Sastra Arab dan Disabilitas: Pendekatan Ekspresif terhadap Puisi “al-Marsiyyah” Karya al-Ma’arri

Main Article Content

Tatik Mariyatut Tasnimah

Abstract

Surrounding factors, both the internal and external, always have a significant impact on a literary work. The most considerable external factor on literary works is the author himself, especially if he/she experiences a physical disorder with psychological implications. Such conditions can certainly give characteristics to the literary work. Al-Ma‘arri, who since his childhood suffered blindness, grew up to be a pessimistic person, always feeling isolated. This sadness led to deep contemplation of life, expressed in the poem "al-Marsiyyah" (Lamentations). This study aims to answer the question of what is the effect of al-Ma‘arri's disability on his thoughts contained in the poem? This study uses the expressive theory of literature that views literature as an expression of the inner world of the author. From this it can be seen that the disability carried by al-Ma‘arri has made him a pessimistic person, influencing his thoughts and views on life. This research found some philosophical ideas of al-Ma‘arri, such as the concepts of life and death, joy and sorrow, and the treatment of the universe.

[Karya sastra tidak bisa lepas dari faktor yang melingkupi, baik itu faktor internal maupun eksternal. Faktor eksternal yang paling besar pengaruhnya terhadap karya sastra adalah faktor pengarang, terlebih bila pengarang mengalami gangguan fisik yang berimplikasi pada psikologisnya. Kondisi seperti ini bisa dipastikan memberikan karakteristik pada karya sastra itu. Al-Ma‘arri yang sejak masa kanak-kanak mengalami kebutaan, tumbuh menjadi pribadi yang pesimistis dan merasa terkucil. Pesimismenya melahirkan perenungan yang dalam terhadap kehidupan dan dituangkan dalam bentuk puisi “al-Marsiyyah” (Ratapan). Penelitian ini bertujuan menjawab pertanyaan: bagaimanakah pengaruh disabilitas al-Ma‘arri terhadap pemikirannya yang tertuang dalam puisi “al-Marsiyyah”? Penelitian ini menggunakan teori ekspresif sastra yang memandang karya sastra sebagai ekspresi batin pengarang. Penelitian ini menemukan beberapa pemikiran filosofis al-Ma‘arri, antara lain konsep tentang hidup dan mati, tentang suka dan duka dan tentang perlakuan terhadap alam semesta dipengaruhi oleh kondisi disabilitasnya.]

Downloads

Download data is not yet available.
Abstract Viewed = 1850 times
PDF downloaded = 1340 times


Article Details

How to Cite
Tasnimah, T. M. (2019). Sastra Arab dan Disabilitas: Pendekatan Ekspresif terhadap Puisi “al-Marsiyyah” Karya al-Ma’arri. INKLUSI, 6(1), 1–24. https://doi.org/10.14421/ijds.060101
Section
Articles

References

Abayat, L. (2017). ’Anāṣir asy-Syi‘r. Diambil 1 April 2019, dari موضوع website: https://mawdoo3.com/عناصر_الشعر

Abd, Y. A. (2005). Hājis al-Maut wa al-Khulūd ‘inda Abī al-‘Alā` al-Ma’arri (Saqṭu’z-Zand Anmūżajan). Majallatu Jāi’ati Bābil al-‘Ulūm al-Insāniyyah, 10(1), 153–165.

Abdullah, A. M. (2017). Syi’riyyatu al-Ȋqā’ fī Dāliyati Abī al-‘Alā` al-Ma’arri. Majallah Kulliyyah at-Tarbiyah al-Asāsiyyah lil ‘Ulūm at-Tarbawiyyah wal Insāniyyah, 32, 871–887.

Abdu’r-Rahman, ‘Aisyah (Bintu’sy-Syati’). (1998). Ma‘a Abi al-‘Ala’ fī Riḥlati Ḥayātihi. Kairo: Daru’l-Ma’arif.

