menyediakan program pelatihan penggunaan teknologi, dan meningkatkan kesadaran akan dampak dari tindakan online.]
Downloads
References
Administrator. (2020). cimahikota.go.id. Retrieved april 4, 2024, from https://cimahikota.go.id/index.php/halaman/lambang
Aris, M. (2020). Da'wah in the Digital Age: Social Media Opportunities and Challenges. Da'wah and Communication, 6(2), 141-154.
Dasir, M. (2018). Implementation of Religious Values in Islamic Religious Education and Ethics at the High School / Vocational Level Curriculum 2013. Bandung: PT Remaja Rosdakarya.
Desnelita, A. Y. (2023). Technological determinism: the impact of technology on the development of society. Journal of Technology and Information Technology, 10(1), 1-10.
Djaali. (2020). Educational Research Methodology. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.
Fajrussalam, A., Farhatunnisa, R., Realistiya, R., & Rosyani, F. (2023). Dakwah Digital dan Penguatan Nilai Islam di Era Media Sosial. Jurnal Komunikasi Islam, 13(1), 1–18.
Fajrussalam, F. R. (2023). Islamic Da'wah in the Digital Age: Social Media Opportunities and Challenges. Journal of Da'wah and Communication, 9(1), 1-18.
Febrianty, R. (2020). The Urgency of Digital Literacy in the Age of Digital Transformation. Journal of Education and Culture, 24(1), 1-10.
Ma’ajidah, N., Anshori, M., & Haryanto, A. (2023). Nilai-nilai Etika dalam Penggunaan Media Sosial Perspektif Islam. Tarikhuna: Jurnal Sejarah dan Peradaban Islam, 5(1), 45–58.
Maslan, M., Mardianto, I., & Nasution, R. (2023). Pendidikan Etika Bermedia Sosial dalam Perspektif Islam: Mencegah Dosa Jariyah dan Meraih Pahala Jariyah di Era Digital. Ittishol: Jurnal Komunikasi dan Dakwah, 21(1), 89–102.
Muis, A. M. (2021). Islamic Digital Communication Ethics: Qur'anic and Hadith Perspectives. Journal of Ulumul Qur'an, 23(2), 525-542.
Rusli, M. R. (2021). Integration of Information and Communication Technology in Islamic Religious Education Learning. Journal of Islamic Education, 18(1), 61-76.
Rusli, S. (2021). Etika Komunikasi di Era Digital: Perspektif Islam. Jakarta: Kencana.
Rusli. (2021). Pendidikan Karakter dan Tantangan Perkembangan Teknologi Digital. Pustaka Pendidikan.
Sari, D. A. K., & Nopita, S. (2023). Analisis Pengaruh Literasi Digital terhadap Nilai-nilai Etika Berdigital pada Mahasiswa Pendidikan Agama Islam di IAIN Syakh Abdurrahman Siddik Bangka Belitung. Journal of Research and Thought on Islamic Education (JRTIE), 6(2), 155–168.
Setiawan, I., Fadloli, Chalim, A., & Amalia, A. R. (2025). Etika Digital dalam Perspektif Pendidikan Agama Islam. Al Iman: Jurnal Keislaman dan Kemasyarakatan, 9(1), 1–15.
Wahyuni, A. (2022). Pemanfaatan Media Sosial untuk Dakwah Digital di Kalangan Mahasiswa. Jurnal Dakwah dan Komunikasi, 5(2), 145–160.
Wahyuni, D. A. (2022). Da'wah Islam Through Instagram: Strategies and Challenges. Scientific Journal of Da'wah and Communication, 8(1), 1-18.
We Are Social. (2023). Digital 2023: Indonesia. https://wearesocial.com
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2025 Aulia Tasha Z. M.

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
JURNAL PANANGKARAN disebarluaskan dengan lisensi Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerrivatives 4.0 International License.
Abstract Viewed = 268 times
|
PDF downloaded = 345 times







