Bacaan Alquran Orang dengan Hambatan Bicara Perspektif Kelisanan Alquran
Main Article Content
Abstract
This article discusses the reading of the Quran by those having speech impediments. This topic has yet to be studied in the study of persons with disabilities and in the study of the Koran. Reading the Quran is an important part a Muslim’s life, including people with speech impediments. Using the analytical-descriptive method, the study answers the question what is the position of people with speech impediments in the context of reading the Qur'an properly and correctly? This article argues that the readings of people with speech impediments should be accepted, not as a rukhsah, as they have their own way of reading based on the oral side of the Qur'an. This article redefines the reading of the Quran and criticizes the standardization of good and correct reading of the Quran which has neglected the condition of people with speech impediments. As an oral text, the reading of the Koran is based on the voice of the reader, not on the clarity of the sound of the letters.
Artikel ini membahas bacaan Alquran bagi orang dengan hambatan bicara, dengan menggunakan perspektif kelisanan Alquran. Topik ini masih luput dikaji dalam kajian penyandang disabilitas maupun kajian Alquran. Padahal, membaca Alquran menjadi bagian penting dalam kehidupan seorang muslim, termasuk orang dengan hambatan bicara. Menggunakan metode deskripsi-analitis, kajian menjawab pertanyaan bagaimana kedudukan orang dengan hambatan bicara dalam konteks membaca Alquran dengan baik dan benar? Melalui deskripsi dan analisis terhadap bacaan Alquran, artikel ini menyimpulkan bahwa bacaan orang dengan hambatan bicara yang sebelumnya dipandang sebagai bacaan yang mendapat rukhsah atau functional reception, mempunyai cara baca tersendiri dengan berlandaskan pada sisi kelisanan Alquran. Artikel ini melakukan redefinisi terhadap bacaan Alquran dan mengkritik standarisasi bacaan Alquran yang baik dan benar yang telah mengabaikan kondisi orang-orang dengan hambatan bicara. Sebagai teks lisan, bacaan Alquran berdasarkan suara pembacanya, bukan pada kejelasan bunyi huruf-hurufnya.
Downloads


Article Details

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
* Author(s) are the copyrigth holder(s) of their published articles and to retain publishing rights without restrictions.
References
Al-Azami, M. M. (2003). The History of the Qur’anic Text: From Revelation to Compilation: A Comparative Study with the Old and New Testaments (1st Edition). UK Islamic Academy.
Al-Jabiri, M. A. (2008). Fahm Al-Qur’an Al-Hakim. Dar Al-Nashr Al-Maghribiyah.
Al-Kawwaz, M. K. (2002). Kalam Allah: Al-Janib al-Syafahi min al-Zahirah Al-Qur’aniyyah. Dar Al-Saqi.
Al-Maraghi, A. M. (1974). Tafsir Al-Maraghi (Vol. 30). Dar al-Fikr.
Al-Qaththan, M. K. (1998). Mabahis fi Ulumil Qur’an. Maktabah Wahbah.
Ash-Shabuni, M. A. (t.t.). Safwah Al-Tafasir (Vol. 3). Dar al-Fikr.
As-Suyuthi. (1983). Al-Ashbah wa Al-Nazair (Vol. 1). Dar al-Kutub.
As-Suyuthi. (2007). Al-Itqan fi Ulum Al-Qur’an. Muasasah Ar-Risalah Nasyirun.
Az-Zarkasyi, B. M. bin A. (2007). AL-Burhan fi ’Ulum al-Qur’an. Dar al-Kutub al-’Ilmiyah.
Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa. (2018). Kamus Besar Bahasa Indonesia. Badan Pengembangan dan Pembinaan Bahasa Kementrian Pendidikan dan Kebudayaan.
Chaer, A. (1994). Linguistik Umum. Rineka Cipta.
Dalman. (2013). Keterampilan Membaca. Raja Grafindo Persada.
Darwasa, M. I. (2000). At-Tafsir Al-Hadith. Dar Al-Gharb Al-Islami.
Denny, F. M. (1989). Qur’ān Recitation: A Tradition of Oral Performance and Transmission. Oral Tradition, 4(1–2), 5–26. https://hdl.handle.net/10355/65410
Esack, F. (2005). The Qur an: A User’s Guide. Oneworld Publications.
Graham, W. (2001). Al-Qur’an sebagai Firman yang diucapkan: Kontribusi Islam untuk memahami Kitab Suci. Dalam Pendekatan terhadap Islam dalam Studi Agama, terj. Zakiyuddin Baidhawy. SUKA - Press UIN Sunan Kalijaga.
Hallahan, D. P., Kauffman, J. M., & Pullen, P. C. (2018). Exceptional Learners: An Introduction to Special Education (14th edition). Pearson.