‘Aqqad, A. M. al-. (1967). Raj’atu Abi al-‘Ala.’ Beirut: Daru’l-Kitab al-‘Arabiy.

Dahmani, A.-R. (2014). Al-Fi’lu at-Ta’bīri fī Dāliyati Abi al-‘Ala` al-Ma’arri “Da’atu’l-Mauti Raqdatun” al-lati Yurŝī fīhā Faqīhan Hanafiyyan Muqārabah Tadāwuliyah. Hauliyyat al-Mukhbir, 2, 99–120.

Daidiy, A.-F. ad-. (2006). Al-Khayāl al-Ḥarakiy fi`l-Adab an-Naqdiy. Kairo: al-Haiah al-Misriyyah al-‘Āmmah li`l-Kuttāb.

Endraswara, S. (2008). Metodologi penelitian sastra. Niaga Swadaya.

Halim, A.-L. A. (2005). Kitābāt fi`n-Naqd. Kairo: ad-Dar al-Misriyyah al-Lubnaniyyah.

Husein, T. (1937). Tajdīdu Żikrā Abi’l-‘Ala.’ Kairo: Maṭba’atu Ma’ārif.

Husein, T. (1998). Ma’a Abī al-‘Alā` fī Sijnih. Kairo: Dar al-Ma’arif.

Husein, T. (2007). Şautu Abī al-‘Alā`. Kairo: Dar al-Mada li as-Saqafah wa an-Nasyr.

Jundiy, M. S. al-. (1992). Al-Jāmi’ fī Akhbāri Abi’l-‘Alā’ al-Ma’arri waāśārihi (Vol. 1). Beirut: Dār Ŝādir.

Khanariy, A. K. (2001). Maśādiru Ŝaqāfati Abi al-‘Ala’ al-Ma’arri. Kairo: ad-Dār as-Ŝaqāfiyyah li’n-Nasyr.

Ma’arri, A. al-‘Ala al-. (1957). Siqṭu az-Zand. Beirut: Daru Beirut.

mlynxqualey. (2015, Maret 24). Syrian Poet Al-Ma’arri: Through the Lens of Disability Studies. Diambil 2 April 2019, dari ArabLit website: https://arablit.org/2015/03/24/syrian-poet-al-maarri-through-the-lens-of-disability-studies/

Nada, T. (1991). al-Adab al-Muqāran. Beirut: Dar an-Nahda.

Rasafi, M. ar-. (2004). ‘Alā Bābi Sijni Abī al-‘Ala`. Kairo: Dar as-Sada li as-Saqāfah wa an-Nasyr.

Syayib, A. asy-. (2006). Uṣūl an-Naqd al-Adabiy. Kairo: Maktabah an-Nahḍah al-Miṣriyyah.

Taibi, H. at-. (2005). Rasāilu Abī al-‘Alā` al-Ma’arri. Beirut: Dar al-Ma’arifah.

Tasnimah, T. M. (2009). Konsep-konsep Metafisik dalam Risālatu’l-Ghufrān Karya Abu al-‘Ala’ al-Ma’arri (973-1057 M) (Analisis Resepsi).

Taum, Y. Y. (1997). Pengantar teori sastera: ekspresivisme, strukturalisme, pascastrukturalisme, sosiologi, resepsi. Penerbit Nusa Indah.

Tuwaijiri, A. al-A. bin A. al-Muhsin at-. (2005). Aba al-‘Ala`…Dhajara ar-Rakbu min ‘Anā`i aṭ-Ţarīq. Beirut: Dār as-Sāqī.

Ukasyah, R. J. (2011). Ru`yatu`l-‘Ālam ‘inda al-Ma’arri: Qirā`ah Uslūbiyyah Lidāliyatihi. Majallah Jāmi’atu`l-Qurā li’ulūmi`l-Lugāt wa Ādābuhā, 5, 39–96.

Wellek, R., & Warren, A. (1993). Teori kesusastraan. Gramedia Pustaka Utama.