Fa'āliyah Tatbīq al-Wasīlah al-Filmu al-Kartūnī bī Istikhdām al-Sabbūrah al-Tafā'uliyyah lī Tarqiyyah Mahārah al-Istimā' wa al-Kalām li Ṭullāb al-Fal al-Sāmin fī al-Madrasah al-Mutawasițah al-Islāmiyyah al-Hukūmiyyah 1 Lamongan
Efektivitas Penerapan Media Film Kartun Berbasis Papan Tulis Interaktif untuk Meningkatkan Mahārah al-Istimā' dan Kalām Siswa Kelas VIII di MTsN 1 Lamongan
DOI:
https://doi.org/10.14421/almahara.2024.0102-11Keywords:
Cartoon Film, Interactive Whiteboard, Mahārah al-Istimā' and Kalām, فلم الكرتوني, السبورة التفاعلية, مهارة الاستماع والكلامAbstract
Media is one component that can stimulate students' learning process to encourage the teaching and learning process. The role of the media is solely to assist teachers in teaching. This research uses quantitative research with a one-group pretest post-test experimental method, which is used to measure the effectiveness of cartoon film media using an interactive whiteboard to increase mahārah al-istimā' and kalām. The sample in this research was students in class VIII F MTs Negeri 1 Lamongan, totaling 32 students. Data collection techniques are carried out by conducting observations, interviews, tests and documentation. The results of this research indicate that the use of interactive whiteboard-based cartoon film media is quite effective in increasing the mahārah al-istimā' and kalām of class VIII F MTs Negeri 1 Lamongan students, with the mahārah al-istimā' pretest results getting a score of 55.4167 and a kalām pretest score of 52.9844 to a mahārah al-istimā' post-test of 86.1250 and a kalām post-test of 85.0125. Moreover, the results of the N-gain test show a value for mahārah al-istimā' 68.2384 and mahārah kalām 67.3120. This shows that using interactive whiteboard media based on cartoon films is quite effective in improving students' listening and speaking skills in class VIII F MTsN 1 Lamongan.
Keywords: Cartoon Film, Interactive Whiteboard, Mahārah al-Istimā' and Kalām
Downloads
References
Andayani. “Wawancara Guru Bahasa Arab.” Lamongan 06 Maret, 2024.
Arsyad, Azhar. Media Pembelajaran. Jakarta: PT RajaGrafindo Persada, 2011.
Asyrofi, Syamsuddin. Model, Strategi Dan Permainan Edukatif Dalam Pembelajaran Bahasa Arab. Yogyakarta: Aura Pustaka, 2014.
Aurellia, Suci Cahya. “Wawancara Siswa Kelas 8F.” Lamongan 06 Maret, 2024.
Evelyn. “Wawancara Siswa Kelas 8F.” Lamongan 06 Maret, 2024.
Fajri, Shafrul. “Empat Pilar Penting Dalam Bahasa Arab - FITK.” Fitk.Uin-Malang. Last modified 2020. Accessed December 14, 2023. https://fitk.uin-malang.ac.id/empat-pilar-penting-dalam-bahasa-arab/.
Fathoni, Muhamad. “PEMBELAJARAN MAHARAH ISTIMA’.” Jurnal Ihtimam 1, no. 1 (June 1, 2018). https://journal.staimsyk.ac.id/index.php/ihtimam/article/view/162.
Gemilang, Damar, and Hastuti Listiana. “Teaching Media in the Teaching of Arabic Language/ Media Pembelajaran Dalam Pembelajaran Bahasa Arab.” ATHLA : Journal of Arabic Teaching, Linguistic and Literature 1, no. 1 (2020): 49–64.
Gunarti, Tri Tami. “Pengembangan Media Pembelajaran Bahasa Arab Berbasis Audio Visual Untuk Meningkatkan Maharah Istima’ Pada Siswa-Siswi Madrasah Ibtidaiyah.” Awwaliyah: Jurnal Pendidikan Guru Madrasah Ibtidaiyah 3, no. 2 (2020): 122–129. http://ejournal.iai-tabah.ac.id/index.php/awaliyah/article/view/598.
Hamalik, Oemar. Media Pendidikan. Bandung: PT. Citra Andily Bakti, 1989.
Hamid, A, and U Baharuddin. Mengukur Kemampuan Bahasa Arab. Malang: UIN Malang Press, 2010.
Hasan, Adtman A, and Umi Baroroh. “PENGEMBANGAN MEDIA PEMBELAJARAN BAHASA ARAB MELALUI APLIKASI VIDEOSCRIBE DALAM MENINGKATKAN MOTIVASI BELAJAR SISWA.” Lisanuna 9, no. 2 (2019): 140–155.
Hermawan, Acep. Metodologi Pembelajaran Bahasa Arab. Bandung: PT Remaja Rosdakarya, 2011.
