Menanamkan Akhlaq Mahmudah Kepada Siswa Melalui Pembelajaran Matematika
DOI:
https://doi.org/10.14421/al-bidayah.v1i2.8967Keywords:
mahmudah akhlaq, mathematics, mathematics learningAbstract
Artikel ini bertujuan untuk memaparkan langkah-langkah yang dapat ditempuh untuk menanamkan akhlaq mahmudah kepada siswa dalam pembelajaran matematika, Matematika yang memiliki obyek kajian yang abstrak seringkali menjadi kendala tersendiri bagi guru untuk mengembangkan kemampuan aktif siswa, Padahal sebenarnya dalam pembelajaran matematika, guru dapat mengembangkan dan menanamkan berbagai bentuk sikap positif seperti kejujuran, ketelitian, hemat, percaya diri, bertanggungjawab, kerja sama dan gotong royong, Proses penanaman berbagai bentuk akhlaq tersebut juga dapat melalui berbagai cara, antara lain melalui bahan materi matematika yang sedang disampaikan guru atau pemberian makna (sikap terpuji) dalam obyek kajian matematika, kemudian guru menyampaikan bentuk akhlak mahmudah secara langsung kepada siswa, dan juga dapat melalui penggunaan metode pembelajaran matematika di dalam kelas.
Downloads
References
Abdusyakir, Ketika Kyai Mengajar Matematika, Malang: UIN-Malang Press, 2007.
Harefa, Andreas, Menjadi Manusia Pembelajar (On Becoming A Learner); Pemberdayaan Diri, Transformasi Organisasi dan Masyarakat Lewat Proses Pembelajaran, Jakana: Kompas, 2003.
Ilyas, Yunahar, Kuliah Akhlaq, Yogyakarta: LPPI, 2005.
Partanto, Pius A, dan Al Barry, M, Dahlan, Kamus Istilah Populer, Surabaya: Arkaloka, 1994.
Permendiknas RI No 22 Tahun 2006 tentang Standar lsi untuk Satuan Pendidikan Dasar dan Menengah, Jakarta: Depdiknas, 2006.
Pusat Kurikulum, Kurikulum 2004: Standar Kompetensi Matematika
Mata Pelajaran Matematika SD & MI Jakarta: Depdiknas, 2004.
Suherman, Erman dan Udin S, Winaputra, Materi Pokok: Strategi Pembelajaran Matematika, Jakarta: Universitas Terbuka Departemen Pendidikan dan Kebudayaan, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Jurnal Al Bidayah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors hold and retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Al-Bidayah: jurnal pendidikan dasar Islam is openly accessible which means that all available content is freely accessible at no charge, either to the user or to his or her agency.
Users who are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or submit to the full text of the article should not seek permission from publishers or authors first with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.