Parental Guidance for Instilling Independence in Worship of Early Childhood in Bungbaruh Kadur Pamekasan

Authors

  • Abd Rosyid UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta
  • Suyadi Suyadi UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta

DOI:

https://doi.org/10.14421/joyced.2022.21-04

Keywords:

guidance, independence, worship

Abstract

Worship guidance is explanation parents, or teachers give to their children to know the relationship between humans and God. This research aims to describe the guidance of parents in instilling independence in children's worship. The method used is descriptive qualitative. The research results show that parents use various strategies, namely exemplary, habituation and advice. Parents seek these multiple strategies to instill religious independence. Some parents have not fully implemented it, so the level of maturity is not optimal. Parents should be a good mirror for them. The implication is that it is easier for children to understand if given real examples, not just advice and prohibitions. An activity will belong to the child, and the child will understand what should be done.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abidin, Z. (2020). Fiqh Ibadah. Deepublish.

Adhani, D. N. (2019). Peran Orang Tua terhadap anak usia dini (usia 2 tahun) yang mengalami Picky Eater. Aulad : Journal on Early Childhood, 2(1), 38–43. https://doi.org/10.31004/aulad.v2i1.18

Anggraeni, A. D. (2017). Kompetensi Kepribadian Guru Membentuk Kemandirian Anak Usia Dini (Studi Kasus di TK Mutiara, Tapos Depok). AWLADY : Jurnal Pendidikan Anak, 3(2), 28. https://doi.org/10.24235/awlady.v3i2.1529

Basri, H. (1996). No Title Remaja Berkualitas Problematika Remaja dan Solusinya. Pustaka Pelajar.

Beti Septiara, Nina Tisnawati, G. (2022). PERAN GURU MELATIH KEMANDIRIAN SOSIAL ANAK USIA DINI Universitas Muhammadiyah Metro , lampung , Indonesia . Tujuan dari penelitian ini yakni peran guru dalam menumbuhkan kemandirian anak melalui pengajaran yang sering kali dilakukan oleh guru terhadap pes. 19–32.

Chairilsyah, D. (2019). Analisis Kemandirian Anak Usia Dini. Paud Lectura, 3(2), 1–9. http://proceedings.kopertais4.or.id/index.php/ancoms/article/view/68

Danauwiyah, N. M., & Dimyati, D. (2021). Kemandirian Anak Usia Dini di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Obsesi : Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 6(2), 588–600. https://doi.org/10.31004/obsesi.v6i2.994

Haiatin, C. (2010). No Title Bimbingan dan Konseling. Sekolah Tinggi Agama Islam.

Hamang, N. (2015). Fikih Islam dan metode pembelajarannya (thaharah, ibadah dan keluarga muslim). Universitas Muhammadiyah Parepare Press.

Hurlock, E. B. (1993). No Title Perkembangan Anak Jilid 2. Terjemahan oleh Thandrasa. PT. Erlangga.

Inten, D. N. (2017). Penanaman Kejujuran Pada Anak Dalam Keluarga. FamilyEdu, 3(1).

Kartono, K. (1985). No Title Bimbingan dan Dasar-dasar Pelaksanaannya. Rajawali.

Mahmudy, A., & Bakhruddin, M. (2018). Pengaruh Pola Asuh Orang Tua Terhadap Kemandirian Ibadah Shalat Fardhu Siswa Kelas VII SMP Muhammadiyah Surabaya. Jurnal Pendidikan Islam, 7(1). http://103.114.35.30/index.php/Tadarus/article/view/1631

Moleong, L.J. (2011). No Title Metodologi Penelitian Kualitatif Edisi Revisi. Bandung: PT. Remaja Rosdakarya. PT. Remaja Rosdakarya.

Moleong, Lexy J. (2011). Metodologi Penelitian Kualitatif Edisi Revisi.

Munawwaroh, A. (2019). Keteladanan Sebagai Metode Pendidikan Karakter. Jurnal Penelitian Pendidikan Islam, 7(2), 141. https://doi.org/10.36667/jppi.v7i2.363

Pangastuti, R., Pratiwi, F., Fahyuni, A., & Kammariyati, K. (2020). Pengaruh Pendampingan Orangtua Terhadap Kemandirian dan Tanggung Jawab Anak Selama Belajar dari Rumah. JECED : Journal of Early Childhood Education and Development, 2(2), 132–146. https://doi.org/10.15642/jeced.v2i2.727

Pratiwi, N. D. (2017). Kemitraan Sekolah Dan Orang Tua Dalam Penanaman Kedisplinan Ibadah Siswa Sma Negeri 5 Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Agama Islam, 13(2), 145–156. https://doi.org/10.14421/jpai.2016.132-02

Purwanti, E., & Haerudin, D. A. (2020). Implementasi Pendidikan Karakter Terhadap Anak Usia Dini Melalui Pembiasaan dan Keteladanan. ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 8(2), 260. https://doi.org/10.21043/thufula.v8i2.8429

Rizkyani, F., Adriany, V., & Syaodih, E. (2020). Kemandirian Anak Usia Dini Menurut Pandangan Guru Dan Orang Tua. Edukid, 16(2), 121–129. https://doi.org/10.17509/edukid.v16i2.19805

Rosfinda, K., Maku, M., & Bakti, P. C. (2022). Perbedaan Perkembangan Kemandirian Anak Usia Dini di Tinjau dari Status Ibu yang Bekerja di Luar Rumah dan Tidak Bekerja di Luar Rumah. 6, 838–842.

Sa’diyah, R. (2017). Pentingnya Melatih Kemandirian Anak. Kordinat: Jurnal Komunikasi Antar Perguruan Tinggi Agama Islam, 16(1), 31–46. https://doi.org/10.15408/kordinat.v16i1.6453

Zain, A. (2020). Strategi Penanaman Toleransi Beragama Anak Usia Dini. PAUD Lectura: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 4(01), 97–111. https://doi.org/10.31849/paud-lectura.v4i01.4987

Downloads

Published

2022-06-03

How to Cite

Abd Rosyid, & Suyadi, S. (2022). Parental Guidance for Instilling Independence in Worship of Early Childhood in Bungbaruh Kadur Pamekasan. JOYCED: Journal of Early Childhood Education, 2(1), 39–49. https://doi.org/10.14421/joyced.2022.21-04