Hidayah, A, R. A Pradipta, and R Bherta. “MEMBUAT FILM KARTUN ASAL MULA DUSUN DURIAN MENGGUNAKAN ADOBE FLASH CS6.” JTIM: Jurnal Teknik Informatika Mahakarya 2, no. 1 (2019): 9–20.
Hosnan, M. Pendekatan Saintifik Dan Kontekstual Dalam Pembelajaran Abad 21. Jakarta: Ghalia Indonesia, 2016.
Kuswoyo. “Konsep Dasar Pembelajaran Maharah Al Kalam.” sekolah tinggi agama islam Nahdatul Ulama (STAINU) madiun 04, no. 01 (2017): 1–6.
Lisefti Fatimah, Euis, Yuyun Yulianingsih, and Syam’iyah. “Kemandirian Anak Usia Dini Dengan Penggunaan Media Film Animasi ‘Nussa Dan Rara.’” Murhum : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini (December 31, 2020): 74–83. https://murhum.ppjpaud.org/index.php/murhum/article/view/10.
Munadi, Yudhi. Media Pembelajaran: Sebuah Pendekatan Baru. Jakarta: Gaung Persada Press, 2008.
Mutmainna, Misnah Maannahali, and Susiawati. “Efektivitas Penggunaan Media Video Kartun Terhadap Pembelajaran Isim Bahasa Arab Siswa Kelas Vii Mts Negeri Pinrang.” Jurnal Universiitas Negeri Makassar 2, no. 6 (2020): 27–80. http://eprints.unm.ac.id/19116/.
Nuha, Ulin. “Metodologi Super Efektif Pembelajaran Bahasa Arab.” Jogjakarta; Diva Pres (2012): 27–264.
Nur, Chamdar. “Efektivitas Penggunaan Media Film Kartun Terhadap Peningkatan Maharah Al-Kalam Peserta Didik.” DIWAN : Jurnal Bahasa Arab dan Sastra Arab 5, no. 1 (2019): 92–105.
Prastiwi, Eka Yuni. Pengaruh Penggunaan Media Film Kartun Terhadap Perkembangan Bahasa Pada Anak Usia 5-6 Tahun. Journal of Chemical Information and Modeling. Vol. 53, 2013.
Purba, Nadilah Adha, and Khoirul Jamil. “Penggunaan Media Gambar Untuk Meningkatkan Penguasaan Kosa Kata Pembelajaran Bahasa Arab Di Pesantren Moderen Ta’dib Al-Syakirin Kelas VII.” Journal of Education Research 4, no. 3 (August 11, 2023): 1259–1264. https://jer.or.id/index.php/jer/article/view/335.
Putri, Weni Tria Anugrah. “Penggunaan Film Kartun Untuk Meningkatkan Keterampilan Menyimak Bercerita Di Sekolah Dasar.” Jurnal Fakultas Keguruan Ilmu Pendidikan Universitas Negeri Surabaya (2013): 1.
Rindawati, Try, Lily Thamrin, and Lusi. “PENGGUNAAN MEDIA AUDIO VISUAL FILM KARTUN DALAM PEMBELAJARAN KOSAKATA BAHASA MANDARIN PADA SISWA SD LKIA.” Journal Tunas Bangsa 9, no. 1 (2022): 1–10.
Sadiman, Arief. Media Pendidikan, Pengertian, Pengembangandan Pemanfaatannya. Jakarta: Raja grafindopersada, 1993.
Soeparno. Media Pengajaran Bahasa. Yogyakarta: IntanPariwara, 1998.
Sugiyono. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, Dan R&D. Bandung: CV Alfabeta, 2017.
Syagif, Ahmad. “PARADIGMA PEMBELAJARAN BAHASA ARAB DI ERA SOCIETY 5.0.” FiTUA: Jurnal Studi Islam 3, no. 2 (January 7, 2023): 134–144.https://ejournal.stitbima.ac.id/index.php/fitua/article/view/407.
Tucker, Kristine. “Kekurangan Papan Tulis Interaktif - Sinonim.” Classroom-Synonym-Com. Accessed December 10, 2023. https://classroom-synonym-com.translate.goog/disadvantages-interactive-whiteboards-5969798.html?_x_tr_sl=en&_x_tr_tl=id&_x_tr_hl=id&_x_tr_pto=tc.
Wahyuningsih, Erni, Syindi Oktaviani Tolinggi, and R. Umi Baroroh. “Pendekatan Humanistik Melalui Permainan Edukatif Bahasa Dalam Pembelajaran Bahasa Arab Di Sekolah Islam Terpadu.” Maharaat: Jurnal Pendidikan Bahasa Arab 4, no. 1 (November 17, 2021): 17–43. https://journal.umy.ac.id/index.php/maharat/article/view/12437.
“Papan Tulis Interaktif.” Accessed December 9, 2023. https://p2k.stekom.ac.id/ensiklopedia/Papan_tulis_interaktif.