Pembuatan Simulasi Perang Zaman Pertengahan dengan Metode Pose to Pose Menggunakan Software Blender

Authors

  • Annisa Rizkiana Putri Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Seta Murdha Pamungkas Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Ikhwata Andy Pratama Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Naila Nahdiyah Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Cahya Wulandari Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Juniardi Nur Fadilah Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang
  • Fresy Nugroho Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim Malang

DOI:

https://doi.org/10.14421/jiska.2021.61-01

Abstract

The animating process is a process in making animation. Many animations seem less clear in delivering messages to the audience. This is because the images and motion of the animation are less real. In making animations, methods are needed to produce quality movements. The method of making animated motions varies depending on the animation pattern you want to create. This research will discuss the Pose to Pose method and will be implemented in the process of making 3D animation that tells the second crusade. The process of warfare involving many people will be in this animation. This method is used in basic human movements in the story. So that the animation looks more real. In making this animation utilizing Blender software starting from the initial stage of manufacture to completion.

References

Affandi, Y., Satia Nuryanto, N., Mahendra, E., & Eka Setiawan, S. (2019). Implementasi Metode Pose to Pose dalam Pembuatan Animasi 2D Gerakan Ruku’ Shalat. Respati, 14(1), 12–16.

Broomhall, C. (2016, February). 3-D (three dimensions or three-dimensional). WhatIs.Com. https://whatis.techtarget.com/definition/3-D-three-dimensions-or-three-dimensional

Firdaus, F. (2019). Simulasi gerak hewan burung menggunakan metode pose to pose dalam pembuatan animasi 3D dalam surat Al-Fill. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Hendrianto, G. (2018). Penciptaan Animasi “Upload” Dengan Teknik Animasi Digital 2D. Journal of Animation and Games Studies, 3(2), 185–220. https://doi.org/10.24821/jags.v3i2.1858

Mahardika, A., & Destiana, H. (2014). Animasi Interaktif Pembelajaran Pengenalan Hewan Dan Alat Transportasi Untuk Siswa Taman Kanak - Kanak. Jurnal Pilar Nusa Mandiri, 10(1), 100–111.

Mariana, Y. (2017). Film Animasi 3D Jurnalis Sindo. Jurnal Seni Design Dan Budaya, 2(1), 18–26.

Nainggolan, H. (2017). Perancangan Animasi Wayang Pandawa Lima Dalam Lakon Pilkada dengan Menggunakan Metode Pose to Pose. Majalah Ilmiah Informasi Dan Teknologi Ilmiah (INTI), 5(1), 64–69.

Prasetya, D. R. (2013). Analisis Pengelolaan Pengaduan Masyarakat Dalam Rangka Pelayanan Publik (Studi Pada Dinas Komunikasi Dan Informatika Kota Malang). Jurnal Administrasi Publik (JAP), 2(1), 1151–1158.

Purwanto, I. H., Qodarsih, L., Majid, F. H., & Syamrahmarini, K. A. (2019). Implementasi Pose To Pose pada Simulasi Gerak Panda Berjalan Dengan Teknik Frame By Frame. Jurnal Explore STMIK Mataram, 9(1), 43–46. https://doi.org/10.35200/explore.v9i1.164

Salmon, S. F., Tulenan, V., & A. Sugiarso, B. (2017). Penggunaan Metode Pose to Pose dalam Pembuatan Animasi 3D Tarian Minahasa Maengket. Jurnal Teknik Informatika, 12(1), 1–9. https://doi.org/10.35793/jti.12.1.2017.17867

Simamora, P. R., & Zega, S. A. (2019). PERANCANGAN 3D MODELING DAN VFX WATER SIMULATION DALAM ANIMASI 3D BERJUDUL “BLUE & FLASH.” Journal of Applied Multimedia and Networking (JAMN), 3(2), 2548–6853.

Suparni. (2016). Metode Pembelajaran Membaca Doa Berbasis Multimedia Untuk Anak Usia Dini. IJSE - Indonesian Journal on Software Engineering, 2(1), 57–63.

Syahfitri, Y. (2011). Teknik Film Animasi Dalam Dunia Komputer. Jurnal SAINTIKOM, 10(3), 213–217.

Tangngareng, T. (2017). PERANG SALIB Telaah Historis dan Eksistensinya. Rihlah: Jurnal Sejarah Dan Kebudayaan, 5(1), 54–63. https://doi.org/10.24252/RIHLAH.V5I1.3183

Waeo, V., Lumenta, A. S. M., & A. Sugiarso, B. A. (2016). Implementasi Gerakan Manusia Pada Animasi 3D Dengan Menggunakan Menggunakan Metode Pose to pose. Jurnal Teknik Informatika, 9(1), 1–8. https://doi.org/10.35793/jti.9.1.2016.14641

Wildy, U. A. (2018). Animating Karakter pada Film Animasi 3D Perjalanan Rempah - Rempah. https://doi.org/10.5281/ZENODO.1321334

Downloads

Published

2021-01-20

How to Cite

Putri, A. R., Pamungkas, S. M., Pratama, I. A., Nahdiyah, N., Wulandari, C., Fadilah, J. N., & Nugroho, F. (2021). Pembuatan Simulasi Perang Zaman Pertengahan dengan Metode Pose to Pose Menggunakan Software Blender. JISKA (Jurnal Informatika Sunan Kalijaga), 6(1), 1–8. https://doi.org/10.14421/jiska.2021.61-01

Most read articles by the same author(s)