Laying the Groundwork for a Fatwa on Autism and Marriage: A Conceptual and Legal Exploration in the Malaysian Context

Authors

  • Mohd Akram Dato' Dahaman@Dahlan School of Language, Civilisation and Philosophy, Universiti Utara Malaysia, Malaysia https://orcid.org/0000-0003-3654-6059
  • Basri Ibrahim Faculty of Islamic Studies, Kolej Universiti Islam Perlis/ Faculty of Contemporary Islamic Studies, Universiti Sultan Zainab Abidin (UNISZA), Malaysia https://orcid.org/0009-0008-3311-2486
  • Rafidah Mohamad Cusairi School of Language, Civilisation and Philosophy, Universiti Utara Malaysia, Malaysia

DOI:

https://doi.org/10.14421/ahwal.2025.18107

Keywords:

Marriage of autistic person, autism, legal capacity impediments, equal rights, Malaysian context

Abstract

As individuals with autism mature, they eventually reach the age for marriage, influenced by biological desires or cultural practices. In Islamic jurisprudence, autism is linked to the concept of `awarid ahliyyah (legal capacity impediments), which refers to obstacles to legal capacity, whether due to natural conditions such as insanity, idiocy, or forgetfulness, or from human factors like ignorance." In the context of the marriage of an autistic person, it is fundamentally subject to the essential pillars of marriage itself. Meanwhile, from the point of view of Islamic family law in Malaysia, it is fundamentally subject to the acts and enactments applied to normal Muslim. The research, utilizing descriptive, inductive, and deductive thematic analysis of library data, concludes that the marriage of an autistic individual is valid, though it may not be ideal, as it fulfills the essential pillar of marriage. In the Malaysian context, Islamic family law applies the same rules to autistic individuals as it does to others, requiring medical expert opinions to assess cognitive capacity. Thus, the opinion of medical experts is crucial in determining the type of autism and the individual’s cognitive capacity. If autism does not impair cognitive ability, autistic individuals can form households like any other couple. This aligns with the objectives of the 2007 Disabled Persons Policy, which ensures equal rights and opportunities for the disabled to participate fully in society.

[Ketika individu dengan autisme tumbuh dewasa, mereka akan mencapai usia pernikahan, baik karena dorongan biologis maupun praktik budaya. Dalam kerangka hukum Islam, autisme sering dikaitkan dengan konsep ʿawāriḍ al-ahliyyah, yaitu hambatan terhadap kelayakan atau keabsahan seseorang untuk bertindak secara hukum, baik disebabkan oleh faktor alami seperti kegilaan, kebodohan, atau lupa, maupun oleh faktor manusia seperti ketidaktahuan. Dalam konteks pernikahan individu autistik, penilaiannya tetap bergantung pada rukun nikah itu sendiri. Dari perspektif hukum keluarga Islam di Malaysia, status pernikahan tersebut pada dasarnya tunduk pada undang-undang dan peraturan yang berlaku bagi individu Muslim pada umumnya. Kajian ini menggunakan metode analisis tematik secara deskriptif, induktif, dan deduktif terhadap data kepustakaan. Pernikahan individu autistik sah secara hukum Islam, meskipun mungkin tidak ideal, karena tetap memenuhi rukun dasar pernikahan. Dalam konteks Malaysia, hukum keluarga Islam memberlakukan ketentuan yang sama terhadap individu autistik seperti terhadap individu lainnya, dengan syarat adanya pendapat dari ahli medis untuk menilai kemampuan kognitif mereka. Oleh karena itu, pandangan ahli medis sangat penting dalam menentukan jenis autisme dan tingkat kemampuan kognitif seseorang. Apabila autisme tidak memengaruhi kemampuan kognitif, maka individu autistik berhak dan mampu membangun rumah tangga seperti pasangan lainnya. Hal ini sejalan dengan tujuan Kebijakan Penyandang Disabilitas 2007, yang menjamin hak dan kesempatan yang sama bagi penyandang disabilitas untuk berpartisipasi secara penuh dalam masyarakat.]

References

Akta Undang-Undang Keluarga Islam (Wilayah Persekutuan) 1984 (Akta 303).

Akta Orang Kurang Upaya 2008 (Akta 685).

Enakmen Undang-Undang Keluarga Islam (Perlis) 2006 [Pindaan 2008).

Dasar Orang Kurang Upaya 2007.

Ab. Rahman, Azman et al., Fiqh Ibadah Orang Kelainan Upaya. Nilai: Universiti Sains Islam Malaysia, 2015.

Al-Bugha, Mustafa dan Rakan-Rakan. Al-Fiqah al-Manhaji ala al-Mazhab al-Imam al-Syafi. Damsyik: Dar al-Qalam, 1987.

Harian Metro, 15 April 2018, diurl https://www.hmetro.com.my/sihat/2018/04/330789/autismemasalah-paling-popular dicapai pada 11 Mac 2020.

Abu Dawud, Abu Dawud bin Sulaiman. Sunan Abi Dawud. Dar al-Risalah al-‘Alamiyyah, 2009.

Ahmad bin Hanbal. Musnad Ahmad. Http://www.alislam.com, n.d.

al-Albani, Muhammad Nasir al-Din. Da‘if Abi Dawud. al-Kuwait: Mu’assasah Ghirasy Li al-Nasyri, 1423.

