KONSEP MᾹQᾹṢID AL-SYᾹRĪAH MENURUT ṬᾹHᾹ JᾹBIR AL-‘ALWᾹNĪ

Authors

  • Chasnak Najidah Universitas Islam Negeri Sunan Kalijaga

DOI:

https://doi.org/10.14421/ahwal.2016.09101

Keywords:

maqāṣid al-syarī'ah, Ṭāhā Jābir al-‘Alwānī, al-maqāṣid al-‘ulyā al-ḥākimah.

Abstract

One discourse which is receiving considerable attention from scholars of Islam is about the objectives of Islamic law (maqasid al-shari'ah). Taha Jabir al-'Alwānī as one reviewer of Maqasid al-shari'ah contemporary formulate the concept of maqasid al-shari'ah different from previous scholars. This article describes the concept of maqasid al-shari'ah by Taha Jabir al-'Alwānī. According to him, there are three levels of hierarchical of Maqasid al-Sharia. The highest value of maqasid al-shari'ah says is what he describes as al-Maqasid al-'ulyā al-Hakimah (intentions of the highest shari'ah and a legal basis), which consists of three main elements, namely al-Tawhid ( Onesess of God), al-Tazkiyah (purification) and al-'umrān (prosperity). The position of the second al-shari'ah Maqasid are universal values such as justice, freedom, and equality. While the third position is the formulation of the previous scholars regarding maqasid al-shari'ah consisting of arūriyyat, ājiyyāt, and tasīniyyāt. In terms of methodological, Taha Jabir al-'Alwānī basing the new system for Maqasid al-syarī'ahnya on the methods of al-jam'u Baina al-qirā'atain, a reading of the two entities: the revelation of God and the universe. With this basis, he argues that the maqasid al-shari'ah formulations are qa'ī, so it can be a reference to the scholars in solving the problems of contemporary law.

 

[Salah satu diskursus yang mendapat perhatian cukup besar dari para akademisi Islam adalah seputar tujuan-tujuan hukum islam  (maqāṣid al-syarī'ah). Ṭāhā Jābir al-‘Alwānī sebagai salah satu ulama pengkaji maqāṣid asy-syarī’ahkontemporer merumuskan konsep maqāṣid asy-syarī’ahyang berbeda dari ulama sebelumnya. Artikel ini mendeskripsikan konsep maqāṣid asy-syarī’ahmenurut Ṭāhā Jābir al-‘Alwānī. Menurutnya, ada tiga tingkatan hierarkis maqāṣid al-syarī'ah. Nilai tertinggi maqāṣid asy-syarī’ahmenurutnya adalah apa yang disebutnya sebagai al-maqāṣid al-‘ulyā al-ḥākimah (maksud-maksud syari’at yang tertinggi dan menjadi landasan hukum) yang terdiri dari tiga unsur pokok, yaitu al-tauḥīd (pengesaan Allah), al-tazkiyah (penyucian) dan al-‘umrān (pemakmuran). Posisi maqāṣid asy-syarī’ah kedua yaitu nilai-nilai universal seperti keadilan, kebebasan, dan persamaan. Sementara posisi ketiga adalah rumusan ulama terdahulu mengenai maqāṣid asy-syarī’ahyang terdiri dari ḍarūriyyat, ḥājiyyāt, dan taḥsīniyyāt. Dari segi metodologis, Ṭāhā Jābir al-‘Alwānī mendasarkan sistem baru maqāṣid al-syarī'ahnya pada metode al-jam’u baina al-qirā’atain, yaitu sebuah pembacaan terhadap dua entitas: wahyu Allah dan alam semesta. Dengan dasar inilah, ia berpendapat bahwa maqāṣid asy-syarī’ahrumusannya bersifat qaṭ’ī, sehingga dapat menjadi rujukan para ulama dalam menyelesaikan problematika hukum kontemporer.]

References

‘Alwānī, Ṭāhā Jābir al-, Al-Jam’u baina al-Qirā’atain, Qirā’at al-Wahy waQirā’at al-Kaun, Kairo: Maktabah al-Syurūq al-Dauliyyah, 2006.

