Eksplorasi Etnomatematika Pada Menara Pandang Teratai Purwokerto

Main Article Content

Dhea Ika Felisa
Raekha Azka

Abstract

Purwokerto Lotus View Tower is a new icon of Banyumas Regency located in West Purwokerto area. This research aims to explore ethnomathematics and examine more deeply the mathematical concepts in the Purwokerto Lotus View Tower. The research method used is descriptive qualitative research method with ethnographic approach. Data collection techniques in this research are in the form of literature study, direct observation, and documentation. The results showed that there are elements of ethnomathematics or mathematical concepts in the Purwokerto Lotus View Tower, namely lines, angles, flat buildings, space buildings, and congruence. The elements of mathematics or ethnomathematics concepts contained in the Menara Pandang Teratai Puewokerto can be used as a source of mathematics learning so that the learning process is more interactive and meaningful in the form of introducing the concept of elements of lines, angles, flat buildings, spaces, and congruence.

Downloads

Download data is not yet available.

Article Details

Section
Articles

References

Antia, V., & Suparni. (2022). Matematika Realistik : Eksplorasi Jajanan Pasar Yogyakarta Untuk Mengajarkan Materi Geometri. Journal in Mathematics Education, 2(2808–0777), 143–151. https://doi.org/10.14421/quadratic.2023.031-02

Anugrah, A. (2022). Pesona Menara Pandang Teratai, Ikon Wisata Baru Kota Purwokerto. Purwokerto: iNews Purwokerto. Retrieved from https://purwokerto.inews.id/read/176849/pesona-menara-pandang-teratai-ikon-wisata-baru-kota-purwokerto

As’ari, A. R., Tohir, M., Valentino, E., Imron, Z., & Taufiq, I. (2017). Matematika. In Matematika (4th ed.). Pusat Kurikulum dan Perbukuan, Balitbang, Kemendikbud. https://doi.org/10.1556/9789634548591

Darmayasa, J. B., W, W., & Mulyana, T. (2019). Ethnomathematics: Predicting the Average Height of the Bali Mula Ancestors using Linear Regression. JIPM (Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika), 8(1), 1. https://doi.org/10.25273/jipm.v8i1.3863

Fioiani, A. D. (2022). Pembelajaran 3. Geometri. In Kemendikbudristek. https://doi.org/10.3917/pls.532.0015

Handayani, S. (2016). Studi Kasus: Konsepsi Siswa Terhadap Segitiga Siku-Siku di Kelas VIII SMP. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, 1(1), 332–339.

Juliansyah, N., Herlinda, & Theodora, B. D. (2021). Perancangan Aplikasi Edukasi Menghitung Luas Dan Keliling Bangun Datar Berbasis Android. Semnas Ristek (Seminar Nasional Riset Dan Inovasi Teknologi), 5(1), 397–403. http://proceeding.unindra.ac.id/index.php/semnasristek/article/view/4927/835

Kinanti, K. W., Pitana, T. S., & Yuliani, S. (2017). Gedung Seni Dan Budaya Banyumas Dengan Pendekatan Lokalitas Di Purwokerto. Arsitektura, 13(2). https://doi.org/10.20961/arst.v13i2.15644

Kuswidi, I., Lestari, D. F., Arfinanti, N., & Azka, R. (2021). Eksplorasi Etnomatematika pada Permainan Tradisional Layangan (Pemahaman Materi Bangun Datar Layang-Layang dan Pengembangan Karakter). Jurnal Pengembangan Pembelajaran Matematika, 3(2), 129–137. https://doi.org/10.14421/jppm.2021.32.129-137

Mulyatna, F., Karim, A., & Wiratomo, Y. (2022). Eksplorasi Kembali Etnomatematika Pada Jajanan Pasar Di Daerah Cileungsi. Jurnal Cartesian (Jurnal Pendidikan Matematika), 1(2), 76–84. https://doi.org/10.33752/cartesian.v1i2.2477

Muyassaroh, I., & Dewi, P. (2021). Etnomatematika: Strategi Melahirkan Generasi Literat Matematika Melalui Budaya Lokal Yogyakarta. Jurnal Dikoda, 2(1), 1–12. http://jurnal.pelitabangsa.ac.id/index.php/JPGSD/article/view/810

