The Practice of Reciting Asmā` al-Ḥusnā in Weekly Ḥalaqa

Abdul Wachid Luthfi
* Institut Ilmu al-Qur'an an-Nur

DOI: https://doi.org/10.14421/livinghadis.2020.2335

Abstract


The practice of reciting asmā`ul-ḥusnā by certain groups is in most cases intended to be a form of afterlife-oriented worship. Seeing the practice more closely, as practiced by the customer of the Bank Wakaf Mikro this article argues that the practice indeed has in itself a formal-substantive part, that is the recitation of asmā`ul-ḥusnā. It also at the same time argues that the very practice serves as a means to generate social/cultural benefit for the performers. Furthermore, the practice observed in this research also finds its root on the prophetic hadith and thus a practice of living hadith. It shows that there has been a transmission and transformation of the hadith in both the text and content that results in, among others, the practice of reciting asmā`ul-ḥusnā by certain groups in a greatly varying ways


Keywords


Asmā`ul-Ḥusnā; Ḥalaqa; Bank Wakaf Mikro; Living Hadith; Afterlife-Oriented; Worldly-Life-Oriented

Full Text:

PDF

References


Abd Rahman, R. (2011). Memahami Esensi Asmaul Husna dalam Alqur’an (Implementasinya Sebagai Ibadah dalam Kehidupan). Jurnal Adabiyah, 11(2), 150–165.

Afrizal. (2014). Metode penelitian kualitatif: Sebuah upaya mendukung penggunaan penelitian kualitatif dalam berbagai disiplin ilmu. Yogyakarta: PT Raja Grafindo Persada.

Al-Azhari. (2001). Tahdzib al-Lughah, (Bairut: Dar al-Fikr, 2001), Juz 4. Bairut: Dar al-Fikr.

Alwien, I., Ridha,. (2018). Sop & Som LKM Syariah - Bank Wakaf Mikro. Jakarta: Laznas BSM Umat.

Amin, D. (2000). Islam dan kebudayaan Jawa. Yogyakarta: Gama Media.

Anwar, M. K. (2015). Living Hadis. Farabi: Journal of Ushuluddin & Islamic Thought, 12, 72–86.

Ardimen, A. (2018). Pengembangan Kepribadian Konselor Berbasis Asmaul Husna dalam Pelayanan Konseling. Hisbah: Jurnal Bimbingan Konseling dan Dakwah Islam, 15(2), 102–115.

Bukhari, I. (1987). Shahih al-Bukhari, kitab Da’awat, bab Lillahi Miata Isman, (Juz 5). Bairut: Dar Ibnu Katsir.

Ensiklopedia Bebas Multibahasa [Https://id.wiktionary.org]. (2020, Juni 6).

Fahmi, A. Z. (2020). Wawancara dengan Supervisor Bank Wakaf Mikro.

Febriyani, F. (2018). Peran pembacaan asmaul husna dalam pembelajaran fiqih di Madrasah Aliyah Negeri Sidoarjo.

Firdaus, A. (2019). Pembiasaan Membaca Asmaul Husna Dalam Menanamkan Pengetahuan Keagamaan Pada Anak. Jurnal Al-Amin: Kajian Pendidikan dan Sosial Kemasyarakatan, 4(2), 115–136.

Hariati, L. (2020, Juni 5). Wawancara dengan Nasabah Bank Wakaf Mikro.

Huda, A. N. (2020). Keserasian Penyebutan Asmaul Husna Dalam Al-Qur’an.

Juminem. (2020, Juni 5). Wawancara dengan Bank Wakaf Mikro.

Lubis, S. H. (2011). Menggairakan Perjalanan Halaqah. Yogyakarta: Pro-U Media.

Lutfi, A. W. (2020, Juni 2). Wawancara dengan Manager Bank Wakaf Mikro.

Mubarok, M. H. (2019). Studi Living Quran, Pembacaan Rutinan Asmaul Husna di Padepokan Tawangsari Tulungagung.

Munawwir, A. W. (1997). Al-Munawwir: Kamus Arab—Indonesia. Surabaya: Pustaka Progresif.

Nasikin, S. dan H. M. (2013). Pendidikan Agama Islam dan Budi Pekerti. Jakarta: Erlangga.

Nasional, P. B. D. P. (2005). Kamus Besar Bahasa Indonesia,. Jakarta: Balai Pustaka.

Nawawi, I. (2009). Al-Adzkar. Jakarta: Widjaya.

Nindito, S. (2013). Fenomenologi Alfred Schutz: Studi tentang Konstruksi Makna dan Realitas dalam Ilmu Sosial.

O’dea, T. F. (2006). Sosiologi Agama, Terj. Tim Yasogama,. Jakarta: Rajadrafindo Persada.

Pujiastuti, T. (2020). Wawancara dengan Nasabah Bank Wakaf Mikro.

Qudsy, S. Z. (2016). Living Hadis: Genealogi, Teori, dan Aplikasi. Jurnal Living Hadis, 1(1), 177–196.

Rahajeng, D. F. (2017). Pengaruh Pengamalan Dzikir Asmaa-ul Husna terhadap Peningkatan Kinerja Karyawan pada Industri Manufaktur di Yogyakarta Tahun 2016. JURNAL AL-QARDH, 2(2), 81–93.

Rasmanah, M. (2011). Pendekatan Halaqah dalam Konseling Islam. Wardah, 12(1), 55–69.

Sari, E. K. (2020). Wawancara dengan Ketua Pengurus Bank Wakaf Mikro.

Suminah. (2020). Wawancara dengan Nasabah Bank Wakaf Mikro.

Suprayogo, I. (2003). Tobroni, Metodologi Penelitian Sosial-Agama. Cetakan ke-2,. Bandung: Remmaja Rosdakarya.

Suryadilaga, M. A. (2006). Metodologi Penelitian Hadis. Yogyakarta: Pokja Akademik UIN Sunan Kalijaga.

Widiastuti, R. (2020). Wawancara dengan Nasabah Bank Wakaf Mikro.

Qudsy, S. Z., & Dewi, S. K. (2018). Living Hadis: Praktik, Resepsi, Teks dan Transmisi. Yogyakarta: Q-Media.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


Copyright (c) 2020 Abdul Wachid Luthfi

Creative Commons License
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.

 

Indexed By:

 

 

 

 

Jurnal Living Hadis

ISSN 2528-7567  |   E-ISSN 2548-4761

Accredited by Director General of Research and Development Research and Development of the Ministry of Research, Technology and Higher Education of the Republic of Indonesia. Decree No: 36/E/KPT/2019

 

Creative Commons License

This work is licensed under 
a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International(CC BY-NC-SA 4.0).