AYAT-AYAT TENTANG RELASI LAKI-LAKI DAN PEREMPUAN DALAM AL-QUR’AN: Analisis Struktural Levi-Strauss
DOI:
https://doi.org/10.14421/ahwal.2015.08201Keywords:
Relasi, laki-laki dan perempuan, Strukturalisme, Levi Strauss.Abstract
Religion is a social institution, especially for the Muslim community in general, determine the dynamics of the entire development community. In many cases the social processes that marginalizing women, intentionally or not, often involving religion as elements forming knowledge about relationships between men and women are unequal, and often used as a source of theological legitimacy of the above indisputable fact that marginalize women. During this time, the field of study of the Qur’an many scholars dominated philology and history. This led to a prolonged confusion between the text and the history of salvation history, which is implicit in it. This needs to be solved, with the view that the text of the Qur'an and his commentary as an expression of the views of Islam. This is where the importance of the legacy of structuralism in a given interpretation. By using Levi-Strauss' structuralism, an attempt to determine the relationship webs in the narrative, the relationship is either syntagmatic or paradigmatic, to find hidden messages or messages that are deepest in the verses of the Qur’an.
[Agama merupakan institusi sosial, terutama untuk masyarakat muslim pada umumnya, sangat menentukan seluruh perkembangan dinamika masyarakat. Dalam banyak kasus proses sosial yang memarginalisasikan perempuan, sengaja atau tidak, sering melibatkan agama sebagai unsur pembentuk pengetahuan tentang relasi laki-laki-perempuan yang timpang dan seringkali dijadikan sumber legitimasi teologis yang tidak terbantahkan atas kenyataan yang menyudutkan perempuan. Selama ini, bidang kajian al-Qur’an banyak didominasi sarjana filologi dan sejarah. Ini memunculkan kerancuan berkepanjangan antara sejarah teks tersebut dan sejarah penyelamatan, yang secara implisit terkandung di dalamnya. Hal ini perlu dipecahkan, dengan memandang bahwa teks al-Qur’an dan tafsirnya sebagai ungkapan pandangan-pandangan Islam. Di sinilah pentingnya strukturalisme dalam memberi kekayaan khazanah penafsiran. Dengan menggunakan strukturalisme Levi-Strauss, sebuah upaya untuk mengetahui jaring-jaring relasi dalam narasi, baik relasi tersebut bersifat sintagmatik maupun paradigmatik, untuk mengetahui hidden message atau pesan terdalam yang terdapat dalam ayat-ayat al-Qur’an.]
References
Ahimsa-Putra, Heddy Shri, Strukturalisme Levi-Strauss: Mitos dan Karya Sastra, Yogyakarta: Kepel Press, 2006.
Ahimsa-Putra, Heddy Shri, “Levi-Strauss: Butir-butir Pemikiran” dalam pengantar buku Octavio Paz, Levi-Strauss: Empu Antropologi Struktural, terj. Landung Simatupang, Yogyakarta: LKiS, 1997.
Al-Razi Fakhr-u ‘l-Din al-’Allamah Shaba’-u ‘l-Din ‘Umar, Muhammad, Tafsir al-Razi, Juz 9, Beirut: Dar al-Fikr, t.th.
Ali, S.V. Mir Ahmed, The Holy Qur’an, Pakistan: Muhammad Khaleel Shirazi, 1964.
Culbertston, Philip, The Future of Male Spirituality, Minneapolis: Foetress Press, 1992.
Hamidullah, Muhammad, The Emergence of Islam, terj. dan ed., Afzal Iqbal, Islamabad: Islamic Research Institut, 1993.
Hasan, Riffat, “Teologi Perempuan dalam Tradisi Islam,” dalam Ulumul Qur’an, Vol.1, 1990/1410 H
Hitti, Philip K., History of the Arabs; Rujukan Induk dan Paling Otoritatif tentang Sejarah Peradaban Islam, terj. R. Cecep Lukman Yasin dan Dedi Slamet Riyadi, Jakarta: Serambi, 2005.
Hodgson, Marshal G. S., The Venture of Islam: Conscience and History in a World Civilization, Vol. I, The Classical Age of Islam, Chicago: Chicago University Press, 1974.
Husni al-Khurbuthuli, Ali, Ma’a al-‘Arab (I): Muhammad wa al-Qawmiyyah al-‘Arabiyyah, cet. ke-2, Kairo: al-Mathbu’ah al-Haditsah, 1959.
Jawad, Haifaa A., The Rights of Women in Islam; An Authentic Approach, New York: S.T. Martin’s Press, 1989.
Lapidus, Ira M., A History of Islamic Societies, Cambridge: Cambridge University Press, 1988.
Levi-Strauss, Claude, Structural Anthropology, New York: Basic Books, 1963.
______, Mitos, Dukun dan Sihir, terj. Agus Cremes dan John de Santo, Yogyakarta: Kanisius, 2001.
Martin, Richard C., Approach to Islam Religious Studies, Tucson: Arizona Press, 1985.
______, “Analisis Struktural dan Al-Qur’an; Pendekatan Baru dalam Kajian Teks Islam”, dalam Jurnal Ulumul Qur’an, 1994
Mudzhar, M. Atho, Pendekatan Studi Islam dalam Teori dan Praktek, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 1998.
Mustaqim, Abdul, Aliran-Aliran Tafsir, Mazahibut Tafsir dari Periode Klasik hingga Kontemporer, Yogyakarta: Kreasi Wacana, 2005.
Ridho, Muhammad, Muhammad Rasul Allah Shalla Alllah ‘alayhi wa Sallam, cet. V Kairo: Dar al-Ihya’ al-’Arabiyyah, 1966 M / 1385 H.
Robert Roberts, The Sosial Laws of the Qur’an: Considered and Compared with Those of the Hebrew and other Ancient Codes, cet. ke-1, London: Curzon Press, 1990.
Shaban, M.A., Islamic History: A New Interpretation I A.D. 600-750, cet. ke-9, Cambridge: Cambridge University Press, 1971.
Tierney, Helen, (Ed.), Women’s Studies Encyclopedia, Vol. I, NewYork: Green Wood Press, 1981.
Umar, Nasaruddin, Argumen Kesetaraan Jender; Perspektif Al-Qur’an, Jakarta: Paramadina, 2001.
Watt, W. Montgomery, Muhammad: Prophet and Statesman, Oxford: Oxford University Press, 1969.
Zayd, Nasr Hamid Abu, Tekstualitas Al-Qur’an, terj. Khoiron Nahdiyyin, Yogyakarta: LKiS, 2002.
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2016 Nur Faizah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. The works are simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.