Reviving Islamic Education:

Ibn Khaldun's Influence on Contemporary Education

Authors

  • Sofiyyudin Azka UIN Sunan Ampel Surabaya
  • M. Yunus Abu Bakar UIN Sunan Ampel Surabaya

DOI:

https://doi.org/10.14421/panangkaran.v7i02.3341

Keywords:

Ibn Khaldun, Islamic Education, Contemporary education

Abstract

The purpose of this article is to reveal Ibn Khaldun's views on education, which indirectly provide an overview of the Islamic education system that he considered ideal. In addition, this study will also try to assess the extent to which his thoughts influence the development of Islamic education in Indonesia today. The method used in this article is a qualitative descriptive analysis, which involves a literature study of previous research documents and texts. The results of the analysis show that Ibn Khaldun's thoughts on the Islamic education system have a significant impact on the development of Islamic education today. This can be seen in his views on the purpose of education, educational curriculum, classification of knowledge, methods of acquiring knowledge, learning methods, education system, educators and learners, educational environment, and its implications for contemporary Islamic education.

[Tujuan dari artikel ini adalah untuk mengungkapkan pandangan Ibnu Khaldun tentang pendidikan, yang secara tidak langsung memberikan gambaran tentang sistem pendidikan Islam yang dianggapnya ideal. Selain itu, penelitian ini juga akan mencoba menilai sejauh mana pemikirannya memengaruhi perkembangan pendidikan Islam di Indonesia saat ini. Metode yang digunakan dalam artikel ini adalah analisis deskriptif kualitatif, yang melibatkan studi literatur terhadap dokumen dan teks-teks penelitian sebelumnya. Hasil analisis menunjukkan bahwa pemikiran Ibn Khaldun tentang sistem pendidikan Islam memiliki dampak yang signifikan terhadap perkembangan pendidikan Islam saat ini. Hal ini terlihat dalam pandangannya mengenai tujuan pendidikan, kurikulum pendidikan, klasifikasi ilmu, metode perolehan ilmu, metode pembelajaran, sistem pendidikan, pendidik dan peserta didik, lingkungan pendidikan, dan implikasinya terhadap pendidikan Islam kontemporer.]

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abu Bakar, Y. (2017). Filsafat pendidikan Islam.

Al-Ahwani, A. F. (1968). al-Tarbiyah fi al-Islam. Dar Al-Ma ‘Arif.

Amin, K. (2018). Badawah & Hadarah: Konsep Sosiologi Ibn Khaldun. Jurnal Sosiologi Agama, 12(1), 85–98.

Chodry, M. (2018). Konsep Pendidikan Ibnu Khaldun (Perspektif Sosiologi). Tesis, Pasca UINSA.

Falah, A. (2018). Konsep Pendidikan Anak Menurut Ibnu Khaldun (Studi Atas Kitab Muqaddimah). ThufuLA: Jurnal Inovasi Pendidikan Guru Raudhatul Athfal, 2(1), 83–110.

Iqbal, A. M. (2015). Pemikiran Pendidikan islam. Pustaka Pelajar.

Jauhari, M. I. (2020). Konsep pendidikan Ibnu Khaldun dan relevansinya terhadap pendidikan di era modern. Al-Manar: Jurnal Komunikasi Dan Pendidikan Islam, 9(1), 187–210.

Khaldun, I. (1986). Muqaddimah. Jakarta: Pustaka.

Khatib), R. (Tuanku, & Nizar, S. (2009). Filsafat pendidikan Islam: Telaah Sistem Pendidikan dan Pemikiran Para Tokohnya. Kalam Mulia.

Kosim, muhammad. (2012). Pemikiran Pendidikan Islam ibnu Khaldun. PT. Rineka Cipta.

Kurniawan, S., & Mahrus, E. (2011). Jejak pemikiran tokoh pendidikan Islam: Ibnu Sina, Al-Ghazali, Ibn Khaldun, Muhammad Abduh, Muhammad Iqbal, Hassan al-Banna, Syed Muhammad Naquib al-Attas, KH Ahmad Dahlan, KH Hasyim Asy’ari, Hamka, Basiuni Imran, Hasan Langgulung, Azyumardi Azra. Ar-Ruzz Media.

Mustofa, I. (2016). Kajian Deskriptif-Komparatif Epistemologi Pendidikan Ibnu Khaldun dan Fazlur Rahman. JOIES (Journal of Islamic Education Studies), 1(1), 111–140.

Nasikin, M., & Khojir, K. (2021). Rekonstruksi pendidikan islam di era society 5.0. Cross-Border, 4(2), 706–722.

Nata, D. R. H. A. (2016). Ilmu pendidikan islam. Prenada Media.

Nata, H. A. (2019). Pembaruan pendidikan islam di indonesia. Prenada Media.

Pasiska, P. (2019). Epistemologi Metode Pendidikan Islam Ibnu Khaldun. El-Ghiroh: Jurnal Studi Keislaman, 17(02), 127–149.

Ridla. (2002). Tiga aliran utama teori pendidikan Islam (perspektif sosiologis-filosofis) / pengarang, Muhammad Jawwal Ridla ; penerjemah, Mahmud Arif. Tiara Wacana.

Rohmah, S. (2018). Kompetensi Guru Agama dalam Pembelajaran Pendidikan Agama Islam. Misykat Al-Anwar Jurnal Kajian Islam Dan Masyarakat, 1(1), 72–85.

Rosyida, A. (2020). Relevansi Penerapan Konsep Pendidikan Islam Menggunakan Filosofi Ibnu Khaldun Dalam Menghadapi Revolusi Industri 4.0. Muẚṣarah: Jurnal Kajian Islam Kontemporer, 2(2), 82–88.

Suriyanti, S., Susanto, K. R., & Karolina, A. (2021). Konsep Metode Pendidikan Islam dalam Perspektif Ibnu Khaldun dan Relevansi pada Pendidikan Islam Kontemporer. IAIN Curup.

Surya, M. E. (2018). Faktor-Faktor Pendidikan dalam Perspektif Ulama Klasik (Studi Pemikiran Ibnu Maskawaih, Ibnu Khaldun, dan Ibnu Sina). Islamadina: Jurnal Pemikiran Islam, 19(1), 27–42.

Thoha, A. (2000). Terjemahan Muqaddimah Ibnu Khaldun. Tim Pustaka Firdaus.

Wajdi, M. B. N. (2015). Pendidikan ideal menurut Ibnu Khaldun dalam muqaddimah. Jurnal Lentera: Kajian Keagamaan, Keilmuan Dan Teknologi, 13(2), 226–235.

Za’im, M. (2013). Studi pemikiran pendidikan Ibnu Khaldun perspektif sosio-progresif. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim.

Downloads

Published

2023-12-21

How to Cite

Azka, S., & Bakar, M. Y. A. . (2023). Reviving Islamic Education: : Ibn Khaldun’s Influence on Contemporary Education. Panangkaran: Jurnal Penelitian Agama Dan Masyarakat, 7(2), 197–214. https://doi.org/10.14421/panangkaran.v7i02.3341

Issue

Section

Articles
Abstract Viewed = 188 times | pdf downloaded = 75 times