Ni’am, M. K., Saputra, I., Muttaqin, U., Faridh, A., & Fahmy, R. (2023). Eksplorasi Etnomatematika Pada Jembatan Lengkung Pekalongan Peninggalan Belanda. Quadratic: Journal of Inovation and Technology in Mathematics and Mathematics Education, 3(2), 54–60. https://doi.org/10.14421/quadratic.2023.032-03

Nugraha, A. N. C., & Muhtadi, A. (2015). Pengembangan Multimedia Pembelajaran Matematika Pada Materi Bangun Ruang Sisi Datar Untuk Siswa Smp Kelas Viii. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 2(1), 16–31. https://doi.org/10.21831/tp.v2i1.5201

Putri, L. S., & Pujiastuti, H. (2021). Analisis Kesulitan Siswa Kelas V Sekolah Dasar dalam Menyelesaikan Soal Cerita pada Materi Bangun Ruang. Terampil: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 8(1), 65–74. https://doi.org/10.58578/masaliq.v3i6.1578

Rahmat, E., Mei, M. F., & Meke, K. P. (2021). Eksplorasi Konsep-Konsep Etnomatematika Pada Rumah Adat 'Keda Nua Pu’u Nida" Desa Watunggere. Jurnal Pendidikan Matematika Universitas Flores, 4(2), 152–161.

Saputra, E., Mirsa, R., Yanti, P. D., Wulandari, & Husna, A. (2022). EKSPLORASI ETNOMATEMATIKA PADA ARSITEKTUR RUMOH ACEH Universitas Malikussaleh , Lhokseumawe , Indonesia Abstrak PENDAHULUAN Kebudayaan tidak bisa terlepas dari kehidupan manusia , karena dalam aktivitas hidup keseharian manusia hampir selalu melibatkan di. AKSIOMA: Jurnal Program Studi Pendidikan Matematika, 11(1), 703–717. https://doi.org/http://dx.doi.org/10.24127/ajpm.v11i1.4751

Sari, M. P., Kusuma, A., Hidayatullah, B., Sirodj, R. A., & Afgani, M. W. (2023). Penggunaan Metode Etnografi dalam Penelitian Sosial. Jurnal Pendidikan Sains Dan Komputer, 3(1), 84–90. https://doi.org/10.47709/jpsk.v3i01.1956

Sinaga, W., Parhusip, B. H., Tarigan, R., & Sitepu, S. (2021). Perkembangan Matematika Dalam Filsafat dan Aliran Formalisme Yang Terkandung Dalam Filsafat Matematika [The Development of Mathematics in Philosophy and the School of Formalism Contained in Mathematical Philosophy]. SEPREN: Journal of Mathematics Education and Applied, 02(02), 17–22.

Tohir, M. (2017). Penguatan Konsep Garis dan Sudut.

Wahyudi, W., & Putra, A. (2022). Systematics Literature Review: Eksplorasi Etnomatematika Pada Aktivitas Masyarakat. Jurnal Lebesgue : Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika Dan Statistika, 3(1), 173–185. https://doi.org/10.46306/lb.v3i1.110

Wardani, G. V., & Budiarto, M. T. (2022). Etnomatematika : Konsep Matematika pada Budaya Tulungagung. MATHEdunesa, 11(1), 210–218. https://doi.org/10.26740/mathedunesa.v11n1.p210-218

Wicaksono, W. M. (2022). Menara Pandang Teratai Purwokerto Ikon Harmoni Lintas Agama. Purwokerto: Kompas. Retrieved from https://www.kompas.id/baca/humaniora/2022/04/27/menara-pandang-teratai-purwokerto-ikon-harmoni-lintas-agama

Wikipedia. (2022). Menara Pandang Teratai Purwokerto. Wikipedia. Retrieved from https://id.wikipedia.org/wiki/Menara_Pandang_Teratai_Purwokerto#Lihat_pula

Wulandari, I. M., & Anugraheni, I. (2021). Pengembangan Media Komik Matematika Berbasis Visual Pada Materi Kerucut danTabung di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Wahana Pendidikan, 7(2), 269–277. https://doi.org/10.5281/zenodo.4683023

Yuningsih, N., Nursuprianah, I., & Manfaat, B. (2021). Eksplorasi Etnomatematika pada Rancang Bangun Rumah Adat Lengkong. Jurnal Riset Pendidikan Matematika Jakarta, 3(1), 1–13. https://doi.org/10.21009/jrpmj.v3i1.19517