Hitti, P., Yasin, C. L., & Riyadi, D. S. (2008). History of the Arabs: Rujukan Induk dan Paling Otoritatif Tentang Sejarah Peradaban Islam. Serambi Ilmu Semesta.
HS, Muh. A. (2020). Kelisanan Al-Qur’an dan Karakteristik Pemahamannya (Kajian QS. Al-Kafirun) [Master thesis]. UIN Sunan Kalijaga Yogyakarta.
Husain, A. Q. (1975). Atsar Al-Nuhat fi Al-Bahtsi Al-Balaghi. Dar An-Nahdlah.
Ikhwan, M. (2020). Drama Ilahi: Sebuah Upaya dalam Membaca Kronologi Wahyu Alquran. Mutawatir: Jurnal Keilmuan Tafsir Hadith, 10(2), 202–238. https://doi.org/10.15642/mutawatir.2020.10.2.202-238
Izutsu, T. (1964). God and Man in the Quran: Semantics of the Quran Weltanshaung. Keio University.
Lukman, F. (2016). Studi Kritis atas Teori Tarjamah Alqur’an dalam ‘Ulum Alqur’an. Al-A’raf: Jurnal Pemikiran Islam dan Filsafat, 13(2), 167.
Mahdali, F. (2020). Analisis Kemampuan Membaca Al-Qur’an Dalam Perspektif Sosiologi Pengetahuan. Mashdar: Jurnal Studi Al-Qur’an Dan Hadis, 2(2), 143–168. https://doi.org/10.15548/mashdar.v2i2.1664
Mandzur, I. (t.t.). Lisan Al-Arab. Dar Shadir.
Musthofa, M. (2017). Adab Membaca Al-Quran. An-Nuha: Jurnal Kajian Islam, Pendidikan, Budaya dan Sosial, 4(1), 1–16.
Nabi, M. bin, & Mahfoed, S. (1983). Fenomena Al-Qur’an. PT Alma’arif.
Nawawi, I. (1996). Al-Tibyan fi Adab Hamlah Al-Qur’an. Dar Ibn Hajm.
Neuwirth, A. (2010). Two Faces of the Qur’an: Qur’an and Mushaf. Oral Tradition, 25(1), 141–156.
Ong, W. J. (2002). Orality and Literacy: The Technologizing of the Word. Routledge.
Rafiq, A. (2014). The Reception of the Qur an in Indonesia: A Case Study of the Place of the Qur an in a Non-Arabic Speaking Community [Doctoral dissertation]. The Temple University Graduate Board.
Rahman, F. (1982). Islam and Modernity. University of Chicago Press. https://press.uchicago.edu/ucp/books/book/chicago/I/bo41314165.html
Robinson, N. (2004). Discovering the Qur’an a Contemporary Approach to a Veiled Text (2nd Edition). Georgetown University Press.
Ruslana, Lazzavietamsib, F. A., & Sagita, N. W. (2019). Islam dan Indonesia. Jurnal Citizenship: Media Publikasi Pendidikan Pancasila dan Kewarganegaraan, 2(1), 1–7.
Saussure, F. de, & Hidayat, R. S. (1993). Pengantar Linguistik Umum (ed. 2). Gajah Mada University press.
Schoeler, G., Vagelpohl, U., & Montgomery, J. E. (2006). The Oral and the Written in Early Islam (1st edition). Routledge.
Shiddieqy, T. M. H. A. (1992). Sejarah dan Pengantar Ilmu Alquran. Bulan Bintang.
Shihab, M. Q. (1992). Membumikan Al-Quran: Fungsi Dan Peran Wahyu dalam Kehidupan Masyarakat. Mizan.
Shihab, M. Q. (2002). Tafsir Al-Misbah: Pesan, Kesan dan Keserasian Al-Qur’an (Vol. 15). Lentera hati.
Street, G. C. (2019). Oxford Dictionary of English. Oxford University Press.
Syahbah, M. A. (1992). Al-Madkhal li Dirasah Al-Qur’an Al-Karim. Dar Al-Jil.
Syahrur, M. (1992). Al-Kitab wa Al-Qur’an: Qira’ah Mu’asirah. Al-Ahali li Al-Tiba’ah wa Al-Nashr wa Al-Tauzi.
Thoha, A. (2000). Muqadimah Ibn Khaldun. Pustaka Firdaus.
Wahyudin, Y. M. (2020). Kekuasaan dalam Relasi Bahasa: Refleksi Pengalaman Penutur Bahasa Isyarat di Yogyakarta. INKLUSI Journal of Disability Studies, 7(1), 47–70. https://doi.org/10.14421/ijds.070103
Zaid, N. H. A. (1990). Mafhum Al-Nash: Dirasah fi Ulum Al-Qur’an. Al-Hay’ah Al-Misriyah Al-‘Ammah li Al-Kitab.