---. Irwa’ al-Ghalil. Beirut: al-Maktab al-Islami, 1985.

---. Sahih Abi Dawud. al-Kuwait: Mu’asassah Ghirasy li al-Nasyri, 2002.

---. Sahih al-Jami’. Beirut: al-Maktab al-Islami, n.d.

---. Silsilah al-Ahadis al-Sahihah. al-Riyad: Maktabah al-Ma’arif, n.d.

---. Sahih al-Targhib Wa al-Tarhib. al-Riyad: Maktabah al-Ma’arif, n.d.

---. Silsilah al-Ahadith al-Da’ifah wa al-Mawdu‘ah. Al-Riyad: Dar al-Ma‘arif, 1992.

al-Baihaqi, Abu Bakar Muhammad bin al-Husain. al-Sunan al-Kubra. Haidarab: Majlis Da’irah al-Ma’arif al-Nizamiyyah, 1344H.

Al-Zuhayli, Muhammad. Mawsu‘ah al-Fiqh al-Islami al-Mu’asir. Jil. 1. Dimasyq: Dar al-Maktabi, 2007.

Berita Harian, https://www.bharian.com.my/berita/nasional/2023/01/1049098/pindaan-akta-oku-2008-dijangka-dibentang-jun-nancy, dicapai pada 28 Mac 2023.

Ibn Khuzaimah, Muhammad bin Ishaq. (1970). Sahih Ibn Khuzaimah. Beirut: al-Maktab al-Islami.

Ibn Majah, Abu Abdillah Muhammad bin Yazid. Sunan Ibn Majah. Dar al-Risalah al-‘Alamiyyah, 2004.

Kamus Dewan Bahasa dan Pustaka. Kuala Lumpur: Dewan Bahasa dan Pustaka, 2007.

Kusrin, Zuliza Mohd., & Yaakub, Z. "KEPERLUAN SOP KHUSUS UNTUK TAHANAN DAN PENYIASATAN INDIVIDU AUTISME." Al-Irsyad: Journal Of Islamic and Contemporary Issues 5, no. 1 (2020): 179-187.

Kusrin, Zuliza Mohd, Samuri, M. A. A., Ali, M. M., & Sham, F. M. (2020). "INTERVENSI INDIVIDU DENGAN AUTISME BERKAITAN TINGKAH LAKU SEKSUAL." MANU Jurnal Pusat Penataran Ilmu dan Bahasa (PPIB) 31, no. 1 (2020): 121-137.

Kusrin, Zuliza Mohd., Samuri, M. A. A., Ali, M. M., Sham, F. M., & Arifin, M. S. (2019). "INDIVIDU AUTISME DAN PERLAKUAN MELANGGAR UNDANG-UNDANG." Kanun: Jurnal Undang-Undang Malaysia 31, no. 2 (2019): 219-237.

Kusrin, Zuliza Mohd et. al. "CADANGAN PROSEDUR OPERASI STANDARD (SOP) TANGKAPAN DAN TAHANAN INDIVIDU AUTISME UNTUK PEGAWAI PENGUATKUASA AGAMA (PPA) DI MALAYSIA." Journal of Contemporary Islamic Law 7, no. 1 (2022): 52-61.

Manalu, A. P., Ramayanti, I., & Arsyad, K. H. M. (2013). Faktor-Faktor Kejadian Penyakit Autisme Anak di Bina Autis Mandiri Palembang. Syifa' MEDIKA: Jurnal Kedokteran dan Kesehatan, 4(1), 16-21.

Ibrahim, Mohd Azim Hakimin, Ahmad, Khader & Abdullah, Mustafa et. al. "AUTISTIK DARI PERSPEKTIF UNDANG-UNDANG DAN HUKUM ISLAM". Journal of Quran Sunnah Education and Special Needs, 6(2022): pp.47-64.

Mohamad Razif. "Fiqh Dan Penyelesaian Isu Autisme," Bayan Linnas Siri Ke - 150 (2018), Https://Muftiwp.Gov.My/, accessed 16 Feb 2023.

Nurjannah, Penyandang. "AUTISME SEBAGAI SUBJEK HUKUM DALAM KONTEKS TAKLIF". SHIBGHAH: Journal of Muslim Societies, 2, no. 2(2020): 171-187.

Razhiyah, K. A. Apa Itu Autisme? Kuala Lumpur: PTS Professional Publishing Sdn. Bhd., 2008.

Toran, Hasnah. Autisme: Panduan Ibu Bapa. Lunas, Kedah: Penerbitan Riyad, 2017.

Zaidan, Abd al-Karim. Usul al-Fiqh. Beirut: Mu’assasah al-Risalah, 1987.

Downloads

Published

2025-06-30

Issue

Section

Article

How to Cite

Laying the Groundwork for a Fatwa on Autism and Marriage: A Conceptual and Legal Exploration in the Malaysian Context. (2025). Al-Ahwal: Jurnal Hukum Keluarga Islam, 18(1), 123-138. https://doi.org/10.14421/ahwal.2025.18107

Similar Articles

21-30 of 174

You may also start an advanced similarity search for this article.