______, al-Tauhīd wa al-Tazkiyyah wa al-Umrān, Beirut: Dar al-Hadi, 2003.

______, Qaḍāyā Islāmiyyah Mu’āṣirah Maqāṣid asy-Syarī’ah, Beirūt: Dār al-Hādī, 2001.

‘Alwani, Zainab, Murâja’ât fî Taṭawwur al-Manhaj al-Maqâshidiy ‘inda al-Mu’ashirîn, al-Ma’had al-‘Âlamiy li al-Fikr al-Islāmi, tt.

‘Āsyūr, Muhammad Ṭahir Ibn Maqāṣid asy-Syarī’ah al-Islamiyyah, Tunisia:Maktabah al-Istiqāmah, 1944.

‘Audah, Jāser, Maqāṣid asy-syarī’ahas Philosophy of Islamic Law: A SystemApproach, (London, Washington: IIIT, 2008.

______, “Dawarān al-Aḥkām al-Shar’iyyah Ma’a Maqāṣidihī Wujūdan wa‘Adaman: Dirāsah ‘Uṣūliyyah Naqdiah TaṭbīÏqiyyah (Change of StatutesAccording to Their Purposes: A Methodological, Critical and Applied Study)” Master of Jurisprudence diss., Islamic American University, 2004.

Dāraini, Fathi al-, Al-Fiqh al-Islām al-Muqāran Ma’a al-Mażahib Damsyik:Dār al-Kitāb al-Hadīts, 1979.

Hayati, Nilda, “Tafsir Maqāṣidī, Telaah Pemikiran Ṭāhā Jābir al-‘AlwānīTerhadap Ayat-ayat Riddah,” skripsi Fakultas Ushuluddin dan Pemikiran Islam UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta, 2014.

Jauziyyah, Ibnu Qayyim Al-, I’lāmu al-Muwāqi’īn li Rabbi al-‘Ālamīn, juz 1,Beirut: Dārul Jail, 1981.

Malkāwī, Fatḥī Ḥasan, Manżūmah al-Qiyam al-‘Ulyā: al-Tauḥīd al-Tazkiyyah wa al-‘Umrān, Herndon, Virginia: al-Ma’had al-‘Alamī li al-Fikr al-Islāmī, 2013.

Mawardi, Ahmad Imam, Fiqh Minoritas: Fiqh al-Aqalliyāt dan Evolusi TeoriMaqaṣid Syari’ah dari Konsep ke Pendekatan, Yogyakarta: LkiS, 2012.

Musṭāfā , Ibrāhīm dkk., al-Mu’jam al-Wasīṭ, Teheran: al-Maktabah alIlmiyyah, 1973.

Munawwir, Ahmad Warson, Kamus Al-Munawwir Arab-Indonesia,Yogyakarta: Pustaka Progresif, 1997.

Raisūnī, Ahmad al-, Muḥāḍarāt fi Maqāṣid asy-Syarī’ah, Mesir: Dār al-Kalimah, 2010.

______, Nażariyyat al-Maqāṣid ‘ind al-Imam asy-Syaṭibī, Ma’had ‘Alami li al-Fikr al-Islamī, 1995.

Syāṭibī, Abu Ishāq al-, al-Muwāfaqāt, Beirut: Dār al-Kutub al-‘Ilmiyyah, 2000.

Yūbī, Sa’d bin Ahmad bin Ahmad Mas’ūd al-, asy-Syarī’ah al-Islāmiyyah wa‘Alāqatuhā bi al-Adillah al-Syar’iyyah, Beirut: Dār al-Hijrah, 1998.

Zaydān, ‘Abd al-Karīm, al-Madkhal li Dirāsah asy-Syari’āh al-Islāmiyyah, Beirūt:Muassasah Risālah, 1976.

http://alwani.org

http://satriabajahikam.blogspot.com

http://iiit.org

http://www.alukah.net

Downloads

Published

2017-03-01

Issue

Section

Article

How to Cite

KONSEP MᾹQᾹṢID AL-SYᾹRĪAH MENURUT ṬᾹHᾹ JᾹBIR AL-‘ALWᾹNĪ. (2017). Al-Ahwal: Jurnal Hukum Keluarga Islam, 9(1), 1-11. https://doi.org/10.14421/ahwal.2016.09101

Similar Articles

1-10 of 198

You may also start an advanced similarity search for this article.