Analysis of the Use of Digital Media in Online Learning for Down Syndrome Students during the COVID-19 Pandemic
Main Article Content
Abstract
In connection with the Ministry of Education and Culture of Circular Letter Number 4 of 2020 regarding the COVID-19 pandemic, which requires distance learning, has a significant impact on teachers and students pandemic; with Down syndrome who also have to carry out the learning process online without face-to-face meetings. This research uses descriptive qualitative methods to know how digital media is utilized by teachers and students with Down syndrome and how it impacts children with Down syndrome after using digital media continuously. This research indicates that digital media is used not only for academic learning but also non-academic such as extracurriculars, to train children's creativity and creation. As for the impact of digital media, the informants acknowledged that changes in their children's behavior and emotions were influenced by what they watched. Therefore, it is necessary to have strict supervision and attention from parents/caregivers regarding the use of digital media and their children's viewing.
Sehubungan dengan Surat Edaran Mendikbud Nomor 4 Tahun 2020 tentang situasi pandemi COVID-19 yang mengharuskan dilakukannya pembelajaran jarak jauh, hal ini berdampak besar bagi guru dan siswa dengan down syndrome yang juga harus melakukan proses pembelajaran secara daring tanpa bertatap muka secara langsung. Penelitian ini menggunakan metode kualitatif deskriptif dengan tujuan untuk mengetahui bagaimana media digital dimanfaatkan oleh para guru dan siswa dengan down syndrome serta bagaimana dampaknya kepada anak-anak dengan down syndrome setelah menggunakan media digital secara terus menerus. Penelitian ini menunjukkan bahwa media digital dimanfaatkan bukan hanya sebagai pembelajaran akademik saja melainkan juga non-akademik seperti ekstrakurikuler untuk melatih kreativitas dan kreasi anak. Adapun dampak media digital itu sendiri para informan mengakui adanya perubahan pada perilaku dan emosi anak mereka yang dipengaruhi oleh tontonan mereka. Oleh karena itu, perlu adanya pengawasan dan perhatian yang ketat dari para orang tua terkait penggunaan media digital serta tontonan anak anak mereka.
Downloads
Article Details
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
* Author(s) are the copyrigth holder(s) of their published articles and to retain publishing rights without restrictions.
References
Asim, A., Kumar, A., Muthuswamy, S., Jain, S., & Agarwal, S. (2015). “Down Syndrome: An Insight of the Disease.” Journal of Biomedical Science, 22(1), 41. https://doi.org/10.1186/s12929-015-0138-y
Ayuningrum, D., & Afif, N. (2020). Interaksi Sosial Anak Down Syndrome di TK Nusa Indah Jakarta. IQ (Ilmu Al-Qur’an): Jurnal Pendidikan Islam, 3(01), Article 01. https://doi.org/10.37542/iq.v3i01.58
Ayuningtyas, F., Venus, A., Suryana, A., & Yustikasari, Y. (2021). Using e-Social Story to Improve the Social Behavior of Children with Autism during the COVID-19 Pandemic at Rumah Autis Depok, Indonesia. Library Philosophy and Practice. https://doktor-ilkom.fikom.unpad.ac.id/skripsi/using-e-social-story-to-improve-the-social-behavior-of-children-with-autism-during-the-covid-19-pandemic-at-rumah-autis-depok-indonesia/
Damayanti, A. N. (2022). Evaluasi Program Ekstrakurikuler Kesenian bagi Anak Down Syndrome dalam Meningkatkan Interaksi Sosial di SLB Ulaka Penca Lebak Bulus, Jakarta Selatan [bachelorThesis, Fakultas Dakwah dan Ilmu Komunikasi Universitas Islam Negeri Syarif Hidayatullah Jakarta]. https://repository.uinjkt.ac.id/dspace/handle/123456789/60489
Hidayat, L., & Nurfajarwati, A. D. (2021). Problematika Pembelajaran Daring terhadap Anak Berkebutuhan Khusus di Masa Pandemi COVID-19. Exponential (Education for Exceptional Children) Jurnal Pendidikan Luar Biasa, 2(2), Article 2.
