Multikulturalisme dalam Praksis Pendidikan Islam
DOI:
https://doi.org/10.14421/al-bidayah.v1i2.8974Keywords:
multiculturalism, Islamic education, transformation, social capitalAbstract
Tulisan ini mendeskripsikan pentingnya transformasi pembelajaran agama. Agama dapat sebagai sumber transformasi sosial bila dikelola dengan baik, sebaliknya agama juga dapat sehagai sumber konflik bahkan menjadi sumber kekerasan bila tidak dikelola dengan baik oleh karena itu multikulturalisme dalam praksis pendidikan Islam adalah upaya penyelenggaraan pendidikan yang memungkinkan peserta didik berkembang secara wajar sesuai dengan kondisi masing-masing peserta didik. Di sinilah penyelenggaraan pendidikan yang menghargai perbedaan, toleransi dan kesetaraan.
Downloads
References
Ahmad Mahromi (ed), Islam dan Multikulturalisme, Jakarta: ICIP, 2008.
Alim, Sahirul, Menguak Keterpaduan sains, Teknologi dan Islam, Yogyakarta: Titian Illahi, 1999.
Fadjar, Malik "Pengembangan Pendidikan Islam" dalam Kontektualisasi Ajaran Islam, Jakarta: IPHI dan Paramadina, 1995.
Hidayat, Komarudin, "Memtakan Kembali Struktur Keilmuan Islam (Kata Pengantar), dalam Fuaddudin dan Cik Hasan Basri, Dinamika Pemikiran Islam di Perguruan Tinggi: Wacana tentang Pendidikan Agama Islam Jakarta: Logos, 1999.
Ichsan, "Pembelajaran Berbasis Perbedaan Individual" dalam Jurnal Pendidikan Islam Ta'limuna, Vol. 2 No 1 April 2009.
Mahfud, Choirul, Pendidikan Multikultural, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2009.
Najib, Agus Moh. dkk, Multikulturalisme dalam Pendidikan Islam (Studi terhadap UIN Yogyakarta, IAIN Banjarmasin, dan STAIN Surakarta) dalam http:llern.Pendis.ckpag.g.o.id/DokPdflern-II-06.pdf.
Nuryatno, M. Agus, Rekonstruksi Pendidikan Agama dalam Masyarakat Pluralistik, Pidato Ilmiah dalam Rangka Mensyukuri Kelahiran UIN Sunan Kalijaga Ke-58.
UU RI No. 14 Tahun 2005 tentang Guru dan Dosen serta UU RI No. 20 Tahun 2003 tentang SISDIKNAS dilengkapi: Permendiknas No. 11105, PP RI No. 28 TH. 2003, PP RI No. 19 TH. 2005, beserta penjelasanya, Bandung: Citra Umbara, 2006.
Sidded, Khairul Anam, dkk, Multikulturalisme dalam Islam, Yogyakarta: Idea Press, 2009.
Sindhunata (ed), Menggagas Paradigma Baru Pendidikan, Yogyakarta: Kanisius, 2000.
Ismail SM, dkk, Paradigma Pendidikan Islam, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2001.
Suparno, Paul, Teori Perkembangan Kognitifjean Piaget, Yogyakata: Kanisius, 2001.
Th. Sumartana, dkk, Pluralisme, konflik dan Pendidikan agama di Indonesia, Yogyakarta: Pustaka Pelajar, 2005.
Tilaar, H.A.R., Kekuasaan dan Pendidikan, Magelang: Indonesiatera, 2003.
Zakiuddi, Pendidikan Agama Berwawasan Multikulturalisme, Gakarta: Erlangga, 2005.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2018 Jurnal Al Bidayah
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.
Authors who publish with this journal agree to the following terms:
- Authors hold and retain copyright and grant the journal right of first publication with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License that allows others to share the work with an acknowledgement of the work's authorship and initial publication in this journal.
- Authors are able to enter into separate, additional contractual arrangements for the non-exclusive distribution of the journal's published version of the work (e.g., post it to an institutional repository or publish it in a book), with an acknowledgement of its initial publication in this journal.
- Authors are permitted and encouraged to post their work online (e.g., in institutional repositories or on their website) prior to and during the submission process, as it can lead to productive exchanges, as well as earlier and greater citation of published work (See The Effect of Open Access).
Al-Bidayah: jurnal pendidikan dasar Islam is openly accessible which means that all available content is freely accessible at no charge, either to the user or to his or her agency.
Users who are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or submit to the full text of the article should not seek permission from publishers or authors first with the work simultaneously licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial 4.0 International License.