MacLennan, S. (2020). Down’s Syndrome. InnovAiT, 13(1), 47–52. https://doi.org/10.1177/1755738019886612
Marta, R. (2017). Penanganan Kognitif Down Syndrome melalui Metode Puzzle pada Anak Usia Dini. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1(1), Article 1. https://doi.org/10.31004/obsesi.v1i1.29
Ndaumanu, F. (2020). Hak Penyandang Disabilitas: Antara Tanggung Jawab dan Pelaksanaan oleh Pemerintah Daerah. Jurnal HAM, 11(1), Article 1. https://doi.org/10.30641/ham.2020.11.131-150
Pramesti, A. A., & Qamaria, R. S. (2022). Penerapan Komunikasi Terapeutik dengan Media Flash Card pada Anak yang Mengalami Down Syndrome. PTK: Jurnal Tindakan Kelas, 2(2), Article 2. https://doi.org/10.53624/ptk.v2i2.92
Prasanti, D. (2018). Penggunaan Media Komunikasi bagi Remaja Perempuan dalam Pencarian Informasi Kesehatan. LONTAR: Jurnal Ilmu Komunikasi, 6(1), Article 1. https://doi.org/10.30656/lontar.v6i1.645
Prestianta, A. M., Mardjianto, F. L. D., & Ignatius, H. T. N. (2018). Meta Analisis Platform Media Digital Ramah Penyandang Disabilitas. LUGAS Jurnal Komunikasi, 2(2), 69–80. https://doi.org/10.31334/ljk.v2i2.264
Rakhmawati, E. M. (2020). Analisis Faktor Pendukung Hasil Pembelajaran Daring pada Anak Berkebutuhan Khusus. Prosiding Seminar Nasional Pascasarjana, 3(1), Article 1.
Renawati, R., Darwis, R. S., & Wibowo, H. (2017). Interaksi Sosial Anak Down Syndrome dengan Lingkungan Sosial (Studi Kasus Anak Down Syndome yang Bersekolah di SLB Pusppa Suryakanti Bandung). Prosiding Penelitian dan Pengabdian kepada Masyarakat, 4(2), Article 2. https://doi.org/10.24198/jppm.v4i2.14341
Sadikin, A., & Hamidah, A. (2020). Pembelajaran Daring di Tengah Wabah Covid-19: (Online Learning in the Middle of the Covid-19 Pandemic). BIODIK, 6(2), Article 2. https://doi.org/10.22437/bio.v6i2.9759
Saputra, M. R. (2021). Game Edukasi Berbasis Server Sebagai Evaluasi Pembelajaran Pada Anak Down Sindrome [Undergraduate, Universitas 17 Agustus 1945 Surabaya]. http://repository.untag-sby.ac.id/8523/
Siti Masruroh, 1601410012. (2017). Perilaku Bermain Anak Down Syndrome Ringan Usia 5-8 Tahun Ditinjau dari Teori Mildren Parten di Desa Terlangu Kecamatan Brebes Kabupaten Brebes [Skripsi, Universitas Negeri Semarang]. http://lib.unnes.ac.id/29821/
Suyanto, S. (2019). Fenomenologi Sebagai Metode dalam Penelitian Pertunjukan Teater Musikal. Lakon Jurnal Pengkajian & Penciptaan Wayang, 16(1), Article 1. https://doi.org/10.33153/lakon.v16i1.3154
Windsperger, K., & Hoehl, S. (2021). Development of Down Syndrome Research Over the Last Decades-What Healthcare and Education Professionals Need to Know. Frontiers in Psychiatry, 12, 749046. https://doi.org/10.3389/fpsyt.2021.749046
Yusra, Z., Zulkarnain, R., & Sofino, S. (2021). Pengelolaan LKP pada Masa Pendemik Covid-19. Journal Of Lifelong Learning, 4(1), Article 1. https://doi.org/10.33369/joll.4.1.15-22
Yustanti, I., & Novita, D. (2019, February 24). Pemanfaatan E-Learning bagi Para Pendidik di Era Digital 4.0 Utilization of E-Learning for Educators in Digital Era 4.0. Prosiding Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI. Seminar Nasional Pendidikan Program Pascasarjana Universitas PGRI, Palembang. https://jurnal.univpgri-palembang.ac.id/index.php/Prosidingpps/article/view/2543